رفتن به محتوای اصلی

نامه مصطفی تاج‌زاده به رئیس‌جمهور آمریکا
17.03.2021 - 01:49

 

 

جناب آقای بایدن
رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا
با احترام 

پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری امریکا با استقبال اکثریت ایرانیان مواجه شد و مانند قاطبه جهانیان از شکست آقای ترامپ خوشحال شدند و امیدوارند ریاست جمهوری شما نقطه آغاز یک پایان در مناسبات فرساینده، خصمانه و بحران‌زا‌ی دو کشور باشد. 

ایران و امریکا اینک بر فراز تجربه‌های تلخ و شیرین ۷۰ ساله ایستاده‌اند. آخرین تجربه مثبت توافق برد/برد هسته‌ای بود که نوید دوران سازنده جدیدی می‌داد ولی متاسفانه توسط سلف شما نقض شد و راه بر تعامل و همکاری بیشتر بست و به ماجراجویی و افراط‌گری میدان داد و مانع استفاده ایران و منطقه از مزایای توافق جهانی هسته‌ای شد. 

پیروزی شما امید به جلوه‌گری اراده‌ای تاریخ‌ساز برای پایان‌دادن به تنشی طولانی بین دو کشور ایجاد کرده است. برای تحقق این امید کاخ سفید به سهم خود باید تصمیمی استراتژیک برای خاتمه‌دادن به نقض عهد خود بگیرد تا تنشی را مهار کند که فرصت‌ها را از ملت‌ها می‌گیرد و بر دیوار بی‌اعتمادی، خشت تازه می‌نهد. 

جناب آقای بایدن
شهروندان ایران زمین در هر انتخابات رقابتی در سال‌های اخیر، به تعامل با جهانیان رأی داده‌ و صلح‌طلبی‌ ایرانیان را به رساترین شکل فریاد زده‌اند؛ همان انتخاب‌هایی که راه بر گفتگوهای نتیجه‌بخش دو دولت در ۲۰۱۳ گشود و باوجود همه بی‌اعتمادی‌ها به برجام در ۲۰۱۵ منجر شد اما با کمال تأسف، رئیس جمهور قبلی امریکا پاسخی خصمانه و ناامیدکننده به تعامل‌جویی جهانی ایرانیان داد. ترامپ شوربختانه جلوه‌های بارز دموکراسی‌خواهی و صلح‌طلبی‌ ایرانیان را که به‌ویژه در انتخابات رقابتی جلوه‌گر می‌شد، نقاب بر چهره کشوری خواند که به زعم او ماهیتی صرفا نظامی و امنیتی دارد و با کوته‌نگری و عهدشکنی تفسیری نادرست از خواست و اراده‌ی صلح‌طلبانه و دموکراسی‌خواهانه ملت ایران داد و تلاش بسیار کرد تا مسیر توافق و همکاری را به بن‌بست بکشاند. 

تحقیر انتخابات ملت ایران در کنار رفتار ضدبشری ترامپ علیه حق زندگی و حتی حق سلامت ایرانیان، در حقیقت فشاری حداکثری بود برای ایجاد هرج و مرج در ایران و نظامی/امنیتی‌سازی پیرامون آن. راهبرد کاخ سفید در دوره قبل کارزاری بود برای فروکاستن همه وجوه مدنی و انتخاباتی ایران به یک پادگان و یک راکتور اتمی، تا اهداف جاه‌طلبانه و غیرانسانی ترامپ تحقق یابد؛ فردی که واقعیت پیچیده ایران و تجربیات تاریخی ایرانیان را هرگز درک نکرد و به همین دلیل شکست خورد و چهار سال فرصت‌ها را سوزاند. 

پرزیدنت بایدن
فشار حداکثری دولت ترامپ برای به‌زانو درآوردن ایرانیان و تلاش برای ارائه تصویری نظامی/امنیتی از ایران، نه به سود ایالات متحده تمام شد و نه به سود مردم ما؛ همان مردمی که در هر فرصتی حتی حداقلی، دموکراسی‌خواهی، صلح‌طلبی و تعامل‌جویی خود را به روشن‌ترین وجه به‌نمایش می‌گذارند. به همین دلیل است که می‌گویم پیمان‌شکنی ترامپ، مبتنی بر منافع مالیات‌دهندگان امریکایی نبود و شاید بتوان گفت پاسخی بود به نیاز نتانیاهو و شرکایش برای اهداف افراطی خود و انحراف توجه جهانی از اشغالگری، جنایت و البته چندپارگی در درون اسرائیل به خطر موهوم ایران اتمی. 

حتما مستحضرید که خروج یکجانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و فلج‌کننده به‌منظور فروپاشی یک ملت، به کاهش تدریجی امید به صلح و گفتگو و نیز بی‌رمق شدن دموکراسی‌خواهی در ایران و افزایش مستمر تنش‌ها در خاورمیانه انجامیده است. ایالات متحده با ترک میز گفتگو، متهم ردیف نخست وضعیت به‌وجود آمده است.

جناب آقای بایدن 
آمریکا می‌تواند و باید به استراتژی فاجعه‌بار دولت قبل پایان دهد و توجه کند همچنان که همبستگی جهانی و البته ایرانی با قربانیان جنایت تروریستی ۱۱ سپتامبر می‌توانست و می‌بایست صرف نهادینه‌سازی و پی‌ریزی همبستگی جهانی نوینی می‌شد و دوران جدیدی را در امتداد فروپاشی کمونیسم و فروریزی دیوار برلین شکل می‌داد که متاسفانه چنین نشد، اینک از شما انتظار می‌رود که به قول آن شاعر افغانستانی عمل کنید: “هر کجا مرز کشیدند شما پل بزنید” و تلاش کسانی را که می‌کوشند ایران را نه به‌عنوان بخشی از حل مسئله در منطقه، که به بزرگترین تهدید صلح و امنیت در خاورمیانه تبدیل کنند، ناکام گذارید و ایالات متحده را نیز دوباره همان آمریکایی کنید که لنگستون هیوز شعر آن را سرود.

جناب آقای بایدن
ایرانیان در آستانه بزرگترین عید ملی خود درحالی به استقبال نوروز می‌روند که سفره آنان از جمله بر اثر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه امریکا و نیز بر اثر سلب دسترسی ایران به درآمدها ودارایی‌های خود، کوچک‌تر از هر زمان شده است. 

تبریک نوروزی آقای اوباما در ایام توافق کارکردی برجام، و ارجاع او به شعر فریدون مشیری که “‘باز کن پنجره‌ها را، که نسیم، روز میلاد اقاقی‌ها را جشن می‌گیرد، و بهار، روی هر شاخه، کنار هر برگ، شمع روشن کرده است” بامعنا بود، زیرا از او پذیرفته بود که بگوید: “من هر بار از نوروز استفاده می‌کنم تا به مردم ایران در مورد این‌که چطور می‌توانیم پنجره جدیدی باز کنیم و روابط جدیدی بین کشورهایمان آغاز کنیم، صحبت می‌کنم.” اما تا زمانی که امریکا آن پنجره را به قهر و قلدری ضدبرجامی بسته، پیام نوروزی هیچ رئیس‌جمهوری مسموع ملت ایران نخواهد شد. 

پرزیدنت بایدن
شما می‌توانید نوروز امسال را به یک فرصت بزرگ برای بازسازی مناسبات دو کشور تبدیل کنید. کافی است با تصمیمی قاطع گسست دولت جدید امریکا را از رویکرد تنش‌زای دونالد ترامپی اعلام کنید و به زبان تعامل و تکریم - نه تحریم و تهدید - با دولت و ملت ایران سخن بگویید، تا دور تازه‌ای از همکاری‌ها آغاز شود و دو ملت از آن سود ببرند.

با احترام
سیدمصطفی تاجزاده 
شهروندی از ایران سرفراز 
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۶ مارس

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.