رفتن به محتوای اصلی

اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه دیگر به ایران می‌رسد
16.03.2021 - 19:22

امید رهبر، کارشناس حوزه فناوری اینترنت معتقد است که دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به «استارلینک» در چند ماه آینده میسر خواهد شد و پیش‌بینی کرد این اینترنت خواه‌ناخواه در ایران فراگیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس امکان‌پذیر نیست، گفت: «اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود».

امید رهبر در گفت وگو با ایسنا، درباره پروژه استارلینک که در ایران به عنوان اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود، گفت: «استارلینک، پروژه اینترنت فضایی «ایلان ماسک» بنیان‌گذار شرکت «اسپیس‌ایکس» است. خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارائه شد و به افراد این امکان را داد تا از شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شود».

رهبر با اشاره به دشوار بودن ایجاد اختلال از طریق ارسال پارازیت گفت: « کسانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای هستند به اندازه کافی با استار لینک آشنا نیستند» و برای «مقابله با آن طرح‌های خنده‌داری» ارائه می‌دهند.

وی جمهوری اسلامی را نصیحت کرد به جای سیاست مقابله، همکاری با شرکت اسپیس‌ایکس را در پیش ‌گیرد. وی اذعان نمود «البته با توجه به تحریم‌ها این همکاری می‌تواند غیر رسمی باشد. ضمن اینکه تکنولوژی‌ هیچ مرزی ندارد و امکان دریافت مستقیم در آینده دور از ذهن نخواهد بود و در بحث هزینه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک نوید کاهش هزینه‌ها را در آینده داده است.»

کارشناسان اینترنت بر این باور هستند که اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس طبق برنامه تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و اکثریت مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند..

جمهوری اسلامی طرحهای فراوانی برای ایجاد محدودیت در دسترسی آزاد کاربران اینترنتی اجرا کرد که آخرین آنها طرحی با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» است. این طرح در واقع تلاشی بود برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی اینترنت.

جمهوری اسلامی پی برده است که ممکن است تمام سرمایگذاری‌های کلانی که در جهت راه‌اندازی پروژه «شبکه ملی اطلاعات» صرف کرده است با آمدن شبکه ماهواره‌ای به خطر بیفتد از این رو دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ایران، بهمن ماه گذشته از تشکیل کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای خبر داد.

ابوالحسن فیروزآبادی روز یکشنبه ۲۶ بهمن بیان کرد که با آمدن اینترنت ماهواره‌ای ممکن است «کل شبکه ملی اطلاعات به خطر افتد». وی از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و اعلام کرد برای این‌که «حکمرانی فضای مجازی» با ورود این فناوری خدشه‌دار نشود، باید تدابیری اتخاذ کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.