رفتن به محتوای اصلی

فقط چند ساعت میان افتتاح تا فاتحه خواندن بر تاسیسات اتمی نطنز
13.04.2021 - 16:52

 پنج شنبه ۲ ژوئیه ۲۰۲۰ ( ۱۲، تیرماه ۱۳۹۹) نیروگاه هسته ای نطنز اصفهان به علت انفجار شدید از رده فعالیت خارج شد. رسانه های داخلی جمهوری اسلامی  طبق معمول علت این حادثه را  نقص فنی  و آتش سوزی اعلام نمودند ولی چند از روز بعد  از این حادثه  علت را خرابکاری و عوامل نفوذی  اسرائیل و آمریکا اعلام نمودند.  تلویزیون اسرائیلی "کان" در طی یک برنامه مستند تحت عنوان "زمان حقیقت" جزئیات کامل انهدام نیروگاه هسته ای نطنز  را به تصویر کشید ولی حکومت اسرائیل  هیچ گاه به طور رسمی مسئولیت این عملیات را به عهده نگرفت، که شاید این مساله برای خیلی ها  که شناختی به سیاست های امنیتی اسرائیل ندارند،  با حیرت  و تعجب روبرو شود ولی می توان با ارجاع به کتاب محقق  و نویسنده ی اسرائیلی  رونن برگمن " Rise and kill first" (برخیز و اول او را بکش) تا حدودی با  سیاست اسرائیل  در برخورد با دشمنان خود آشنا شد.

عملیات اپرا

در تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۸۱ هواپیما های اسرائیلی در طی یک عملیات گسترده هوایی تحت عنوان "اپرا" یا معروف به "بابل" نیروگاه اتمی عراق  "اوسیراک" را به طور کامل منهدم کردند. که تا سال ها بعد از این حادثه حکومت پیشین عراق علت عدم موفقیت خود در محو  و از بین بردن اسرائیل را نابودی نیروگاه اتمی خود می دانستند.

 

عملیات بستان( باغ میوه)

 

۲۲ آوریل ۲۰۰۴ انفجار یک قطار باری در کره شمالی که در پی آن چند کارشناس سوری کشته شدند، سازمان اطلاعات امنیتی اسرائیل "موساد" را به کاوش و تحقیق واداشت تا علت انفجار و ارتباط کارشناسان سوری با آن   را دریابند. که بعد از تحقیقات گسترده در این زمینه  به این نتیجه رسیدند که ایران با پرداخت یک میلیارد دلار به سوریه در صدد ساخت یک نیروگاه هسته ای با کمک کارشناسان کره شمالی می باشد. و این  اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان امنیتی اسرائیل حکومت ایهود اولمرت  را بر آن داشت تا در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ تاسیسات هسته ای  سوریه واقع در استان دیرالزور را منهدم کند.

 

یکشنبه ۱۱ آوریل ۲۰۲۱  تنها یک روز بعد از راه اندازی دوباره و شروع فعالیت تاسیسات اتمی نطنز اصفهان، بار دیگر  این تاسیسات اتمی به دلایل نامعلوم دچار حادثه شده و از رده فعالیت خارج شد. آیا در روزهای آتی شاهد دستگیری تعدادی از  کارشناسان و سرداران سپاه ناظر بر راه اندازی پروژه اتمی نطنز خواهیم بود؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.