رفتن به محتوای اصلی

قرارداد ۲۵ ساله با چین خیانت به منافع ملی – قسمت دوم
02.04.2021 - 20:08

خامنه ای با قرارداد ۲۵ ساله در یک اشتباه راهبردی بدون در نظر گرفتن عنصر کلیدی، یعنی ارتش گرسنگان و جامعه‌‌ی حداکثری در زیر خط فقر، فکر می‌کند که با دخیل بستن به امام‌زاده‌ چین، نظامش را نجات می دهد.

صرف‌نظر از اثبات این حقیقت که ذره‌ای شرافت و انسانیت و ایرانیت در این نظام و به تاکید در شخص خامنه‌ای وجود ندارد، اما نظام ولایت فقیه ناگزیر برای مقابله با بحران‌های متعددی که با آن روبرو است،‌ به ناچار با وطن فروشی ماواری تصور زانو زد و حتی با زیر پا گذاشتن قانون اساسی خودش؛ هیچ نیازی ندید که حتی کلیات این قرارداد ننگین را به مجلس ببرد.

آصفری نماینده مجلس در این باره گفت: «در زمینه توافق ۲۵ساله با چینی‌ها مجلس شورای اسلامی هیچ در جریان این موضوع نیست».

نگاهی کلی به قرارداد قبلی چینی‌ها برای تاراج منابع آبزیان جنوب

روزنامه همشهری ۱۸تیر ۱۳۹۹در گزارشی از نتیجه خیانت‌بار قرارداد صید ماهی در دریای جنوب به نقل از خلیل‌الله درخشان؛ عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نوشت: «این روزها یعنی تیر و مرداد۹۹، فصل صید میش‌ماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گران‌قیمت است و کیلویی ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان فروش می‌رود. با این کیسه نخ پزشکی درست می‌کنند و این روزها گله‌های میش‌ماهی نصیب چینی‌ها می‌شود. کشتی‌های چینی اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، متوجه می‌شوند که گله‌ها در کجا هستند و در شب‌ها اقدام به صید می‌کنند. یکی از این کشتی‌ها در یک شب ۹۰میلیارد تومان میش‌ماهی صید کرده که به اندازه قیمت این کشتی است. فعالیت هر کشتی چینی باعث از دست رفتن اشتغال۱۵۰۰نفر شده است».

نگاهی به واکنش عناصر حکومتی

پس از افشای مفادی از وطن فروشی خامنه‌ای و روحانی، صدای اعتراض در لابلای مطبوعات وابسته به حاکمیت و در اظهارات نمایندگان مجلس خود نظام هم شنیده بلند شد.

محمدحسن آصفری نماینده مجلس گفت: «جناب ظریف فرمودند که یک توافق ۲۵ ساله‌ای را دارند چینی‌ها می‌بندند که مجلس هیچ در جریان این موضوع نیست الآن در فضای مجازی شایعات بسیار گسترده‌یی در خصوص واگذاری نمی‌دانم کیش و مسائل مختلف دارد انجام می‌شود که اینها اسباب نارضایتی مردم را دارد».

احمدی بیغش در صحبتهای خود گفت: «در ارتباط با قرارداد شما با چین، آقای ظریف حتماً حتماً این را نکنید برجام. اگر قراردادی باشد باید متن چینی، انگلیسی و فارسی در اختیار تک به تک نماینده‌ها قرار بگیرد. قصد ذاتی دولت از این قرارداد باید روشن باشد. آیا این قرارداد چیزی شبیه برجام غربی است».

محمدرضا صباغیان عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: «نباید اجازه داد آشی را که آقای ظریف و دولت می‌پزند ما در ۲۰ دقیقه همچون برجام سربکشیم».

روزنامه جمهوری اسلامی در ۱۷تیر۹۹ این قرارداد را با «ترکمانچای ارزی دوران دولت احمدی نژ‌اد» مقایسه کرد و نوشت: «چرا مردم از جزئیات این سند بی‌اطلاعند؟ بعضی افراد ادعا کرده‌اند از محتوای این سند خبردار شده‌اند. اگر چنین است چرا عموم مردم نباید از آن مطلع شوند؟».

صادق زیباکلام در واکنش به این قرارداد نوست: «دلیل اصلی حساسیت و مخالفت بسیاری از ایرانیان با توافق با چین باز میگردد به بی اعتمادی به پکن. مشابه همان بی اعتمادی البته به روسها هم هست». (اعتمادآنلاین ـ۲۰ تیر۹۹)

حمید ابوطالبی، مشاور سابق روحانی ـ در رشته توئیتی خطاب به علی شمخانی که گفته بود قرارداد ۲۵ساله [بخشی از سیاست مقاومت فعال است] نوشت: «…چین ‌و روسیه جنگ سرد را پایان داده و به میزانی با غرب تعامل کردند که اکنون چین بدون آمریکا و آمریکا بدون چین، یعنی نابودی ‌اقتصاد جهان. تا آنجا که اینک آمریکا دنبال مقاومت فعال با چین است، و چین دنبال تعامل با آمریکا! تلاش کنیم چینی ها را خوب بشناسیم. آنها دنبال منافع واقعی هستند و نه مقاومت فعال و یا تقابل راهبردی با دیگران و به ویژه با غرب؛ فقط کافی است تفاهمات واقعی و بدون جنجالِ این روزهای چین در منطقه با هم مقایسه شود!» (اعتمادآنلاین ـ۱۰فروردین۱۴۰۰).

 قرارداد۲۵ ساله، ترکمانچای دیگر و پر ابهام

روزنامه آسیا نیز با عنوان «قرارداد ۲۵ساله در هاله‌ای از ابهام» روز ۸ فروردین ۱۴۰۰نوشت: «در این قرارداد سؤالات و ابهامات فراوانی وجود دارد از جمله این‌که این قرارداد طویل‌المدت چه منافع و چه چالش‌هایی برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟ و حال که قرار است ایران نفت خام کشور چین را به‌مدت ۲۵سال تأمین نماید در عوض کشور چین چه سهمی در رشد اقتصاد ایران خواهد داشت؟ کشوری همانند ایران که زیرساخت‌های علمی و بسترهای فناوری برای اخذ دانش را به قدر کافی ندارد، نمی‌تواند آن‌طور که باید تعاملات مؤثری با کشور چین داشت».

سایت همشهری در ۱۰ فروردین ۱۴۰۰نوشت: «برخی منتقدان از قرارداد با نام «قرارداد ترکمنچای» یاد کردند و عده‌یی آن را ناقض اصل ۷۷ قانون اساسی می‌دانند. هم‌چنین تعدادی از نمایندگان مجلس از ابعاد «پنهان» این قرارداد ابراز نگرانی کرده‌اند. گروه دیگری نیز عملی شدن آنچه که اعلام شده را دور از واقعیت می‌دانند و تأکید می‌کنند که بر اساس تجربه، چین نشان داده‌است که دنبال منفعت خودش است و هر جا که ببیند ممکن است منافعش صدمه ببیند، پا پس می‌کشد».

روزنامه آرمان روز ۱۱فروردین ۱۴۰۰در مطلب «ابهامات پر ابهام» نوشت: «نکته پر ابهام این است که در این تفاهم‌نامه طرف چین در تأمین انرژی مورد نیازش دولت ایران نام گرفته اما طرف ایران برای همکاریهای مشترک شرکت‌های چینی هستند که به هیچ عنوان ایران سابقه مثبتی از آنها ندارد».   

هشدار و هراس نسبت به شکل گیری اعتراضات سراسری مردمی

واکنش ها درباره قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین در حال گسترش است. طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی هموطنانمان در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، رشت، بهبهان و شیراز بودیم.

روزنامه آرمان در۱۱فروردین ۱۴۰۰نوشت: «شوربختانه در چنین شرایطی دستیار وزارت‌خارجه نیز با بیان این‌که الزامی به انتشار آن نیست بر گمانه زنی‌ها افزوده است. همین موضوع، بیم عبرت نگرفتن مسئولان از حوادثی مانند افزایش بنزین و… موضوعی که قطعاً در شرایط فعلی و در کنار مسائل اقتصادی و همین‌طور محرومیت خود خواسته از تزریق واکسنهای معتبر جهانی، می‌تواند بر افزایش شکاف میان مردم و مسئولان بیفزاید. کما این‌که در دو روز گذشته شاهد تجمعاتی نیز بوده‌ایم».‌

علی ربیعی سخنگوی فعلی دولت روحانی گفت: «در رابطه با سند همکاری با چین، یک جریان عملیات روانی بزرگی به راه انداخته‌اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغازکننده این فضاسازی و دروغ‌پراکنی‌ها بوده‌اند. این عده به‌خاطر مخالفت با نظام یک جریان تبلیغاتی راه ‌انداخته‌اند، یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی چین در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند». (شبکه خبرـ۱۱فروردین۱۴۰۰).

سرنوشت ناگزیر برای نظام

امروز برای مردم ایران عمق وطن فروشی نظام دیکتاتوری حاکم بر کشورمان مشخص شده است و همگان می دانند که خامنه‌ای شخصا این «توافق ذلت‌بار» را برای حفظ نظام فاسدش تأیید کرده است. هم‌چنان که پیش از این نیز حوزه آبی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان را برای صید ماهی در اختیار چینی‌ها قرار داد و صیادان ایرانی را به خاک سیاه نشاند.

 امروز مشخص شده است که تا کجا این حاکمیت فاقد کمترین پایگاه مردمی است و مردم ایران نسبت به عملکرد آن بسیار هوشیار هستند. هم‌چنانکه قراردادهای خائنانه در لب گور، در زمان قاجار و قراردادهای خائنانه دوران پهلوی از جمله قرارداد با کنسرسیوم، نتوانست تاج ‌و تخت این دودمان را حفظ کند؛ در شرایط کنونی نیز قراردادهای وطن‌فروشانه این چنینی، نمی‌تواند سلطه ولایت خامنه‌ای بر ایران را تضیمن کند.

مردم ایران بیش از هر زمان دیگری ضرورت براندازی این نظام چپاولگر و دیکتاتوری که ایران را جولانگاه چین و روسیه نموده، متوجه هستند و پاسخ این اقدام خائنانه را خواهند داد.

«پایان»

«قرارداد ۲۵ ساله با چین خیانت به منافع ملی» – قسمت اول

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.