رفتن به محتوای اصلی

نیویورک‌تایمز: قطعی برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز در نتیجه یک انفجار بزرگ بود
سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی نطنز از بین رفت
12.04.2021 - 06:05

نیویورک تایمز: انفجاری بزرگ، سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی نطنز را به طور کامل از بین برد

کمتر از یک روز پس از آنچه مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران ابتدا «حادثه» و سپس «عملیات تروریستی» در سایت غنی‌سازی نطنز خواندند، نیویورک‌ تایمز از قول دو مقام اطلاعاتی آن را انفجاری بزرگ توصیف کرد که ضربه‌ سختی به توانایی غنی‌سازی ایران وارد کرده است.

این دو مقام اطلاعاتی گفتند که طی رخ داد بامداد یکشنبه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، بر اثر وقوع انفجار بزرگی، سیستم قدرت داخلی و به شدت حفاظت شده که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تامین می‌کرد، به‌طور کامل تخریب شده است.

خبر وقوع «حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز» در بامداد یکشنبه در حالی اعلام شد که یک روز قبل از آن، سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید نطنز» را با گذشت نزدیک به ده ماه  از حمله دوازدهم تیر ماه۹۹، بازسازی و «آماده بهره‌برداری» کرده است.

با این حال نیویورک تایمز شامگاه یکشنبه ۲۲ فروردین از قول این دو مقام اطلاعاتی نوشت: «عملیات سری اسرائیل، ضربه سختی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و راه‌اندازی مجدد تاسیسات نطنز ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد.»

یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با این نشریه «نقش اسرائیل» در قطع برق تاسیسات نطنز را تایید کرد اما گفت که هنوز جزییات آنچه اتفاق افتاده نامشخص است.

مقام‌های اسرائیلی به طور رسمی دست داشتن در دومین انفجار طی کمتر از ده ماه در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای را تایید نکردند اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، روز یکشنبه بر مقابله با دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

نتانیاهو در نشست دستگاه‌های امنیتی اسرائیل گفت: «مقابله با جمهوری اسلامی و دست‌نشانده‌هایش، و همچنین مقابله با تلاش این کشور برای مجهز شدن به سلاح اتمی، عملیات بزرگی است. شرایط موجود امروز، لزوما فردا وجود نخواهد داشت.»

با این حال رسانه‌های اسرائیل طی بیست و چهار ساعت اول پس از اعلام وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، بر نقش این کشور در آن تاکید کردند.

روزنامه جروزالم‌پست در همین ارتباط گزارش داد که آنچه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز رخ داد «حادثه» نبوده و احتمالا در اثر حمله سایبری اسرائیل رخ داده است. این روزنامه نوشت که این حمله بسیار سنگین‌تر از آن است که حکومت ایران به مردم می‌گوید.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ اسرائیل گزارش داد که حمله بامداد یکشنبه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز به‌وسیله ماده منفجره دفن شده انجام شده است، نه حمله سایبری.

بنابر این گزارش، ایران در حال حاضر قادر به غنی‌سازی در این مرکز نیست و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده نمی‌تواند اورانیوم را غنی‌سازی کند.

شبکه ۱۳ اسرائیل همچنین گفت که مقام‌های آمریکایی در کانال‌های امنیتی و اطلاعاتی، از خسارت‌های ایجاد شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز ابراز خرسندی کرده‌اند.

روزنامه گاردین نیز گزارش داد که اسرائیل تایید کرده که پشت حمله سایبری به تاسیسات نطنز قرار دارد.

از سویی، ساعاتی پس از آنکه سازمان انرژی اتمی ایران به طور رسمی وقوع یک «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را اعلام کرد، محسن رضایی از وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد و اعلام شد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز حین بازدید میدانی از محل حادثه سایت غنی‌سازی نطنز، خود نیز دچار سانحه شده است.

همزمان علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، حادثه اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند.

صالحی گفت که این «نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای و ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌ها» است.

 

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

این گزارش که بر پایه اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، حادثه مورد اشاره در تاسیسات هسته‌ای ایران را به اسرائیل نسبت می‌دهد و می‌گوید بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده است.

ارزیابی این مقامات حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.

ایران حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده و تاکید داشته که «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‎داند». با این حال مقامات جمهوری اسلامی اعلام نکرده‌اند که چه چیزی منجر به اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز شد.

این میان سرپرست گروه فنی بررسی حادثه حال هشدار داده که اخبار برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز «صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد».

این مسئول ایرانی که نام او نیز منتشر نشده سپس اضافه کرده که «مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد».

جمهوری اسلامی تنها یک روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» نطنز را که تیرماه سال ۹۹ در جریان یک حادثه تخریب شد دوباره راه‌اندازی کرده است.

انفجار تیر ماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و آن زمان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیش‌بینی کرد این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.

آن حادثه نیز به اسرائیل نسبت داده شد، اما حادثه جدید در تاسیسات هسته‌ای ایران درست در میانه مذاکرات و رایزنی‌ها برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران رخ داده است. اسرائیل به شدت مخالف بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران است و قبلا برخی مقامات آن هشدار داده بودند که این کشور به حملاتی علیه ایران دست خواهد زد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز «اقدام علیه مرکز غنی‎سازی نطنز» را نشانه «شکست مخالفان پیشرفت‎های هسته‎ای و مذاکرات» دانسته است.

وی عنوان کرد که هدف عاملان این حادثه، «جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است».

نیویورک‌تایمز هم در گزارش خود نوشته که رخداد روز یکشنبه تردیدها و شبهات بیشتری را در رابطه با تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت آمریکا به برجام پدید آورده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.