رفتن به محتوای اصلی

چرا اولین ناخدای زن مصر؛ مقصرمسدود شدن کانال سوئز معرفی شد؟
05.04.2021 - 06:55

وقتی کانال سوئز بسته شد، خانم سلحدار صدها کیلومتر دورتر بعنوان جانشین ناخدای ناو "عایده ۴" در اسکندریه در حال خدمت بود.

این ناو متعلق به سازمان امنیت دریایی مصر است و مامور تامین نیازهای یک فانوس دریایی در دریای سرخ. این ناو همچنین برای آموزش نیروهای تازه در "فرهنگستان علوم و فناوری و حمل‌و‌نقل دریایی عرب" استفاده می‌شود. این فرهنگستان دانشگاهی منطقه‌ای است که اتحادیه عرب آن را اداره می‌کند.

شایعات درباره نقش مروه در به گل نشستن کشتی اِوِرگیوِن در کانال سوئز، با انتشار تصویری دستکاری شده از او شروع شد که به سایت "عرب نیوز" نسبت داده شده بود.

به نظر می‌رسد تصویر خبر جعلی از یک مقاله واقعی برداشته شده که ۲۲ مارس در عرب نیوز منتشر شده بود در باره موفقیت مروه بعنوان اولین ناخدای زن در مصر.

مروه متوجه شد این تصویر بارها در توییتر و فیسبوک همرسان شده است.

چندین توییتر جعلی هم ادعاهای نادرستی را در باره نقش او در بسته شدن کانال سوئز منتشر کرده بودند.

مصر

 

مروه می‌گوید عاشق دریاست

مروه که ۲۹ سال دارد به بی‌بی‌سی گفت اصلا نمی‌داند چه کسی اولین بار این شایعه را منتشر کرد و چرا:

"حس کردم شاید چون زنی موفق هستم یا چون مصری هستم، هدف قرار گرفته‌ام اما مطمئن نیستم".

این اولین بار نیست که او در این حرفه مردانه با چالش روبرو می‌شود. براساس اعلام سازمان بین‌المللی دریانوردی، در حال حاضر زنان فقط دو درصد دریانوردان جهان را تشکیل می‌دهند.

مروه می‌گوید همیشه دریا را دوست داشته است و ثبت نام برادرش در فرهنگستان علوم و فناوری و حمل‌و‌نقل دریایی عرب، الهام‌بخش او شد تا به ناوگان بازرگانی ملحق شود.

اگرچه آکادمی در آن زمان فقط مردان را می‌پذیرفت اما مروه درخواست پذیرش داد و پس از بازنگری در قانون توسط حسنی مبارک، رئیس‌جمهور وقت مصر، مجوز ثبت نام گرفت.

خانم سلحدار می‌گوید در تمام مراحل تحصیل با تبعیض جنسیتی روبرو بوده است: "روی کشتی همه مردهایی بودند مسن‌تر از من با طرز فکرهایی متفاوت، به همین دلیل خیلی سخت می‌گذشت، چون نمی‌توانستم همفکری برای برقراری ارتباط پیدا کنم. گذر از این وضعیت به تنهایی، چالش‌برانگیز است، اینکه بتوانی بدون آسیب به سلامت روان‌ات بر همه آنها فائق بیایی".

"جامعه ما هنوز نمی‌پذیرد دختران مدت طولانی در دریا و دور از خانواده کار کنند. اما وقتی کاری را انجام می‌دهید که دوست داری، لازم نیست دنبال تایید همه باشی".

مروه پس از فارغ‌التحصیلی به رده جانشینی ناخدا ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ فرماندهی ناو "عایده ۴" را برای گذر از کانال سوئز به عهده داشت؛ این ناو اولین کشتی‌ای بود که پس از گسترش کانال سوئز از آن عبور ‌کرد. علاوه بر این او جوانترین و اولین ناخدای زن مصر بود که از این آبراه عبور کرد.

در سال ۲۰۱۷، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهوری در بزرگداشت روز زن در مصر از او تقدیر کرد.

وقتی این شایعه مطرح شد که او در بسته شدن کانال سوئز مقصر بوده، مروه نگران تاثیر آن بر کارش شد.

خانم سلحدار می‌گوید: "این خبر جعلی به زبان انگلیسی بود بنابراین در کشورهای دیگر هم پخش شد. خیلی تلاش کردم آنچه در مقاله آمده بود را تکذیب و خنثی کنم، چون این به اعتبار من و تمام تلاشم برای رسیدن به جایی که هستم، لطمه می‌زد".

با این حال بعضی واکنش‌ها هم به او دلگرمی می‌دادند: "نظراتی که در پی مقاله آمده بود بسیار منفی و تند بودند. اما حمایت هم زیاد بود، از طرف مردم عادی و کسانی که با آنها کار می‌کنم. تصمیم گرفتم روی حمایت‌ها و محبت‌هایی که می‌گیرم تمرکز کنم و عصبانیتم جایش را به قدردانی داد".

"باید بگویم حتی از قبل هم معروف‌تر شدم".

مروه ماه آینده در امتحان نهایی برای رتبه ناخدا تمامی شرکت می‌کند و امیدوار است بتواند همچنان الگویی برای زنان در حوزه دریانوردی باشد:

"پیام من به زنانی که می‌خواهند در حوزه دریایی کار کنند این است که برای آنچه دوست دارید بجنگید و اجازه ندهید هیچ چیز منفی روی شما تاثیر بگذارد".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.