رفتن به محتوای اصلی

وزارت اطلاعات: رضا کریمی عامل انفجار نطنز از ایران گریخته است
17.04.2021 - 13:57

Missing media item.

صداوسیمای ایران ساعتی پیش گزارشی از تاسیسات غنی‌سازی ایران در نطنز منتشر کرد و ضمن اعلام بازگشت نطنز به مدار غنی‌سازی از هویت فردی پرده برداشت که ادعا شده عامل «خرابکاری در نطنز» است.

در این گزارش به نقل از وزارت اطلاعات ایران اعلام شد که فردی به نام «رضا کریمی» عامل این انفجار بوده است. تصویر رضا کریمی نیز در این گزارش پخش شد. در بخش مشخصات اعلان قرمز ایران به اینترپل برای دستگیری کریمی قید شده که او متولد بهمن ماه سال ۵۶ در کاشان است.

اطلاعات بیشتری از هویت و نقش او در تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام نشده و تنها به ذکر این نکته اکتفا شده که او قبل از انفجار از ایران خارج شده است.

در بامداد روز ۲۲ فروردین یک انفجار در تاسیسات برق مجتمع غنی‌سازی نطنز آسیب قابل‌تجهی به تعدادی از سانتریفیوژهای فعال در این مرکز وارد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به عنوان مسئول این رویداد دانسته‌اند. هیچ مقام رسمی در اسرائیل، مسئولیت این انفجار را نپذیرفته است.

این انفجار در فاصله ۱۰ ماه پس از انفجار اول در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز و پس از آن کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی که همگی به پروژه نفوذ و رخنه امنیتی اسرائیل نسبت داده شده (اسرائیل این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده است)، به اندازه‌ای سیستم امنیتی جمهوری اسلامی را زیر سئوال برده که تهران را به سوی واکنش سوق می‌دهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که «شواهدی بسیار قوی» از دست داشتن اسرائیل در حادثه انفجار در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز وجود دارد. او یکی از این شواهد را دستگیری «چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل» در ماه‌های گذشته و بعد از کشته‌شدن محسن فخری‌زاده عنوان کرد و افزود: «در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.»

ایران در ساعات اولیه حادثه نطنز، دلیل آن را خرابکاری سایبری اعلام کرد. علی‌اکبر صالحی نیز ساعاتی بعد آن را «تروریسم هسته‌ای» خواند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.