رفتن به محتوای اصلی

تهدید امریکا برای ترک حمایت از دولت افعانستان و حمایت از طالبان، کار ساز از آب در آمد
10.03.2021 - 15:36

انتشار این نامه که وزارت معارف صدور آن را تایید کرده، واکنش‌های گسترده فعالان و کاربران صفحات مجازی را در پی داشته است.

معمولا در محافل رسمی و دولتی در افغانستان گروهی از دختران و پسران نوجوان لباس‌های سنتی می‌پوشند و به اجرای سرودهای مناسبتی می‌پردازند.

ریاست معارف کابل در این نامه به مکاتب دولتی، خصوصی و "سواد حیاتی" این شهر دستور داده که تیم‌های ترانه‌خوانی باید به‌گونه‌ای ترتیب داده شوند که اعضای آن زیر ۱۲ سال باشند.

البته در این نامه گفته شده که اگر برنامه‌ای که شرکت کنندگان آن همه زنان باشند، اجرای سرود و ترانه توسط دختران با سنین بالاتر مانعی ندارد.

مسئولان معارف همچنین از مدیران مکاتب/مدارس خواسته که پس از این باید زنان به تیم‌هایی که قرار است در برنامه‌ای ترانه اجرا کنند، آموزش بدهند و مردان حق چنین کاری را ندارند.

ریاست معارف کابل هشدار داده که در صورت تخلف مسئولیت به دوش مدیر مکتب بوده و "بالای متخلفین مجازات تادیبی" اجرا خواهد شد.

afghaistan

 

واکنش‌ها

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این تصمیم را "برگرفته از تفکر طالبانی" خوانده و از رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، خواسته‌اند که در این زمینه وضاحت بدهد.

شماری این تصمیم را به مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان ربط داده و گفته‌اند که چنین تصمیمی "زن‌ستیزانه" و "ناقض حقوق‌ و آزادی دختران" یک روز پس از روز جهانی زن اتخاذ شده‌است.

عطیه مهربان، فعال اجتماعی نوشته ‌است: "ما با آمدن طالبان برای همین موضوعات مخالفیم، اگر شما قبل از طالب برای ما امارت اسلامی می‌سازید، بهتر است طالب آن عمارت را بسازد."

جواد ناجی، روزنامه‌نگار، نیز نوشته که "جمهوریت برای ورود به طالبان آمادگی می‌گیرد".

اما عده‌ای هم هستند که از تصمیم تازه اداره معارف کابل استقبال کرده‌‌اند. صابر، یک کاربر نوشت: استفاده ابزاری از دختران کار پسندیده‌ای نیست.

واکنش وزارت معارف

سخنگوی وزارت معارف پس از این واکنش‌ها به بی‌بی‌سی گفت که این تصمیم پس از شکایت‌های مکرر دانش‌آموزان و والدین آنها اتخاد شد که گفته‌اند آمادگی و شرکت در ترانه‌خوانی آن‌ها را از درس‌خواندن باز می‌دارد.

از این که این نامه از سوی اداره معارف کابل صادر شده، مشخص نیست که آیا چنین تصمیمی برای تمام ولایت‌های افغانستان گرفته شده است یا محدود به پایتخت است.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف به بی‌بی‌سی گفت به دلیل شکایت والدین و خود شاگردان که حجم درس دانش آموزان دوره لیسه/دبیرستان زیاد است و بر اساس سفارش مشرانو جرگه(سنا) که خواسته است از دانش آموزان دوره متوسطه و لیسه(دبیرستان) در اجرای ترانه و برنامه‌های تشریفاتی استفاده نشود، تصمیم گرفته شد تا از دانش‌آموزان دوره ابتدایی در اجرای ترانه‌ها دعوت شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.