رفتن به محتوای اصلی

واشنگتن فری بیکن: می‌گویند این کارمند وزارت خارجه آمریکا مدافع رژیم ایران است
19.03.2021 - 14:53

-در جریان یک سخنرانی تلویزیونی طباطبایی با انعکاس نظرات رژیم ایران در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی از مسئولیت پذیری سپاه پاسداران در مورد این رویداد قدردانی کرد.
-کاوه شهروز: طبق گزارش‌ها طباطبایی بارها اعتراضات گسترده در ایران را دست‌کم گرفته و نشان داده که درواقع طرفدار رژیم ظالم ایران است نه مردم شجاع.
-کامرون خوانساری‌نیا: تلاش‌های آریانه طباطبایی برای کوچک شمردن اعتراضات سراسری ضدرژیم در ایران بسیار مشکل‌ساز است حتی اگر حرف‌های او را توهین به میلیون‌ها ایرانی در نظر نگیریم.

کیهان لندن - انتصاب آریانه طباطبایی به عنوان مشاور وزارت خارجه آمریکا دولت بایدن در امور امنیت ملّی و کنترل تسلیحات بلافاصله با انتقادات سیاسی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی و شماری از مقامات پیشین دولتی در آمریکا مواجه شد.

ارتباطات خانواده طباطبایی با مقامات جمهوری اسلامی و مواضع خود او که در اغلب مواقع بازتابی از منافع و پژواک صدای رژیم ایران است سبب زیر سؤال رفتن این انتصاب شده هرچند سخنگوی وزاری خارجه آمریکا از همکاری با طباطبایی دفاع کرده و او را دانشمند خوانده است.

اکنون این ابهام مطرح است که انتصاب او با توجه سوابق خودش و پدرش در ارتباط با دولت جمهوری اسلامی به ویژه تیم حسن روحانی ممکن است منشاء‌ ایجاد تداخل منافع در واشنگتن باشد و بسیاری صلاحیت آریانه طباطبایی برای این مسئولیت را زیر سؤال می‌برند.

در همین مورد پایگاه خبری- تحلیلی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی می‌نویسد، به دنبال این انتصاب موجی از انتقاد از سوی مخالفان رژیم ایران آغاز شد و در شبکه‌های مجازی از وزارت خارجه آمریکا خواستند هرچه سریع‌تر به خاطر روابط نزدیک طباطبایی و خانواده‌اش با رژیم ایران او را برکنار کند.

w

اشاره مخالفان انتصاب طباطبایی، صحبت‌های او در چند نشست عمومی بود که در آنها به تکرار و انعکاس مواضع رژیم ایران از جمله دست‌کم گرفتن اعتراضات ضدحکومتی و روزافزون مردم ایران پرداخته است.

 

 

در دسامبر سال ۲۰۲۰ طباطبایی در یکی از همین جلسات استدلال کرد دولت آمریکا باید حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را به رسمیت بشناسد و حمایت این کشور از شبه نظامیان سوری را مشروع بداند.

طباطبائی سال ۲۰۱۸ در وبلاگ «لافیر» (Lawfare) نوشته بود «ایران در سوریه پیروز شده» و «نیروهای نظامی و شبه نظامی ایران در سوریه تجربیات قابل توجهی دارند». وی در این نوشته معتقد است «باید به این نیروها فرصت داد این جنگجویان آموزش دیده و با تجربه در دیگر مناطق مهم از جمله افغانستان و یمن هم حضور پیدا کنند.» همچین در این مقاله او در مورد «جایگاه تثبیت شده‌ی ایران به عنوان یک قدرت مهم در منطقه» نوشته بود.

پدر آریانه طباطبایی دکتر جواد طباطبایی یکی از مسئولان ارشد دانشگاه تهران است، دانشگاهی که کاملاُ توسط دولت اداره می‌شود و زیر سلطه‌ی دایره‌ی نزدیکان حسن روحانی است. مخالفان جمهوری اسلامی به روابط جواد طباطبایی با حسن روحانی اشاره می‌کنند و عکس‌هایی از او با نوه‌ی روح‌الله خمینی را منتشر کردند.

گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی انتصاب طباطبایی در دولت جو بایدن را از نشانه‌های مهمی دانستند که واشنگتن قصد ندارد روابط خود با مخالفان رژیم را حفظ کند. آنها به «واشنگتن فری بیکن» گفتند در حالی که دولت ترامپ روابط نزدیکی با چهره‌های مخالف رژیم در سراسر دنیا داشت دولت بایدن سعی دارد این پیام را به ایرانیان برساند که دولت او با نادیده گرفتن و توجیه نقض گسترده حقوق بشر در داخل ایران قصد دارد با رژیم ایران برای امضای یک توافق اتمی رو به زوال وارد مذاکره شود.

برایان لیب سیاستمدار آمریکایی و تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیر سیاست‌گذاری سازمان IA4L به فری بیکن گفت «روابط خانواده طباطبایی با مقامات ارشد رژیم ایران منشاء مهم برای تداخل منافع است و همچنین برای آمریکایی‌ها بسیار نگران کننده است به ویژه برای ایرانی آمریکایی‌ها که کاملاً از وجود ارتباطات نزدیک این شخص با رژیم ظالم ایران آگاه هستند.»

برایان لیب و گروه او از دولت آمریکا تقاضا دارند که در مورد انتصاب طباطبایی تجدید نظر و در مورد روابط او و خانواده‌اش با رژیم ایران تحقیق کنند.

طباطبایی قبل از انتصاب در چندین اتاق فکر در واشنگتن کار می‌کرد. طبق بیوگرافی‌های آنلاین او به عنوان عضو سازمان «ائتلاف تضمین دموکراسی» و صندوق مارشال آلمان فعالیت داشت. وی به عنوان پژوهشگر در دانشکده امور بین‌الملل و امور عمومی دانشگاه کلمبیا و همچنین به عنوان عضو امنیت ملی در پروژه امنیت ملی ترومن و شورای روابط خارجی کار کرده است. او پیش از این کارشناس علوم سیاسی در مؤسسه «رند» (RAND Corporation) بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه به فری بیکن گفته انتصاب طباطبایی برای این سمت به این دلیل صورت گرفته که او یکی از کارشناسان مهم آمریکایی در زمینه سیاست‌های اتمی ایران بوده و وزارت خارجه مفتخر است که از خدمات و ظرفیت‌ های او در این زمینه استفاده کند. او همچنین به اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد نگرانی از «اذیت و آزار» آریانه طباطبایی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتقادات در تویینی نوشت «ما آزار و اذیت کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا در فضای مجازی را به شدت محکوم می کنیم. در حالی که ما از بحث در مورد مسائل کلیدی سیاست استقبال می کنیم، حملات شخصی علیه مقامات ایالات متحده و یا هر شخص و یا هر گونه حمله بر اساس پیشینه قومی، غیر قابل قبول است.»

الی کوهانیم نماینده پیشین وزارت خارجه دولت ترامپ در امور مبارزه با یهودی ستیزی در واکنش به توییت ند پرایس نوشت «من اولین نماینده وزارت خارجه آمریکا با ریشه ایرانی بودم و هیچکس انتصاب مرا زیر سؤال نبرد زیرا خانواده من هیچگونه رابطه‌ای با رژیم ایران نداشتند و خودم نیز حامی و مدافع این رژیم نبوده‌ام.»

آریانه طباطبایی همچتین در یک نشست‌ گفته است اعتراضات ضدحکومتی در ایران به معنای رفتن نظام نیست و اینکه مخالفان رژیم می‌گویند «انشالله سال دیگر در تهران هستیم» را جوک و مضحک دانست و گفت آنها ۴۱ سال است این را می‌گویند!

در جریان یک سخنرانی تلویزیونی طباطبایی با انعکاس نظرات رژیم ایران در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی از مسئولیت پذیری سپاه پاسداران در مورد این رویداد قدردانی کرد! او در مورد حضور نظامی ایران در عراق و حملاتی که تحت کنترل این کشور به کنسول آمریکا و کارکنان آن صورت گرفته به دفاع از دخالت جمهوری اسلامی در امور منطقه پرداخت و گفت ایران نمی‌تواند آنچه در عراق اتفاق می‌افتد را نادیده بگیرد چراکه حضور داعش در عراق خطر جدی برای مرزهای ایران حساب می‌شود.

او همچنین به دفاع از فتوای علی خامنه‌ای در مورد منع استفاده از سلاح اتمی پرداخت و گفت با کارشناسان زیادی در این رابطه حرف زده که همه آنها مخالف استفاده از سلاح اتمی بوده‌اند و یکصدا در مورد ممنوعیت آن هم نظرند. این در حالیست که کارشناسان منطقه معتقدند این فتوا درواقع روشی است ‌که رژیم با تحمیل آن قصد منحرف کردن توجهات به مسائل اتمی خود را دارد ولی در همین حال مشغول ادامه فعالیت‌های خود برای غنی سازی اورانیوم است.

طباطبایی همچنین فعالیت‌های محمدجواد ظریف را مورد تقدیر قرار داده و از او به عنوان چهره اهل مذاکره با غرب نام برده و همچنین دولت ترامپ را به خاطر تحریم ظریف متهم کرد.

کاوه شهروز یکی از مخالفان رژیم ایران ساکن تورنتو و از اعضای ارشد موسسه مکدونالد- لاریر به فری بیکن می‌گوید «کنشگران آزادیخواه و فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از ایران عمیقاً نگران مواضع طباطبایی هستند او طبق گزارش‌ها بارها اعتراضات گسترده در ایران را دست‌کم گرفته و نشان داده که درواقع طرفدار رژیم ظالم ایران است نه مردم شجاع.»

به گفته شهروز آزاردهنده‌ترین نکته این است که سخنگوی وزارت خارجه انتقاداتِ مشروع مخالفان علیه طباطبایی را «حملات متعصبانه» خواند در حالی که تمام این انتقادات بر اساس اطلاعات دقیق از سوابق فعالیت‌های طباطبایی است. به عقیده او چنین برخوردی با نظرات فعالان حقوق بشر یک روش ناعادلانه و به دور از صداقت است.

کامرون خوانساری‌نیا از مدیران سیاست گذاری در سازمان اتحاد برای دموکراسی در ایران (نوفدی) نیز با ابراز نگرانی از انتصاب طباطبایی گفت «تلاش‌های آریانه طباطبایی برای کوچک شمردن اعتراضات سراسری ضدرژیم در ایران بسیار مشکل‌ساز است حتی اگر حرف‌های او را توهین به میلیون‌ها ایرانی در نظر نگریم.»

خوانساری‌نیا ادامه داد «در بهترین حالت او دچار مشکل در فهم جامعه امروز ایران و خواست قلبی مردم این کشور است مردم این کشور خواهان از بین رفتن رژیم هستند که نماینده وحشت و فساد است چیزی که یک مقام ارشد دولتی بهتر از هرکسی باید از آن آگاه باشد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
گویا نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.