رفتن به محتوای اصلی

اولین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در سال 1400
21.03.2021 - 16:28

وی با اشاره به آمریکا گفت که "شما روز به روز گرفتارتر شدید و معلوم نیست سرنوشت این رئیس جمهور هم چگونه باشد. ما برای این پیشنهاد هم عجله نداریم. بله ما هم معتقدیم باید از فرصت ها استفاده کرد، اما عجله هم نخواهیم کرد چرا که در بعضی مواقع خطرش از منفعتش بیشتر است ما در برجام عجله کردیم."

این اظهارت آقای خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که برخی از مقامات دولت حسن روحانی در سخنانی گفته‌اند که تلاش دولت این است که تحریمها در دوران کاری همین دولت به سرانجام برسد. انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۸ خرداد قرار است برگزار شود. چند روز پیش نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود دولت جو بایدن باید به سرعت برای احیای برجام اقدام کند وگرنه با رسیدن دوران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تحول خاصی تا اواخر سال آینده رخ نخواهد داد. حسن روحانی رئیس جمهوری، هم در اظهارات در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ گفت که ایجاد مانع در راه رفع تحریم ها "یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند" اما اشاره ای به افراد و جناحی که مانع رفع تحریم‌ها می شود و آنها را "اقلیت" خوانده نکرده است.

در سخنرانی آقای خامنه‌ای که به صورت زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، رهبر ایران به شعارهای اقتصادی حکومت ایران، انتخابات و سیاست خارجی و استفاده از فضای مجازی در این کشور نیز پرداخت.

وی تاکید کرد که مسئولین، اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند و معطل و پا در هوا در انتظار تصمیم‌گیری دیگران نمانند.

آقای خامنه‌ای ‌بار دیگر هشدار داد سیاست کشور در رابطه با مواجه با طرف‌های برجامی مشخص است و نباید از آن تخطی شود. آیت‌الله خامنه‌ای گفت "آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند و پس از آن ایران راستی آزمایی خواهد کرد و پس از آن به تعهدات برجامی باز خواهیم گشت".

رهبر ایران گفت "تحریم‌ها باید در عمل برداشته شود"او در رابطه با تحریم‌ها بار دیگر گفت سیاست "فشار حداکثری" آمریکا شکست خورده است.

ایران و آمریکا هر دو منتظرند تا طرف مقابل گام نخست را برای ازسرگیری مذاکرات و موضوع برجام بردارد. مقام‌های ایران اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود در برجام را به رفع تحریم‎های یک‌جانبه ایالات متحده مشروط کرده‌اند. آمریکا نیز بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ایران را به بازگشت کامل تهران به تعهدات برجام مشروط کرده و از ایران خواسته که اول به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم پایان دهد.

آقای خامنه‌ای در همین رابطه اما گفت که بحث بر سر اینکه چه کسی قدم اول را بردار نیست، بلکه موضوع آن است که طرف مقابل به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده است.

وی گفت که ایران نیز قبول دارد که از زمان اجرای برجام شرایط تغییر کرده است اما وی تاکید کرد که در این مدت این تغییرات به ضرر آمریکا و به نفع ایران بوده است و افزود که در این مدت ایران قویتر شده است.

'کسی که من را هم قبول ندارد شعار ایران قوی را قبول دارد'

آیت‌الله خامنه ای در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر امسال خواستار پایان دادند به "دو قطبی سازی‌ها" شد.

او از رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری خواست تا خصوصیات نامزدهای انتخابات را در نظر بگیرند گفت رئیس جمهور "باید ضد فساد، انقلابی و جهادی باشد و اتو کشیده نمی‌شود برای کشور کار کرد".

رهبر درباره اهمیت انتخابات گفت "از جنبه داخلی انتخابات نوسازی دستگاه اجرایی به شمار می‌آید و نفس تازه‌ای به این دستگاه داده می‌شود. از جهت وجه خارجی نیز مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است".

او گفت "کسی که من را هم قبول ندارد شعار ایران قوی را قبول دارد". او گفت این قوت را ملت به کشور می‌پردازد. و به ویژه "اندازه مشارکتشان" در انتخابات.

او گفت برگزار کنندگان و شورای نگهبان را متهم می‌کنند و به دنبال دلسرد کردن مردم هستند و هشدار داد که بیشترین تلاش در فضای مجازی ایران انجام می شود.

انتقاد تند از مدیریت فضای مجازی

رهبر ایران در بخشی از صحبت های خود در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ به شدت از مدیریت و نظارت بر فضای مجازی دیر ایران انتقاد کرد و گفت "در فضای مجازی کشور ما با وجود تاکیدهای من رعایت‌های لازم انجام نمی‌شود" و فضای مجازی ایران را "ول" توصیف کرد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای گفت: "افتخار ندارد که ما می گوییم فضای مجازی کشور ما آزاد است و باید آن را مدیریت کرد".

او همچنین درباره تحریم اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت در مواجه با تحریم دو راه وجود دارد یکی گفتگو با تحریم کننده و دیگری تولید کالاهای تحریم شده در داخل و ایران راه دوم را انتخاب کرده است.

رهبر ایران برای سخنرانی نوروزی خود به طور مرسوم به مشهد سفر می‌کرد و سخنرانی خود را در حرم امام هشتم شیعیان انجام می‌داد. امسال اما این سخنرانی به خاطر شیوع کرونا لغو شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.