رفتن به محتوای اصلی

کارشناس پرونده: سپاه قبل از شلیک موشک، موقعیت‌یاب پرواز ۷۵۲ را از کار انداخت
22.04.2021 - 15:40

یک نشریه کانادایی روز چهارشنبه،‌ اول اردیبهشت، به نقل از یک کارشناس هوانوردی گزارش کرد که سپاه پاسداران، قبل از شلیک موشک، دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) پرواز ۷۵۲ را از کار انداخته بود.

هفته‌نامه کینگ سِنتینِل‎ چاپ کانادا این خبر را به نقل از آندره میلن، کارشناس مشاور پرونده پرواز ۷۵۲، منتشر کرده که نتایج تحقیقات و بررسی‌های وی از سوی دادستانی مبارزه با تروریسم اوکراین در پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوکراین با استفاده از نظریات و تحقیقات کارشناسی در حال بررسی امکان شکایت از ایران در دادگاه جنایت علیه بشریت به علت شلیک عمدی موشک به این هواپیمای مسافربری است.

بر اساس تحقیقات آقای میلن، سپاه پاسداران با از کار انداختن سامانه ردیابی پرواز ۷۵۲ و نیز از کار انداختن همزمان سیستم ارسال فرکانس اضطراری برای نشان ‌دادن محل سقوط هواپیما، این امکان را پیدا کرد که به سرعت نیروهای خود را به محل سقوط برساند.

در ادامه این گزارش آمده که نیروهای سپاه با حضور در محل سقوط، سیستم ای‌ال‌تی هواپیما را که پس از اصابت موشک‌ها قادر به ارسال فرکانس به شبکه‌ ماهواره‌ای اضطراری جهان بود نیز از کار انداختند.

این بررسی‌های کارشناسی پس از آن منتشر می‌شود که اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین اعلام کرد سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

به نظر می‌رسد اظهارنظر صریح مقام‌های اوکراینی مبنی بر سرنگونی عمدی هواپیما از سوی ایران که با انکار جمهوری اسلامی مواجه شده، بر اساس نتایج این بررسی‌های کارشناسی مطرح شده باشد.

آن ‌طور که در گزارش کارشناسی آندره میلن آمده، هدف سپاه از ایجاد اختلال در سامانه ردیابی هواپیما این بوده است که در یک عملیات «از پیش تعیین‌شده»، از مسافران هواپیمای مسافربری پرواز تهران-کی‌یف به عنوان «سپر انسانی» استفاده کند.

به گفته وی، سپاه با این کار باعث شد پس از حملات موشکی این نیرو به پایگاه‌های آمریکا در عراق بعد از کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به دست ارتش آمریکا، دست‌کم مقام‌های چند کشور جهان برای بررسی ماجرای سرنگونی هواپیما به ایران سفر کنند و تخاصم بیشتر میان تهران و واشینگتن امکان جدی‌تر شدن نیابد.

در گفت‌و‌گوی میلن با هفته‌نامه کینگ سنتینل آمده که جمهوری اسلامی بلافاصله پس از سرنگونی هواپیما تلاش گسترده‌ای برای پنهان کردن این «کشتار از پیش برنامه‌ریزی‌شده» از طریق «پنهان‌کاری و از بین بردن شواهد» کرد.

به گفته وی، اما زمانی که نیروی هوافضای ایالات متحده اطلاعات ماهواره‌ای حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پرواز ۷۵۲ را منتشر کرد، ایران مجبور به اذعان به سرنگونی هواپیما شد.

آقای میلن به صراحت گفته است که پس از تحقیقات خود و بر اساس «شواهد» به این نتیجه رسیده که سپاه پاسداران با هماهنگی یگان پدافند هوایی «تور ام یک» از فناوری شلیک الکترونیکی در جنگ الکترونیکی استفاده کرده و دو موشک به پرواز ۷۵۲ شلیک کرده است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، حکومت ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقعیت، بالاخره اذعان کرد که پدافند هوایی تهران به این هواپیمای بوئینگ که عازم کی‌یف بود، شلیک کرده است.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و بسیاری از ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش اخیر مقام‌های اوکراینی مبنی بر سرنگونی عمدی این هواپیما، این کشور را به «سیاسی‌کاری»، بیان «اظهارات سفارشی» و «تحریک عواطف» بازماندگان قربانیان متهم کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.