رفتن به محتوای اصلی

نگاهی به پیمان اخیر 25 ساله
30.03.2021 - 11:48

  در این هنگامه و غوغا ی بپا خواسته  ناشی از به زیر سئوال کشیدن  نوشته ای که   اخیرا با تبلیغات وسیع ، احتمالا نا خواسته ، به امضای وزرای خارجه ایران و چین رسید ،آنهم  در حدی انبوه  بوسیله  صاحب نظران برآمده از عرق ملی – ارائه مطلبی را تا روشن شدن ابعاد متفاوت قضیه ضروری نمیدید .

اما در پی اظهار نظر رسمی معاون وزیر خارجه که  اعلام کرد  :جزئیات این متن (که با این ترتیب  قرار دادش نباید دانست )را نمیتوان اعلام نمود  ، با نگاهی به  نوشته کوتاه و صریح دوست اندیشمند «جناب  جمشید وحیدا حقوق دان  » عرض مینماید :

 در تعاریف حقوقی  دو نوع قرار داد داریم :  خصوصی « بین اشخاص حقیقی  یا حقوقی » و قراردادهای بین المللی  ،بین دولت‌ها .

قراردادهای بین المللی هم مانند قراردادهای خصوصی  دو جانبه و یا چند جانبه می باشند.

جهت اعتبار بخشیدن به  قراردادهای بین المللی اعم از دو جانبه و یا چند جانبه بر اساس موارد زیر اقدام میگردد :

 ۱-گفتگو و مذاکرات مقدماتی ، با نگاهی ملی و کلان

2- تهیه و تدوین  پیش نویس  و پاراف آن (امضای موقت )

۳- بررسی دقیق و تصویب توسط نمایندگان واقعی ملت مستقر در قوه مقننه که  منتخب واقعی مردمان ساکن این دیار نبوده و بهمین دلیل براساس انتصاب و مطیع اوامر بودن ،اعتراضی مشابه دیگر موارد  ندارند .

 ۴- امضاء توسط  رئیس قوه مجریه که به اعتبار نداشتن اختیار، وی نیز صرفا شاهد داستان میباشد  .

5- انتشار در روزنامه رسمی کشور جهت آگاهی ملت  که صاحب اصلی و واقعی حاکمیت ملی می‌باشد . 

 ضمنا سازمان ملل متحدمقرر داشته که قراردادهای منعقده بین کشور های عضو سازمان باید در این مرجع به ثبت برسند و  در دسترس دیگر کشورها قرارگیرد  تا از سوء استفاده ها یااعمال و بر داشتهای خاص جلوگیری بعمل آید ،در غیر اینصورت  هر گونه  قراردادی با این ابعاد از نظر سازمان ملل متحدفاقد اعتبار میباشد.

براین مبنا و تعاریف  چنانچه  (به اصطلاح  قرارداد مانند اخیر بین حکومتهای چین و ایران )طبق شرایط فوق منعقد نشده  باشد ، یعنی بدون تصویب قوه مقننه  ، تأیید و امضاء رئیس جمهور ،  نشر  در روزنامه رسمی جهت آگاهی ملت که صاحب بی چون ‌وچرا ی حاکمیت ملی بشمار میروند - باشد ، از نظر ملت ایران فاقد اعتبار و باطل بوده  .... مرتکبین این خطا محکوم به خیانت به مام میهن شمرده خواهند شد .

 در این میان  یکطرف این ماجرا یعنی جناب ظریف (در مصاحبه با  سایت مردم سالاری آن لاین) با همه طفره  رفتن از پاسخ صریح، بنوعی با زبان دیپلما تیک البته با شیطنت ظریفی که مقامش میطلبد !گفته بود : این توافق صددرصد بر اساس منافع ملی !وطنمان بوده و متن اصلی  توسط وزارت امور خارجه تحت امر ایشان  و در مواردی «مشابه بخشی از پیمان تضعیف شده برجام » بخط خودشان نوشته شده‌است.

هر چند «رسانه ثلث »  در مطلبی :  از نقش علی آقا محمدی (نما ینده بیت) و علی لاریجانی که احکامی در این باب  نیز با سربرگ مشاور رهبری صادر مینماید !!در روند تهیه این سند ۲۵ ساله پرده‌برداشته‌بود.

ضمنا در جای دیگری امضاء کننده ایرانی این نوشته  گفته بود که : سابقه این بحث و تمایل بین دو کشور برای بستن این قرارداد به سال ۹۴ و زمان ملاقات و دیدار آقایان «شی» رییس‌جمهور چین و خامنه‌ای  باز می‌گردد.

بنابراین و در هر حال نهایتا مجموعه پاسخگوی اعمال سازمان یافته و نیات پشت پرده خود انهم با تصوری باطل مبنی بربیتفاوتی ملت اگاه ، صبور، شاهد و نگران  ایرانمان  خواهند بود و در پیشگاه ملت بزرگ مسئول اینگونه اقدامات ، البته بشرطی که  خلاف منافع ملی تمام شود  .

 ضمنا جهت خالی نبودن عریضه و گشودن باب گریز در میان اینهمه اعتراض ،تحلیل های اصولی وبا نگاهی  قانونمند  بوسیله وطن  دوستان داخل و خارج از میهن ، دستیار وزیر امورخارجه در امور آسیا و اقیانوسیه میگوید :

  • این سند، ماهیت و حتی شکل قرارداد یا موافقتنامه ندارد ،بلکه صرفا یک نقشه راه و چارچوب روابط بلند مدت بشمار میرود .
  • اصولا امتیازی مبادله نشده و لذا جای نگرانی از ناحیه آنچه ایرانیان وغربی‌ها «تله بدهکاری »می‌گویند و سریلانکا را مثال می‌زنند، وجود ندارد.
  • انتشار موافقتنامه‌ها الزاماتی  قانونی دارد - اما انتشار اسناد غیرتعهدآور، چندان متداول نیست و تحریم ها هم در این میان مانعی دوچندان دراعلام چگونگی به پیشگاه ملت !     

ودر مقام اشاره ای تکمیلی : سخنگوی گمرک عمده اقلام صادراتما ن را به چین شامل : پسته، انواع خشکبار و ادویه، مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه‌ای، شمش آهن، محصولات آهنی، خرما، انگور و میوه‌جات  در کنار مشتقات نفتی اعلام نمود ، که بیشتر مواد خام  یا محصولاتی مثل شمش آهن و پتروشیمی که بخش عمده آن‌ها ناشی از  انرژی ارزان  ویا  کالایی مثل فرش که صنعت کارخانه‌ای نیست، بنابراین کماکان صادرکننده مواد خام به این کشور بشمار می ائیم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.