رفتن به محتوای اصلی

آن قدر عصبانی شدم که فکر کردم چاره ای جز چند خط نوشتن ندارم. تا نظر شما چه باشد
30.03.2021 - 18:21

Missing media item.چقدر اظهار نظر کردن در فیس بوک دشوار شده، دیگر باید هر واژه ای را پیش از نوشتن چندین بار بالا و پایین کنی و باز هم منتظر قهر و غضب یک عده از دوستان باشی. برای آدم نه چندان شجاعی مثل من دنیای فیس بوک کم کم دارد به امضای چند بیانیه یا اعتراض، چند کامنت و اینجا و آنجا چند لایک بی رمق محدود می شود. موضوع آزاده نامداری هم یکی از همین موارد بود که فکر کردم بستن سری که درد نمی کند، چه معنا دارد؟ تو که در مورد دفاع از چادرش چیزی نگفتی، اصلا نفهمیدی کی و کجا عکس چهره ی کبودش را گذاشت و با دیدن عکس های بی حجابش هم هیچ احساسی نداشتی، حالا هم ساکت باش و یا باور کن که این ماجرا را علم کرده اند تا موضوع قرارداد بیست و پنج ساله با چین را تحت تاثیر قرار دهند، هر چند به نظرم این دو موضوع این قدر از نظر شکل و محتوی با هم متفاوت بودند که به زحمت می شد به هم ربط شان داد... تا امروز که تصادفا برنامه ی چشم انداز را در این مورد دیدم و آن قدر عصبانی شدم که فکر کردم چاره ای جز چند خط نوشتن ندارم. تا نظر شما چه باشد.

دو مهمان از سه مهمان این برنامه از فرصتی که در اختیارشان قرار داده شده بود، برای توهین به مردم ایران و مشخصا اپوزیسیونی استفاده کردند که به آزاده نامداری اعتراض داشت. در این میان حرف های خانم شجاعی به نظرم از همه عجیب تر بود و متاسفانه استفاده ی نادرستش از حرف ها و نوشته های هانا آرنت مرا به شدت برآشفت. او اصرار داشت که باید به جای فرد، سیستم را مورد سوال قرار داد و برای اثبات حرفش از آرنت نقل می کند که او هم اعتقاد به این داشته که فرد نقش چندانی ندارد و سیستم را مقصر می داند. برایم سوال است که خانم شجاعی این جمله ی درخشان آرنت را که پلیدی سطحی است و این فقط و فقط خوبی است که عمق دارد را چطور به این ترتیب بیان کرده، اگر آرنت به محاکمه ی آیشمن اعتراض داشت، به این دلیل بود که چرا دادگاه موضوع را عمیق تر نکرد و به مقصران دیگر نپرداخت. این مقصران چه کسانی بودند؟ انجمن های یهودی در اروپا که این جا و آن جا با نازی ها همکاری می کردند. او عقیده داشت نباید موضوع را ساده کرد وگرنه هیچ ایرادی در محاکمه ی آیشمن نمی دید.من هم عقیده دارم که باید اعتراض به ماموران حکومتی در هر لباس و موقعیتی تبدیل به محاکمه ی کل سیستم شود، ولی این سیستم کارگزاران خود را دارد، مگر می شود بدون برخورد با آن ها سیستم را زیر سوال برد؟ مگر می شود بدون پخش کردن عکس های بی حجاب خانم نامداری او را به مثابه دستگاه تبلیغ چادر به عنوان حجاب برتر زیر سوال برد؟ چرا مردم ایران مثلا هیچ وقت به دنیال عکس بی حجاب خانم نیکی کریمی در خارج از کشور نیستند؟ پاسخ ساده است. او هیچ وقت برای حجاب تبلیغ نکرده بنابراین کسی هم حساسیتی روی حجاب داشتن یا نداشتن او در خارج ندارد. من این برنامه را همین جا می گذرام تا دوستان ببینند چطور می شود جای مقصر و قربانی را به خوبی عوض کرد. با دو جمله که همه جای دنیا همین مشکلات هست، با این که مردم ایران اصلا شعور درستی ندارند، خشم خوب است اما خشونت در حق خانم نامداری شده و خلاصه یک مشت از همین حرف ها.
به عقیده ی من اما مردم حق دارند آنها را که دست در دست حکومت برای محدود کردن حقوق اساسی شان حرکت می کنند، محکوم و افشا کنند. چه بهتر که این افشاگری به کل سیستم تعمین پیدا کند. ولی زیر سوال بردن شعور مردم که چرا یک نمونه را که برایشان نماد سیستم است والبته خودش هم این نقش را پذیرفته، مورد خشم قرار داده اند نه درست است و نه شرافتمدانه.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.