رفتن به محتوای اصلی

کشته‌ شدن ۵۳ نفر دیگر در اعتراضات میانمار؛ حمله به کارخانه‌های چینی
15.03.2021 - 11:36

 

در اعتراضات روز یکشنبه میانمار حداقل ۳۷ نفر در حومه شهر یانگون و ۱۶ نفر در مناطق دیگر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشور کشته شده‌اند.

به گزارش «مجمع کمک به زندانیان سیاسی» میانمار، یکشنبه ۲۵ اسفند، خونین‌ترین روز اعتراضات دموکراسی‌خواهان علیه کودتای نظامیان از زمان اعتراضات بوده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده ۳۷ نفر از این افراد در اعتراضات حومه شهر یانگون کشته شده‌اند، جایی که گفته می‌شود ۳۲ کارخانه که با سرمایه چینی‌ها تاسیس شده بود، مورد حمله قرار گرفته و دو کارخانه به آتش کشیده شده است.

روزنامه گلوبال‌تایمز چین گزارش داده که در حملات به این کارخانه‌ها ۲ شهروند چینی زخمی شده و ۳۷ میلیون دلار زیان به تاسیسات وارد شده است.

تلویزیون «میاوادی» وابسته به نظامیان میانمار مدعی است که نیروهای امنیتی بعد از به آتش کشیده شدن کارخانه‌ها و مسدود شدن راه ماشین‌های آتش‌نشانی توسط حدود دو هزار معترض خیابانی وارد عمل شده‌اند.

از زمان وقوع کودتای نظامی علیه دولت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار (برمه سابق)، این کشور شاهد تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده بوده است.

«مجمع کمک به زندانیان سیاسی» میانمار گزارش داده که علاوه بر ۳۷ نفری که در حومه شهر یانگون کشته شدند، روز گذشته ۱۶ نفر دیگر نیز در اعتراضات مناطق دیگر میانمار کشته شدند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان وقوع کودتای روز اول فوریه تاکنون حداقل ۱۴۰ نفر در پی تيراندازی نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات میانمار کشته شده‌اند.

مقامات نظامی کشور دسترسی به اینترنت را قطع کرده و یک دادگاه نظامی میانمار نیز گفته است اولین جلسه آنلاین رسیدگی به اتهامات آنگ سان سوچی، رهبر سابق کشور، به خاطر قطعی اینترنت تا ۲۴ مارس (۹ روز دیگر) به تعویق انداخته شده است.

با وجود جو امنیتی شدید و افزایش خشونت‌ها از سوی نظامیان، روز شنبه دولت موازی غیرنظامی در میانمار با وعده براندازی حکومت نظامیان اعلام موجودیت کرد.

قائم مقام و دیگر مقامات ارشد حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی که هم‌اکنون در خفا به سر می‌برند، روز شنبه ۲۳ اسفند برای نخستین‌بار با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک، مردم میانمار را خطاب قرار دادند.

این حزب از قصد خود برای ایجاد دمکراسی فدرال و همچنین ملاقات رهبرانش با نمایندگان بزرگ‌ترین سازمان‌های مسلح قومی میانمار خبر داده‌اند. سازمان‌های یادشده هم‌اکنون مناطق وسیعی در سراسر کشور را در کنترل دارند.

کشورهای غربی، هند، ژاپن و استرالیا بر لزوم احیای دموکراسی در کشور تاکید کرده‌اند، اما چین و روسیه هنوز درباره وضعیت میانمار موضع خود را اعلام نکرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.