رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی: از آمریکا فقط جدیت و صداقت می‌خواهیم
07.04.2021 - 09:38

او در جلسه امروز هیات دولت گفت "همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کردند. حالا با ترکیب‌های مختلف از جمله ترکیب ۱+۴ با حضور ایران و ترکیب ۱+۴ با حضور آمریکا. اما به هر حال به هر نحوی که بوده امروز یک صدای واحد شنیده می‌شود".

به گفته آقای روحانی "همه اطراف این توافق هسته ‌ای به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود نخواهد داشت".

اولین دور مذاکرات غیر مستقیم هیات‌های ایرانی و آمریکایی برای احیای برجام در وین پایتخت اتریش به به پایان رسید. هم ایران و هم آمریکا این مذاکرات را سازنده توصیف کرده‌اند.

اکنون آقای روحانی این تحولات جدید را موفقیتی برای ایران خوانده است.

مذاکرات وین با وساطت اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان بریتانیا،فرانسه، آلمان، چین و روسیه در جریان بود. قرار است دور دوم این گفتگوها جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ (نهم آوریل) برگزار شود. تا آن روز دو گروه کارشناسی، رایزنی‌ درباره چگونگی برداشتن تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجام ادامه می‌دهند.

'از آمریکا فقط جدیت و صداقت می‌خواهیم '

آقای روحانی در ادامه گفته‌ها خود اضافه کرد "اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا، جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان دهد و ما همین دو کار را بیشتر نمی‌خواهیم، به اعتقاد من اگر در جایی مذاکره نیاز است ما می‌توانیم در یک زمان کوتاهی با ۱+۴ مذاکره کنیم".

نمایندگان دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به گفتگوهای اتمی در وین ملحق شدند اما در محلی مجزا از هیات ایرانی حضور یافتند. آیت الله علی خامنه ای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا برای رفع تحریم ها را ممنوع کرده است.

او ضمن موافقت با ادامه مذاکرات گفت "آمریکا بدون مذاکره هم می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند البته به دنبال بهانه هستند. اینکه اینها باید تدوین و تبیین شود، از نظر ما اشکالی ندارد، ما حرفی نداریم".

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد مقامات آمریکا "به صراحت می‌گویند راهی جز مذاکره نداریم و اگر شما آماده‌اید ما حاضریم مستقیم مذاکره کنیم و اگر آماده نیستید، حاضریم غیرمستقیم با گروه ۱+۴ مذاکره کنیم، این به معنای پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم".

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران سرپرستی گروه مذاکراتی ایالات متحده را بر عهده دارد. آقای مالی گفته است که بازگشت آمریکا به برجام برای حفظ منافع این کشور حیاتی است.

رئیس جمهوری ایران درباره اجرای تعهدات برجامی این کشور هم گفت "ما دنبال این نیستیم که فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز انجام دهیم. اینکه گفتیم اکنون پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال می‌کنیم، همه اینها موقت است. اگر آنها به همه تعهداتشان برگردند ما هم به همه تعهدات‌مان برمی‌گردیم".

پیشتر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرده بود تا از تصمیم سلف خود، دونالد ترامپ عقب نشینی کند و به توافق برجام بازگردد. آمریکا سه سال پیش از برجام خارج شد و همه تحریم های اتمی را همراه با تحریم های تازه تر مجددا اعمال کرد.. ایران پس از یک سال عمل به توافق، قدم به قدم از تعهدات برجامی خود کاست.

این کشور اکنون غنی سازی ۲۰ درصدی را از سرگرفته، ذخایره اورانیوم غنی شده خود را به بیش از ده برابر حد مجاز رسانده و سطح بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

ایران خواستار پایان دادن فوری به تمامی تحریم‌های یکجانبه آمریکا است. آیت الله علی خامنه ای گفته است که همه تحریم های آمریکا باید یکجا رفع شود و سپس ایران با "راستی آزمایی" آن دوباره به تعهدات خود در برجام بازخواهد گشت. ایالات متحده پیشتر با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.