رفتن به محتوای اصلی

سر و پای کمالوندی در انفجار نطنز شکست، حمله سایبری به‌وسیله ماده منفجره دفن شده بوده
12.04.2021 - 06:27

تسنیم نوشت: بهروز کمالوندی که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن به کاشان سفر کرده بود در حین بازدید دچار حادثه شد. حال عمومی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساعد، اما مچ پا و سر وی دچار شکستگی شده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل با رد سناریوی حمله سایبری، احتمال کارگذاری مواد انفجاری در نطنز و انفجار در زمان مناسب را مطرح کرد

 ساعاتی پس از اینکه علی‌اکبر صالحی، آنچه که «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز عنوان شده را به «تروریسم هسته‌»‌ای نسبت داد، اعلام شد، بهروز کمالوندی در جریان بازدید از نطنز دچار «سانحه» شده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به «آتش‌سوزی دوباره در نطنز» و لزوم «سالم‌سازی» فضای امنیتی اشاره کرده و کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز احتمال کاشت مواد انفجاری را مطرح می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی او بامداد یکشنبه به کاشان سفر کردند تا از نزدیک شرایط تاسیسات نطنز را بررسی کنند.

اما کمالوندی به دلیل نامعلومی از ارتفاع هفت متری سقوط کرده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ناحیه مچ پا و سر دچار شکستگی می‌شود

 

هرچند دلیل آنچه که «سقوط» از ارتفاع کمالوندی خوانده شده، روشن نیست، دکتر علیرضا مروجی می‌گوید، حال عمومی او خوب است.

«سانحه» در نطنز در حالی اتفاق افتاده که ۱۰ ماه قبل نیز تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در این سایت غنی‌سازی دچار انفجار شد.

شورای عالی امنیت ملی گفت دلیل این انفجار را می‌داند اما بنا بر ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کند. با این حال بعدا به نفوذ و خرابکاری و رخنه امنیتی به عنوان عوامل انفجار اشاره شد. مواردی که در پرونده کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی مطرح شد.

منابع خبری داخلی هنوز اعلام نکرده‌اند که نظنز برای بار دوم چگونه دچار حادثه شده است، اما محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار توییتی به «آتش‌سوزی» دوباره در تاسیسات هسته‌ای نطنز اشاره کرده و این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا این نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟» او در عین حال توصیه می‌کند که «کشور نیاز به سالم‌سازی فضای امنیتی» دارد.

منابع خبری اسرائیل از جمله کانال ۱۳ تلویزیون این کشور حادثه جدید در نطنز را به اقدامات اسرائیل نسبت داده‌اند. این شبکه تلویزیونی از قول یکی از خبرنگاران ارشد نظامی شناخته شده خود می‌گوید که گزینه حمله سایبری مطرح نیست و احتمالا مواد منفجره در جایی جاسازی شده بودند و در زمان مناسب منفجر شده‌اند.

کاشت مواد انفجاری در نطنز موضوعی بود که در جریان نخستین انفجار در این تاسیسات در تیرماه گذشته نیز به آن اشاره شده بود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که عوامل نفوذی مواد منفجره را به داخل تاسیسات منتفل کرده و کارگذاشته بودند.

حمله سایبری و حمله هوایی نیز دیگر سناریوهای مطرح در انفجار تیرماه در نطنز بود. اما از آنجایی که هنوز گزارش شورای عالی امنیت ملی در این زمینه منتشر نشده، جمهوری اسلامی هیچ یک از این سناریوها را تایید نکرده است.

حادثه جدید در نطنز همزمان با روز انرژی هسته‌ای در ایران و ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین اتفاق افتاده است. مقامات اسرائیل هرگز نگرانی خود را در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و توافق آمریکا با جمهوری اسلامی پنهان نکرده‌اند. آنها تاکید دارند در صورتی که توافق با ایران به محدودیت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و توقف «برنامه تسلیحاتی» جمهوری اسلامی منجر نشود، از آن پیروی نخواهند کرد و خود برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران اقدام می‌کنند.

با این حال باوجود اینکه، بسیاری از کارشناسان اقداماتی از این دست را به اسرائیل نسبت می‌دهند، اسرائیل تا کنون هیچ یک از این اتهام‌ها را تایید را تکذیب نکرده است.

مقامات جمهوری اسلامی نیز از نسبت دادن مستقیم و رسمی این حمله‌ها به اسرائیل خودداری می‌کنند چرا که در این صورت روشن نیست تا چه اندازه توانایی اقدام متقابل را خواهند داشت.

مهمترین تاسیسات غنی‌سازی در ایران در حالی برای دومین بار در یک سال هدف «خرابکاری» قرار می‌گیرد که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند با صرف سرمایه‌های کلان در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و عملیات منطقه‌ای، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را افزایش داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.