نظر نخستین امام جمعه زن فرانسه در باره خمینی

کاهنه بهلول سپس افزوده است که دستیابی زنان به چنین مقامی گشایندۀ افق‌های بی سابقه‌ای در تفسیر سنت اسلامی و قرآن است که تاکنون در انحصار مردان بوده است. او قدرت‌گیری خمینی در ایران را سرآغاز قهقرایی بزرگ به ویژه در زمینۀ حقوق زنان دانسته که هدفش پوشاندن و پنهان کردن زنان و سلطه بر آنان بوده است.از جمله ویژگی‌های مسجد فاطمه در این است که زنان و مردان در یک مکان و در کنار یکدیگر و با حقوق و احترام برابر عبادت می‌کنند و رویکرد او نسبت به دین بر علوم انسانی و اجتماعی و نگاهی تاریخی-انتقادی استوار است

نماد قهقرا در زمینۀ حقوق زنان است
رادیو بین المللی فرانسه
- نخستین امام جمعۀ زن در فرانسه، کاهنه بهلول، به مناسبت انتشار اثر جدید خود مصاحبه‌ای با روزنامۀ لوموند انجام داده و در آن از جمله گفته است که از نگاه او دین نه میراث که انتخابی آزادانه است و خدا وحدت وجودی است تجسم یافته در کل آفرینش.
او گفته است که انتصاب او به عنوان نخستین زن امام جماعت مسلمانان با خشونت و تهدید بنیادگرایان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد، هر چند او می‌داند که هیچگاه در طول تاریخ چیزی را در سینی نقره‌ای به زنان تقدیم نکردند، بلکه بالعکس زنان برای به دست آوردن منزلت انسانی خود همواره سخت کوشیده و شهامت به خرج داده‌اند.
کاهنه بهلول در سال ١٩٧٩ در الجزایر به دنیا آمد. او کودکی و سال‌های دانشجویی خود را در رشتۀ حقوق در الجزایر سپری کرد. پدر او مسلمان بود و مادر او یک فرانسوی نیمه یهودی. پس از مرگ پدرش در سال ٢٠٠۳، کاهنه بهلول به صوفیگری در اسلام توجه کرد و سوءقصدهای تروریستی ٢٠١٥ پاریس باعث شد که او برای مقابلۀ فکری با بنیادگرایی اسلامی تحصیلات خود را در رشتۀ "اسلام شناسی" در مدرسۀ مطالعات عالی پاریس از سر بگیرد و در همکاری با "فاکر کورشان"، فیلسوف و رئیس انجمن نوزایی اسلام معتزله مسجد "فاطمه" را تأسیس کند.
کاهنه بهلول گفته است که از جمله ویژگی‌های مسجد فاطمه در این است که زنان و مردان در یک مکان و در کنار یکدیگر و با حقوق و احترام برابر عبادت می‌کنند و رویکرد او نسبت به دین بر علوم انسانی و اجتماعی و نگاهی تاریخی-انتقادی استوار است.
خود پیامبر نخستین زن، ام ورقه، را به امامت مسجد مدینه منصوب کرد.
کاهنه بهلول سپس افزوده است که دستیابی زنان به چنین مقامی گشایندۀ افق‌های بی‌سابقه‌ای در تفسیر سنت اسلامی و قرآن است که تاکنون در انحصار مردان بوده است. او قدرت‌گیری خمینی در ایران را سرآغاز قهقرایی بزرگ به ویژه در زمینۀ حقوق زنان دانسته که هدف اش پوشاندن و پنهان کردن زنان و سلطه بر آنان بوده است.
کاهنه بهلول گفته است که وظیفۀ دین ارتقاء شأن انسان از خلال اعصار است نه بازگرداندن زنان و مردان به عربستان قرن هفتم میلادی. چنین عقبگردی به گفتۀ او به معنای احترام به دین نیست.
کاهنه بهلول با استناد به قرآن گفته است که حجاب در اسلام اجباری نیست و خود او هرگز به اصطلاح حجاب اسلامی نداشته و در تجربۀ شخصی او در الجزایر حجاب همواره با خشونت تمام به زنان تحمیل شده و بسیاری از زنان برای نجات جان خود به این اجبار تن داده‌اند.

 

بخش: 
انتشار از: 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

         

 

نظردهی با فیسبوک: