رفتن به محتوای اصلی

حضورسفرای امارات، مراکش، مصر و اردن در جشن استقلال اسرائیل
16.04.2021 - 05:50

 

این دو کشور به همراه بحرین و سودان چهار کشور عربی هستند که در بخشی از روند مشهور به «پیمان ابراهیم» دست به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل زدند. پیش از این دو کشور عربی دیگر، مصر و اردن، نیز با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، سفرای اردن و مصر هم برای اولین بار پس از سال‌ها غیبت، در مراسم جشن استقلال امسال شرکت کردند.

ریولین، که از حزب راست‌گرای نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، می‌آید اما از منتقدین او محسوب می‌شود گفت: «امسا. در روز استقلال ما روحیه جدید صلح را که در سراسر خاورمیانه در حال گسترش است بزرگ می‌داریم.»

دوره ریولین تابستان امسال به پایان می‌رسد و احتمالا جدال سختی برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی اسرائیل، که توسط مجلس این کشور انتخاب می‌شود، برقرار خواهد بود.

آقای ریولین در مراسم روز پنجشنبه گفت: «روابط بین مردمان ما در حال تقویت است و این نشانه این است که راه صلح از همکاری بین مردم می‌گذرد و همکار‌ی که به نفع دو طرف باشد و نه حمله به اسرائیل در نهادهای بین‌المللی.»

اشاره رئیس‌جمهور اسرائیل به نظر به حرکت تشکیلات خودگردان فلسطین بود که تحقیق در مورد جنایات جنگی احتمالی از سوی اسرائیل و گروه حماس را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع داده است.

 

ریولین گفت: «امید و دعای من این است که حلقه در حال گسترش صلح باعث نزدیکی همسایگان فلسطینی‌مان نیز بشود.»

رئیس‌جمهور خطاب به دیپلمات‌های کشورهای گوناگون گفت: «من بخصوص خشنودم که علیرغم دنیاگیری ویروس کرونا می‌توانیم این‌جا و به صورت حضوری جشن بگیریم.» او به سفرهای خود در سراسر جهان اشاره کرد و گفت در این سفرها با «دوستیِ عالی و نظر مثبت نسبت به اسرائیل» مواجه شده است که بخاطر «دموکراسی زنده، تنوع فرهنگی و ابتکار» این کشور است.

ریولین بر لزوم همکاری بین‌المللی برای پایان بخشیدن به دنیاگیری کرونا اشاره کرد. او به تهدید ثبات و صلح منطقه از سوی جمهوری اسلامی هم اشاره کرد و گفت اسرائیل تهدید موجودیت خود را «نمی‌پذیرد» و برای پایان دادن به آن دست به هر کاری می‌زند.

چند ساعت پیش از جشن سالیانه با حضور دیپلمات‌ها، آقای ریولین در یک مراسم سالیانه دیگر به ۱۲۰ سرباز و افسر ارتش اسرائیل نشان افتخار داد. او در آن مراسم با اشاره به ۷۳ سال تاریخ این کشور گفت: «در کودکی من ما کشوری نداشتیم. برای من وجود اسرائیل مفروض نیست. برای نسل جوان امروز، دولت قدرتمند و پرتوان اسرائیل که مبتکر و مرفه و پیشرو و شادمان است واقعیتی موجود است. اما کار درونی ما، کار ساختن ملت و جامعه‌مان هنوز به پایان نرسیده.»

این آخرین حضور ریولین ۸۱ ساله در این مراسم سالیانه است.

روابط اسرائیل و کشورهای عربیِ «پیمان ابراهیم» در کمتر از یک سال به سرعت پیش رفته است.

وزرای خارجه اسرائیل، امارات، یونان و قبرس قرار است روز جمعه در پافوس، در جنوب غربی قبرس، دیدار کنند. این اولین دیدار اینچنینی دیپلمات‌های ارشد این چهار کشور است و قرار است ظرفی برای پیشبرد منابع استراتژیک منطقه باشد.

مقامات اسرائیل و مراکش نیز دو هفته پیش با امضای چند قرارداد به همکاری دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و آموزش و پرورش گسترش داده بودند. بزرگترین گروه تجاری در مراکش موسوم به «کنفدراسیون عمومی شرکت‌های مراکش» با یکی از بزرگترین شرکت‌های فن‌آوری اسرائیل به نام «آیبیو» قرارداد امضا کرد. در قراردادی دیگر، «مدرسه ملی کسب و کار و مدیریت»‌ کازابلانکا وارد قراردادی با «مدرسه مدیریت» دانشگاه تل‌آویو شد.

دیوید گورین، سفیر سابق اسرائيل در مصر، در ماه ژانویه به عنوان کاردار موقت این کشور در مراکش منصوب شد؛ اولین دیپلمات اسرائیلی که پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط دو کشور رسما در این کشور عهده‌دار مسئولیت می‌شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.