رفتن به محتوای اصلی

علی خامنه ای با چه اهرمهایی در قدرت مانده است؟
10.04.2021 - 09:52

کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۱۳فروردین۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۰فروردین۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

آمریکا-آنتونی بلینکن روز شنبه ۱۴ فروردین در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: « کلیه شهروندان آمریکا که گروگان گرفته‌شده یا به‌ناحق در بازداشت‌اند، باید آزاد شوند».

عفو بین الملل– سازمان عفو گزارش نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. سازمان ملل در گزارش خود از جمله نوشت: در سال ۲۰۲۰ میلادی اعمال شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی، به‌ویژه در دوران تحقیقات و بازجویی‌، به نحو گسترده و سازمان‌یافته در ایران ادامه یافت.

عفو بین الملل– این سازمان می‌گوید تلاش‌های دولت بریتانیا برای آزادی اتباع ایرانی- انگلیسی مانند نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری باید شامل مهران رئوف که به ناحق بازداشت شده هم بشود. مهران رئوف ۶۴ ساله فعال و مدافع حقوق کارگران است که در ایران و انگلیس زندگی می‌کند. او در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در ایران بازداشت و از بیش از ۱۶۰ روز پیش در سلول انفرادی بند معروف ۲ الف زندان بدنام اوین بسر می‌برد.

محمود صادقی نماینده سابق مجلس در مصاحبه ای که قسمتهایی از آن در فضای مجازی منتشر شد گفت که علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ایران در مورد کشتار معترضان در آبان ۹۸ در مقابل این سوال که اگر مردم نرفتند و ایستادند آیا میخواهید همه را بکشید گفت: «بله ولو بلغ ما بلغ ما میزنیم»

در حال حاضر تعدادی از زندانیان محبوس در زندان دستگرد اصفهان محکوم به اعدام هستند. این اسامی مربوط به چند تن از زندانیان محکوم به اعدام، محبوس در بند مشاوره خوابگاه یک، این زندان می باشد.

اسامی ۱۲ زن زندانی در ارومیه که با حکم اعدام رو به رو هستندافشا شده است:
۱ـ محبت محمودی اهل ارومیه
۲ـ زهرا فرهادی اهل ارومیه
۳ـ پریسا مرادی اهل بوکان
۴ـ نیشتمان محمدی اهل سردشت
۵ـ گلزار احمدیان اهل سردشت
۶ـ فرانک بهشتی اهل تکاب
۷ـ سهیلا نعمت‌زاده اهل میاندوآب
۸ـ مژگان عبداللهی اهل مهاباد
۹ـ زینب خالد اهل سردشت
۱۰ـ مژگان آذرپیشه اهل ارومیه
۱۱ـ تهمینه دانش اهل خوی
۱۲ـ زیبا (نام خانوادگی نامعلوم) اهل بوکان

زندانی سیاسی زهره سرو، پس از اجرای حکم شلاق از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد. اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق این زندانی سیاسی در شرایطی انجام شدکه مجازات به جزای نقدی تبدیل شده و پس از الصاق فیش واریزی، این بخش از پرونده مختومه اعلام شده بود. با این حال حکم شلاق پیش از خروج از زندان اجرا شد.

روز پنجشنبه ۱۹فروردین ۱۴۰۰ دو زندانی به نامهای جلیل اسماعیل نژاد و امین نوری از بند ۱۴ زندان مرکزی ارومیه به دلیل اعتراض به توزیع مواد مخدر در داخل بند، توسط عوامل اجیر شده و توزیع کنندگان مواد مخدر که  از طرف رئیس زندان بکار گرفته شده‌اند، به شدت مجروح شدند.

افشین سهراب زاده پناهجوی ایرانی که در ترکیه بازداشت شده و در خطر دیپورت است از همه وجدانهای بیدار و سازمانهای حقوق بشری استمداد طلبید. او در یک فایل صوتی که موفق به ارسال آن به خارج از محل بازداشتش در ترکیه شد اعلام کرد که اگر دیپورت شوم اعدامم می‌کنند.
افشین سهراب زاده طی هفت سال تحمل اسارت در زندانهای رجایی شهر، اوین، سنندج ، کرمانشاه، بندرعباس و میناب در سال ۲۰۱۶ زمانیکه برای مرخصی استعلاجی اعزام شده بود به ترکیه رفت.

Missing media item.

 درهفته ای که گذشت دست کم ۱۲زندانی در زندانهای ارومیه، زنجان، سبزوار،تایبادوبابل اعدام شدند.

اعدام در ایران هفته سوم فروردین:

ارومیه- بامدادیکشنبه ۱۵فروردین۱۴۰۰، حکم اعدام سه زندانی به نامهای احد حبیب‌وند، صادق محی و محمدکریم محمودی که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

اجرای حکم اعدام سه زندانی با اتهامات مواد مخدر در زندان ارومیه

زنجان- حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. نام این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود، حجت قائد، ۳۶ ساله و اهل زنجان اعلام شده است.

سبزوار– بامداد روز چهارشنبه ۱۸فروردین ۱۴۰۰، یک زندانی بلوچ بنام یاسر دریایی نارویی فرزند خواستی اهل زاهدان به اتهام حمل مواد مخدر در زندان سبزوار اعدام شد.

تایباد-صبح روز پنجشنبه ۱۹ فروردین۱۴۰۰، حکم اعدم یک زندانی بنام صفر رحیمی ۳۹ ساله فرزند نصرالله با اتهام مواد مخدر در زندان تایباد به اجرا درآمد.

بابل-حکم اعدام دو زندانی پس از هفت سال و نیم در زندان بابل اجرا شد. سحرگاه پنجشنبه ۱۹فروردین حکم اعدام دو زندانی با نامهای مخفف ع.ع و ک.ح پس از هفت سال و نیم از قتل در شهر امیرکلای بابل در زندان این شهر به اجرا درآمد.

ارومیه- سحرگاه جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ حکم اعدام ۴ زندانی که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه محبوس بودند به اجرا درآمد. اسامی این زندانیان که بدست کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام رسیده، از این قرار است:
۱.محمود بایزید        از بند ۱۵
۲.علی محمدزاده     از بند ۱۴
۳.ارشد حیدری       از بند ۱۴
۴.حمید نجمی         از بند ۱۴

بازداشت در ایران هفته سوم فروردین:

تهران–حسین قشقایی، شهروند ساکن تهران روز شنبه ۱۴ فروردین‌ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

نقده- سجاد شهیری، فعال ترک روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای شهرستان نقده بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان این شهر منتقل شد. آقای شهیری به  ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر رسیده است.

تهران-روز شنبه ۱۴ فروردین‌ماه، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش در تهران بازداشت و به شعبه ی ۲ بازپرسی اوین منتقل شد.

تهران- حمید منافی فعال ترک روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. حمید منافی در اسفندماه ۱۳۹۲ به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت شد.

نیکشهر- روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، رئیس پلیس فتا در سیستان و بلوچستان از بازداشت یک شهروند در شهرستان نیکشهر به دلیل آنچه «انتشار کلیپ جعلی و غیر واقعی» عنوان کرده، خبر داد.

بانه-ریبوار قادری، پرویز قادری، بهروز قادری، هاوژین قادری و جلیل خدایی، شهروندان بازداشتی اهل شهرستان بانه، علیرغم گذشت بیش از ۱۲ روز از زمان بازداشت، بدون امکان تماس و ملاقات با خانواده، کماکان در بازداشت و در مکان نامعلومی بسر می برند.

اصفهان-اتوبوس حامل خانواده جابناختگان اعتراضات آبان ۹۸ در اصفهان توقیف و خانواده ها به زندان اصفهان منتقل شدند.
ناهید شیربیشه، مونا شیربیشه، حوریه فرج زاده، پوران ناظمی، مهرداد بختیاری، کامبیز نوروز زاده، منوچهر بختیاری، اشکان شیرپیشه، آرین شیربیشه، سکینه احمدی، حمیده کتابدار، جواد لعل محمدی، هاشم امینی، ایران اله یاری، محمد کریمی، مهیار ظفرمهر و دخترش، یاشار تبریزی به همراه دو دخترش و خانم نامور به همراه دخترش در این اتوبوس بودند که توقیف شدند.

سقز-یک شهروند اهل سقز به اتهام عضویت در احزاب کُردی به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد و هم‌اینک در زندان مرکزی این شهر محبوس است. وی «امین ملکی» و ۵۶ساله می باشد که از ۲۸ اسفند ۹۹ بازداشت شده است.

تهران–سیدطبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار روز سه شنبه ۱۷ فروردین۱۴۰۰، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. او که از بیماری ام اس رنج ‌می‌برد، دیماه ۹۹ در زندان به دنبال حمله این بیماری دچار گرفتگی عضلات و درد شدید شده و از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم ماند.

تهران- شهلا جهانبین، کنشگر مدنی و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، یک روز پس از آزادی از زندان، صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ بازداشت و به زندان اوین بازگردانده شد.

شیراز-بهروز فرزندی اردکانی، شهروند بهائی ساکن شیراز سه شنبه ۱۷ فروردین۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و برخی از لوازم شخصی وی را با خود برده‌اند.

تهران-مصطفی حسینی طباطبایی، نویسنده و اسلام‌شناس، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.خانواده این نویسنده ۸۶ ساله با توجه به بیماری و کهولت سن، درباره وضعیت فعلی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

احضار شهروندان در ایران هفته سوم فروردین:

تبریز-روزبه پیری، فعال ترک روز شنبه ۱۴ فروردین‌ماه، به شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب تبریز شد.

پیرانشهر-پرونده‌ی رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت به دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت ارجاع داده شد. وی اواخر اسفندماه سال گذشته، توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

تهران- رها عسگری زاده جهت تحمل حبس احضار شد. رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار، عکاس و فعال حوزه زنان طی ابلاغیه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

استان البرز-۹ شهروند بهائی جهت تحمل حبس احضار شدند. هومن خوشنام، الهام سلمان زاده، پیام شبانی، کیانوش سلمان زاده، سروش آگاهی، پروان معنوی، جمیله پاکرو، پیمان معنوی و ندا شبانی، ۹ شهروند بهائی ساکن شهرهای اندیشه و کرج جهت اجرای حکم حبس احضار شدند. از این شهروندان خواسته شده است که طی مدت ۵ روز از تاریخ ابلاغ به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای شهریار مراجعه کنند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته سوم فروردین:

تهران- خانواده ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی زندانی، اعلام کرد او پس از ۲۰ روز حضور در بند زنان اوین، به سلول انفرادی در بخش سلول‌های افرادی دو-الف این زندان منتقل شد.

بهبهان– زندانیان سیاسی مجید خادمی و مهران قره باغی از بازداشتی های اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در زندان بهبهان بصورت بلاتکلیف نگهداری می شوند.

بلاتکلیفی زندانیان سیاسی مجید خادمی و مهران قره باغی در زندان بهبهان

کرج-سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، ۱۶ روز پس از تبعید به زندان رجایی شهر کرج و نگهداری در یک سلول انفرادی، به بند عمومی این زندان منتقل شد. این فعال مدنی با وجود پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن و با گذشت بیش از ۵ ماه از دستور پزشک مبنی بر اعزام به بیمارستان، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم است.

رشت–روز پنجشنبه ۱۹ فروردین‌ ۱۴۰۰، پس از گذشت ۲۳ روز از تبعید، آتنا دائمی، کنشگر مدنی از قرنطینه زندان لاکان رشت، به بند عمومی این زندان منتقل شد. به دستور مسئولان زندان، زمان استفاده از تلفن برای آتنا محدود شده و به دلیل ممانعت او از پوشیدن چادر از رفتن به کارگاه نیز محروم گردیده است. همچنین یک زندانی موظف است تمام مدت در کنار آتنا باشد.

بوکان- میکائیل معینی، زندانی جرائم عادی از ۹ روز پیش در اعتراض به افزایش میزان وثیقه برای اعزام به مرخصی در زندان بوکان اقدام به اعتصاب غذا کرده است. این زندانی که ۳ سال از محکومیت ۴ ساله خود را سپری کرده پس از اعلام اعتصاب غذا با دست‌بند به سالن باشگاه این زندان منتقل شده بود. مسئولین زندان تاکنون نسبت به خواسته‌های این زندانی بی‌اعتنایی کرده و در حالی که وضعیت سلامتی وی نامناسب است، امروز به بند ۲ زندان بازگرداننده شده است.

صدور احکام در ایران هفته سوم فروردین:

ایلام- ایوب سلاحورزی، شهروند اهل شهرستان دره شهر واقع در استان ایلام از بابت اتهاماتی از جمله «توهین به خمینی ، تبلیغ علیه نظام از طریق تشکیل گروه‌های مجازی، توهین به خامنه ای، مجموعا به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

ارومیه-یک فعال مذهبی اهل سنت به نام حامد علی مشکوه به ٢٦ سال حبس محکوم شد. دادگاه این فعال مذهبی را به اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ١٥ سال حبس، به اتهام “عضویت در گروه‌های مذهبی” به ١٠ سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس محکوم کرده است.

کرمانشاه-جوانمیر مرادی، فعال کارگری به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. جوانمیر مرادی، فعال کارگری اهل کرمانشاه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

تهران- برای یک زندانی در تهران حکم اعدام صادر شد. اتهام وی تجاوز عنوان شده است.

مشهد- چهار شهروند بهایی ساکن مشهد به نامهای نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی پور و نغمه ذبیحیان، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌۱۴۰۰ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای این شهر بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند.

تهران- فعال مدنی ماهان جلالدوست، به یکسال حبس تعزیری علاوه بر سایر محکومیت ها از جمله غصب خودرو و تلفن و رایانه شخصی به نفع دولت محکوم شد. وی شهروند ساکن تهران، روز ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی ایمان افشاری محاکمه شد. اتهام او «اجتماع و تباهی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و سپس « تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

محکومیت ماهان جلالدوست به حبس تعزیری علاوه بر سایر محکومیت ها

قتل شهروندان در ایران هفته سوم فروردین:

میناب-روز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی با لباس و خودروی شخصی به سمت یک خودروی سوختبر در جاده میناب به گوربند تیراندازی کردند. این خودروی سوخت بر پس از اصابت گلوله تیراندازی ماموران امنیتی به لاستیک ها موفق به فرار شد.

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم فروردین:

تهران- تست کرونای بکتاش آبتین از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران مثبت اعلام شد و او اکنون در بهداری زندان اوین بستری است. بکتاش آبتین از مهرماه سال ۹۹ دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان اوین سپری می کند.

کرج-کرونا در زندان مرکزی کرج گسترش یافته و دستکم ۳۵ زندانی در حالت وخیم بسر می‌برند. شمار بسیار زیادی در این زندان مبتلا شده اند.

ارومیه- گزارشات رسیده حاکی از گسترش سریع بیماری ایدز در بندهای مختلف زندان ارومیه علاوه بر شیوع کرونا است. از کلیه زندانیان این زندان تست ایدز گرفته شده.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.