رفتن به محتوای اصلی

آمریکا از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست پنج قدرت با ایران درباره برجام استقبال کرد
02.04.2021 - 06:54

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از اقدام اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی با ایران در مورد توافق هسته‌ای، آن را «گامی مثبت» خواند و بر آمادگی ایالات متحده به بازگشت به برجام تاکید کرد.

پرایس در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت: «اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، ما آماده بازگشت به توافق هسته‌ای و تعهداتمان هستیم.»

ند پرایس گفت آمریکا برای بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای با شرکای خود در برجام و سایر کشورها درباره بهترین راه‌های ممکن در حال تعامل است که یکی از این راه‌ها برداشتن «گام‌های اولیه از سوی دوطرف» است و ایالات متحده برای انجام آن «از طریق متحدان اروپایی خود در حال مذاکره غیر مستقیم» است.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد جلسه کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۱۳ فروردین ماه با حضور بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد و طی این نشست درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و همچنین اجرای کامل آن از سوی طرفین، بحث خواهد شد.

پیشتر، دو منبع دیپلماتیک اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که فرانسه و آلمان، روز دوشنبه ۹ فروردین، مذاکراتی با طرف ایرانی داشته‌اند و درباره پیشنهاد مورد نظر تهران، گفت‌وگوهایی صورت گرفته‌است.

 ند پرایس در ادامه نشست خبری روز پنج‌شنبه خود با اشاره به امضای چندین توافق مربوط به حوزه انرژی در جریان گفت‌وگوهای استراتژیک آمریکا و عراق، ابراز امیدواری کرد با اجرای این توافق‌ها وابستگی عراق به «انرژی گران قیمت ایران» از بین برود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به گذشت دوهزار روز از «بازداشت غیرمنصفانه» سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، در ایران گفت واشینگتن از طریق متحدان خود برای جمهوری اسلامی این مساله را به «وضوح» روشن کرده که مهم‌ترین اولویت ایالات متحده بازگرداندن شهروندانی است که درایران زندانی یا مفقود شده‌اند.

پرایس همچنین درباره همکاری استراتژیک آمریکا و عربستان سعودی گفت واشینگتن به این همکاری‌ها با ریاض ادامه می‌دهد تا از تهدید‌های موجود، از جمله تهدیدهای ایران علیه عربستان سعودی، جلوگیری کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.