رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: مذاکرات وین سازنده و جدی است اما خواسته حداکثری ایران می‌تواند تنگنا ایجاد ‌کند
10.04.2021 - 06:58
 

توضیح ویدئو،

آزادی کشتی کره‌جنوبی؛ سئوال‌های بی‌جواب درباره پول‌های توقیف شده ایران

 

عصر جمعه، نهم آوریل، وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی تلفنی با خبرنگاران درباره جزئیات مذاکرات میان گروه ۱+۴ (متشکل از بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) با ایران که آمریکا هم به طور موازی و نه به طور مستقیم در آن شرکت دارد، توضیحاتی داد و یک مقام ارشد این وزارتخانه تلاش کرد نیمرخی از آنچه در هفته اول این گفتگوها روی داده را برای رسانه‌ها ترسیم کند.

این مقام وزارت خارجه که روز جمعه رسما معرفی نشد گفته: "موضوع اصلی گفتگوهای هفته گذشته بر این هدف متمرکز بود که هم ایران و هم آمریکا مشخص کنند که چه گام‌هایی برای بازگشت دو طرف به برجام باید برداشته شود... البته این نخستین گام‌های مورد هدف این گفتگوهاست... مذاکرات به طور غیرمستقیم برگزار شد چرا که ایران مخالف حضور مستقیم آمریکا در این جلسات است و به همین علت ما بیشتر از طریق اروپایی‌ها و بعضا دیگر طرفای امضاکننده برجام با هم گفتگو می‌کنیم."

ایران که عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه خود را در راس هیاتی به وین فرستاده، می‌گوید آمریکا با خروج از برجام دیگر اجازه ندارد در جلسات گروهی که پیش‌تر ۱+۵ نامیده می‌شد حضور یابد.

دیگر شرط ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی خود این است که آمریکا تمامی تحریم‌هایی که دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ علیه این کشور وضع کرده را لغو کند.

موضوعی که به گفته مقام ارشد وزارت خارجه، ممکن است گفتگوها را با مشکل روبرو کند.

"من معتقدم بر اساس ارزیابی‌های ما که گمان کنم دیگر اعضای گروه، یقینا اروپایی‌ها و حتی چین و روسیه، آمریکا پیشنهادات بسیار جدی ارایه کرده و نشان داده که چه قدر برای بازگشت به این توافق و تعهدات خود در آن مصمم است اگر ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد."

به گفته این مقام آمریکایی قرار است مذاکرات از اواسط هفته آینده در وین ادامه یابد و هدف هفته دوم مذاکرات هم مشخص و آشکار کردن گام‌های مورد انتظار دو طرف برای بازگشت به برجام است و ما امیدواریم ایران نشانه‌های بزرگتری مبنی بر خواست آنها برای بازگشت کامل به تعهداتشان بروز دهند.

در همین حال، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه تصریح کرد که آزادی نفتکش کره‌جنوبی از سوی ایران موضوعی که در جریان مذاکرات روزهای گذشته طرح شده باشد، نبوده و به گفته او این دو موضوع به هم مرتبط نبوده‌اند.

یکی از خبرنگاران در این کنفرانس تلفنی درباره سخنان روز جمعه، نهم آوریل، وزیر خارجه ایران پرسید که محمدجواد ظریف گفته بود آمریکا باید تمامی تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ (ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید) را لغو کند چرا که در منافات با تعهد آمریکا در برجام - مبنی بر لغو تحریم‌های ایران- در برابر توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور بوده است.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت این خواسته ایران منطبق بر برجام نیست چرا که مطابق این توافق‌نامه آمریکا حق خود برای تحریم ایران در موارد غیر هسته‌ای همچون حقوق بشر، تروریسم و یا مداخله در انتخابات آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند. اما همزمان باید تصریح کنم که ما علنا هم موضع خود را اعلام کرده‌ایم که حاضریم تمامی تحریم‌های وضع شده مرتبط با توافق هسته‌ای را لغو کنیم اگر ایران هم به طور کامل به تعهدات خود در این توافق بازگردد.

 

توضیح صدا،

برجام جان تازه‌ای می‌گیرد؟

ایران و ۱+۴ با 'خرسندی از پیشرفت اولیه' برای ادامه مذاکرات فشرده توافق کردند

چند روز پیش عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت در نشست روز جمعه، یعنی امروز، مشخص خواهد شد که آیا طرف‌های دیگر در مذاکره جدی هستند یا تنها وقت می‌خرند.

آقای عراقچی روز جمعه و چند ساعت قبل از آغاز نشست حضوری وین گفت که تا رفع نشدن تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران ادامه خواهد داشت.

او در عین حال گفت: "نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند."

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از آمادگی کشورش برای برداشتن قدم‌های ضروری برای بازگشت به توافق هسته‌ای، از جمله "رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام" خبر داده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، گفت در نشست روز جمعه پیشرفت‌هایی که در گفتگوهای کارشناسی و فنی به دست آمده، ارزیابی شد و برای حفظ فضای مثبت مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.

وانگ کیون، نماینده چین هم گفته است که فاصله بین مواضع طرفین کم شده و ظرفیت رسیدن به یک اجماع تدریجی وجود دارد.

در آستانه نشست امروز ایران نفتکش توقیف شده کره جنوبی را پس از سه ماه آزاد کرد. اقدامی که می‌تواند به عنوان "حسن نیت" نشان دادن از تهران برای پیشرفت مذاکرات وین ارزیابی شود.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی هم وعده داده این کشور برای آزادی ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران تلاش کند، هرچند موضع رسمی این است که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.