رفتن به محتوای اصلی

طرح صلح عربستان سعودی برای پایان جنگ در یمن؛ حوثی‌ها نه گفتند
22.03.2021 - 20:58

 

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی خبری در ریاض طرحی برای پایان دادن به جنگ در یمن و رسیدن به توافق سیاسی فراگیر در این کشور ارائه کرد که شامل برقراری آتش‌بس سراسری تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

طرحی که وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه دوم فروردین از آن به عنوان ابتکار سعودی‌ها نام برد، امکان بازگشایی فرودگاه صنعا که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی‌ها است را فراهم خواهد کرد و همچنین کاهش محدودیت‌ها در بندر حدیده را به‌دنبال خواهد داشت.

بر اساس طرح صلح سعودی‌ها، درآمدهای مالیاتی فروش فرآورده‌های نفتی در یمن به حسابی مستقل در بانک مرکزی واریز و مذاکراتی برای رسیدن به راه حل سیاسی بین طرف‌های یمنی تحت نظارت سازمان ملل، آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی علت اصلی طولانی شدن بحران در یمن را مداخلات ایران خواند. او گفت جمهوری اسلامی با مسلح کردن شبه‌نظامیان و بی‌ثبات کردن کشورها خواهان صلح نیست. او اضافه کرد از ایران چیزی جز دشمنی و حمایت از حملات انجام شده علیه عربستان سعودی، ندیده است.

فیصل بن فرحان از دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی خواست ابتکار عربستان سعودی را تایید کنند. او گفت «اکنون به حوثی‌ها بستگی دارد» و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع یمن اولویتشان است یا منافع ایران.

این طرح در منطقه و غرب، از جمله بریتانیا، اردن، کویت و بحرین مورد استقبال قرار گرفت. فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز، ضمن استقبال از طرح عربستان سعودی، گفت این طرح با تلاش سازمان‌های جهانی مطابقت دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توییتری خود نوشت که در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه عربستان سعودی از تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری یمن و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور، پشتیبانی می‌کند.

دولت یمن که در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، در بیانیه‌ای از ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ در این کشور استقبال کرد. اما شبه‌نظامیان حوثی با رد این ابتکار برای آتش‌بس، اعلام کردند طرح سعودی‌ها نکته جدیدی ندارد.

Missing media item. 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.