رفتن به محتوای اصلی

آخرین جلسه روحانی با وزیرانش تبدیل به خنده‌دارترین نمایش سال شد
18.03.2021 - 07:29
حسن روحانی در اظهارات در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ 'سنگ اندازی در رفع تحریم را مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و خیانت' خوانده است.آقای روحانی گفت "امروز اگر هر جناح فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است".

رئیس جمهور ایران در اظهاراتی کم سابقه گفته ایجاد مانع در راه رفع تحریم ها "یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند" اما اشاره ای به افراد و جناحی که مانع رفع تحریم‌ها می شود و آنها را "اقلیت" خوانده نکرده است.

در حال حاضر آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران شرط گذاشته است که ایالات متحده اول باید تمامی تحریم های وضع شده در دولت دونالد ترامپ را رفع کند سپس ایران با "راستی آزمایی" آن به اجرای تمامی تعهدات خود بر اساس توافق اتمی برجام بازخواهد گشت.

با نزدیک به شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است ۲۸ خرداد برگزار شود، موضوع رفع تحریم ها وارد اظهارنظرهای انتخاباتی شده است.

دو روز پیش نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود دولت جو بایدن باید به سرعت برای احیای برجام اقدام کند وگرنه با رسیدن دوران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تحول خاصی تا اواخر سال آینده رخ نخواهد داد.

جو بایدن

 

مقام های دولت جو بایدن می گویند آمریکا درصدد است با بازگرداند ایران به محدودیت های توافق هسته ای برجام، به "توافق جامع‌تری" با ایران برسد

ایران پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، به مرور ذخایر اورانیوم کم‌تر‌غنی‌شده خود را به بیش از ده برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای افزایش داد، غنی‌سازی بیست درصدی را از سر گرفت و بازرسی‌های آژانس را کاهش داد.

در تازه ترین تحول، خبرگزاری رویترز می گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ایران استفاده از نوع پیشرفته تری از از سانتریفیوژهای خود که نسل چهارم این ماشین ها محسوب می شود را برای غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز آغاز کرده است.

استفاده از این ماشین ها برای غنی سازی مطابق توافق برجام فعلا ممنوع بود اما ایران در گام دیگری در توسعه برنامه اتمی اش، به کارگیری از آنها را شروع کرده است.

اقدامات ایران در تضاد با توافق برجام پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن دولت او برای رفع تحریم ها، شدت گرفته است.

دولت جو بایدن اعلام کرده که حاضر نیست امتیازی به ایران بابت بازگشت به تعهداتش هسته ای خود در برجام بدهد و ایران هم با انتقاد از این سیاست گفته است که روش دولت آقای بایدن تفاوتی با دولت دونالد ترامپ نمی کند.

مقام های دولت ایران در روزهای اول آغاز به کار دولت جو بایدن نسبت به رفع تحریم ها ابراز خوشبینی می کردند به گونه ای که آقای روحانی گفته بود از نظر او دوره تحریم ها "به سر آمده است" و آقای ظریف هم گفته بود تردیدی نیست که بین جو بایدن و دونالد ترامپ "فرق وجود دارد".

طرف‌های غربی برجام بارها از اقدامات ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ایش ابراز نگرانی کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که مقام های ایرانی اصرار دارند سیاست فعلی خود را ادامه دهند تا رفع تحریم های آمریکا قبل از وارد شدن فضای سیاسی ایران به موضوع انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

ایران می گوید اگر ایالات متحده تحریم های این کشور را رفع نکند، به توسعه برنامه اتمی خود با کاربرد "صلح آمیز" ادامه خواهد داد. آمریکا هم می گوید به دنبال توافق تازه ای با ایران است که برنامه موشکی و سیاست های منطقه‌ای آن را هم در بر بگیرد.

تحریم ها باعث سقوط درآمدهای دولت ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد شده است. اسحاق جهانگیری معاول اول دولت ایران تامین مالی دولت در شرایط تحریم را سخت توصیف کرده و گفته دولت در این مدت "صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته است".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.