رفتن به محتوای اصلی

" فایل صوتی جلسه تلگرامی : "ماهیت حقوقی برجام و مذاکرات حول آن"
17.04.2021 - 07:22

  فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این جمعه  ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۹ شب به وقت ایران

۶:۳۰ عصر به وقت اروپا 
 
موضوع: ماهیت حقوقی برجام و مذاکرات حول آن 
میهمان: رفیق اردشیر زارعی قنواتی، پژوهشگر، روزنامه نگار ، فعال چپ 
این جلسات پرسش و پاسخ تلگرامی هر جمعه شب در کانال تریبون سرزمین من، گروه به یاد رفیق رئیس دانا برای اتحاد عدالتخواهان و گروههای دیگر تلگرامی برگزار می شود
 
 
                                                                  سوالات مطرح شده در جلسه: 
  • رفیق اردشیر خوش آمدید  جمعی از فعالان سیاسی - اجتماعی و فرهنگی طی نامه ای از اقدامات اسراییل علیه تاسیسات اتمی به سازمان ملل شکایت برده اند  پاراگراف نهایی این نامه چنین است >تاسیسات هسته‌ای نطنز "تحت پادمان و نظارت" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. بر همین اساس ما از سازمان ملل متحد انتظار داریم که با بررسی این عمل و مشخص نمودن مسببین آن، از ادامه این اقدامات خطرناک که آشکارا علیه صلح و امنیت منطقه و جان انسانهاست جلوگیری کند. نظر شما در این باره چیست ؟
  • با سلام به آقای اردشیر زارع و تشکر از توضیحات مستدل و دقیقشان.

از مقوله ی همسویی نهاد حکومتی و نهاد مردم در مواردی خاص مثل تلاش بین المللی برای برقراری برجام صحبت فرمودید. در زمان احمدی نژاد خواست نهاد حکومتی و مردم عکس هم بود، و ایران را ذیل اصل 7 شورای امنیت سازمان ملل قرار داد.

آیا منطقی نیست در جمهوری اسلامی تفاوتی در جهت و یا ضد منافع مردم در دولتهای متفاوتی که به سر کار می آید دید؟ و آیا گروههای سیاسی حق نیست تحلیلهای دقیق تری از انتخابات به مردم ارائه دهند و از کلی گویی در مورد حاکمیت ایران پرهیز کنند؟ آیا تاریخ قضاوت سنگینی از این عدم دقت در تحلیل  احزاب و گروههای سیاسی در مورد حاکمیت ایران نخواهد کرد؟

  • با درود به آقای قنواتی .آیا نشست کنونی وین در مورد مذاکره هسته ائی ایران و غیر مستقیم با آمریکا را تبانی آنان در انتخابات پیش رو  و کشاندن مردم  به صحنه در ایران ارزیابی نمی فرمائید.؟  در حالیکه خود امریکا  و دوستان نئولیبرالیستی آن در کیوتو هر گونه رفع و کم شدن گاز های گلخانه ایی  و هر گونه عملیات تروریستی غرب در گوشه و کنار جهان  حتی در انفجار نظنز و انفجار مر اکز هسته ائی  به تعهدات انسانی پای بند نیست.
  • با سلام خدمت آقای اردشیر زارعی، ممنون میشم تفاوت «سند همکاری» و «قرارداد» را بیان فرمایید.
  • ایران مجبور است که در جهت برگرداندن امریکا به برجام تلاس کند. تاثیر تحریم ها که کشور را بن بست کشانده. چرا امریکا اصرار دارد که هر چه زودتر به برجام برگردد؟ با توجه به این که بسیاری از کارشناسان امپریالیستی معتفد هستند تحریمها به زودی اثر خواهد کرد و ایران مجبور خواهد بود به شرایط و خواسته های انها تن دهد. خلاصه این که بازگشت به برجام چه سودی برای امریکا و شاید متحدانش دارد.
  • با درود به آقای قنواتی،  به نظر شما قصد جمهوری اسلامی از غنی سازی  اورانیوم با درجه بالا چیست؟   رسیدن به آستانه تولید سلاح اتمی؟ یا چانه زنی در مذاکرات؟  آیا پایان راضی الطرفینی بر این کش و قوسها و آمد و رفتها و مذاکرات میبینید با توجه به دشمنی ها و رقابت‌های منطقه ای و بین المللی
  • با تشکر از شما رفیق قنواتی ،با توجه به اینکه قراداد اولیه برجام بنا به فرمایشات شما، ایران رادر موضع ضعیفی قرار داده بود  .چرا ایران حاضر نیست با امریکا  بر سر یک قراردادی جدید برجامی  بشکل برد ،برد .به مذاکره بنشیند.؟
  • در مجموع می توان گفت که عملکرد ایران در منطقه و نیز جهان(نزدیکی به غیر هم پیمانهای امریکا' روسیه و چین) درست است. مخالفت با سیاست های امپریایست. ولی در داخل حاکمیت رودر روی زحمت کشان است. این دوگانگی را چگونه می بینید.؟
  • آیا اگر ایران ذیل اصل سازمان ملل می ماند و خارج شدن از ذیل قطعنامه سازمان ملل، تفاوت کوچکی است؟ یعنی تفاوت مشروع بودن غرب به حمله نطامی به ایران مثل عراق و لیبی و خارج شدن ایران از این خطر تفاوت کوچکی است؟

فکر نمی کنید بسیاری از مردم ایران بین امکان بمباران شدن و یا بمباران نشدن را بر خلاف گروههای سیاسی تفاوت کوچکی ندانند و تحلیها اثر خود را بر گروه قابل توجهي از مردم از دست بدهد؟

  • آیا رساندن سطح غنی سازی به شصت در صد و بالاتر قدرت چانه زنی را به نفع ایران بالا نمی‌برد ویا اینکه به ضرر ایران خواهد بود ؟
  • نقش اسراییل در بر هم زدن برجام چیست ایا اسراییل با ترامپ در حال حاضر فکر نمیکنید تلاش در بهم زدن این برجام هستند
  • در انتخابات پیش رو ، اگر مردم در این انتخابات شرکت نکنند و یا تعداد خیلی کمی از توده های مردم در آن شرکت کنند. وضع حکومت در این مذاکرات چه خواهد شد؟
  • با سلام به آقای اردشیر زارعی و تشکر از توضیحات مستدل و دقیقشان. از مقوله ی همسویی نهاد حکومتی و نهاد مردم در مواردی خاص مثل تلاش بین المللی برای برقراری برجام صحبت فرمودید. در زمان احمدی نژاد خواست نهاد حکومتی و مردم عکس هم بود، و ایران را ذیل اصل 7 شورای امنیت سازمان ملل قرار داد. آیا منطقی نیست در جمهوری اسلامی تفاوتی در جهت و یا ضد منافع مردم در دولتهای متفاوتی که به سر کار می آید دید؟ و آیا گروههای سیاسی حق نیست تحلیلهای دقیق تری از انتخابات به مردم ارائه دهند و از کلی گویی در مورد حاکمیت ایران پرهیز کنند؟ آیا تاریخ قضاوت سنگینی از این عدم دقت در تحلیل  احزاب و گروههای سیاسی در مورد حاکمیت ایران نخواهد کرد؟
  • در جریان ملی شدن صنعت نفت مصدق می گفت همه چیز باید در این سو باشد ولذا به برنامه دموکراسی وبر نامه اقتصادی زیاد نمی پرداخت  آیا می توان رسیدن ایران به صنعت هسته ای را ازاین زاویه هم نکاه کرد و به دنبال ایجاد هیجانات سیاسی نرفت ؟
  • بالا گرفتن تنشهای نظامی آمریکا و روسیه را در شرایط کنونی چگونه می بینید؟ آیا انعکاسی از این تنش در مذاکرات برچام مشاهده می شود؟
  • آیا روسیه و اسراییل در برهم خوردن برجام و درگیر ساختن ایران و آمریکا با همدیگر همسو و همکار نیستند ؟ منتها هرکدام. از زاویه خاص خود ؟
  • در شرایطی که کشورهای منطقه ،که در سیاستهای تجاوز گرانه دست کمی از جمهوری اسلامی ندارند همچون اسراییل وپاکسنان  ویاکشور معتدلی چون هنددارای سلاحهای اتمی هستند چرا ایران نباید به چنین سلاحهایی مجهز باشد تا در موازنه قدرت در شرایط مناسبی قرار گیرد.   همچون کره وبعد با سیاست خلع سلاح منطقه ای ،گام بردارد   هر چند شرط اتخاذ چنین سیاستی محبوبیت نسبی داخل کشوری است که فعلا  ج ا فاقد انست
  • تفا همنامه هستهای محدود به زمان است (بعضی از مفاد) فرض مبنا بررسیدن به توافق پس از سپر ی شدن تعهد ات که زمان ان سرانجام چه خواهد  رسید ایا این حدیث سر درازی خواهد داشت ؟ایا چالش جدید حاصل نخواهد شد وراهکار برونرفت چیست؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.