رفتن به محتوای اصلی

یک هفته سرکوب - ابزار ماندگاری دیکتاتور
گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
24.04.2021 - 10:32

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۲۷فروردین۱۴۰۰ تا روز جمعه ۳اردیهشت۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-سازمان عفوبین الملل درگزارش سالانه اعدام اعلام کرد ایران مسئول بیش از نیمی از اعدامهای ثبت شده در کل جهان است. عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ حدقال ۲۸۳ نفر در کل جهان اعدام شدند، از این تعداد دستکم ۲۴۶ نفر آن در ایران بوده و بنابراین بیش از نیمی از اعدامها در کل جهان در ایران صورت گرفته است.

-سازمان ملل  متحد در یک رای گیری، ایران را به عنوان یکی از ۴۵ کشور عضو کمیسیون نهاد زنان سازمان ملل مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی حقوق زنان برای یک دوره چهار ساله انتخاب کرد. سازمان دیده بان سازمان ملل ضمن انتقاد شدید نسبت به این کار نوشت؛ تصویب عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل مانند انتخاب یک فرد آتش افروز بعنوان مسئول آتش نشانی شهر است.

تصویب عضویت ایران در نهاد زنان مانند انتخاب یک آتش افروز برای آتش نشانی است!

ایران در قعر فهرست آزادی روزنامه‌نگاری – در گزارش سالانه‌ای که سازمان گزارشگران بدون مرز، روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین، منتشر نمود، اعلام کرد در سال گذشته در سه چهارم از ۱۸۰ کشور مورد بررسی این سازمان، کار روزنامه‌نگاری با محدودیت مواجه است. در این فهرست، جمهوری اسلامی ایران از نظر آزادی خبرنگاری، در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۴ قرار دارد که نسبت به گزارش سال گذشته یک رتبه تنزل داشته است.

-سازمان «عفو بین‌الملل»، روز پنج‌شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ میلادی، هشدار داد که جمشید شارمهد، شهروند دو تابعتی ایرانی-آلمانی، که از هشت ماه پیش در ایران زندانی شده با خطر اعدام روبه‌روست و با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی بی‌قید و شرط این زندانی سیاسی شد. به گزارش «عفو بین‌الملل»، شارمهد، تا کنون از دسترسی به وکیل مستقل و دادرسی عادلانه محروم بوده است.

-ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری، در مصاحبه با «العربیه» گفت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران «مدیر ارشد بازاریابی صنعت گروگان‌گیری» این کشور است.

-خبرهای رسیده از زندان تهران بزرگ حاکی از حذف رسمی و سیستماتیک وعده غذایی ناهار در ماه رمضان حتی برای زندانیانی است که توان روزه گرفتن ندارند.

-روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه۱۴۰۰، مدیر کل زندانهای ارومیه بدلیل عدم توانایی در تامین بودجه بازسازی زندان مرکزی ارومیه که چندی پیش آغاز شده بود، دستور توقف بازسازی را داد و ادامه آن را متوقف کرد.

-روز ۲ اردیبهشت خبرگزاری های حکومتی از تحقیر ۳۴ نفر از جوانان و گرداندن آنها در سطح شهر مشهد خبر دادند. این افراد همچنین محکوم به حضور در کارگاهها و دوره‌های آموزشی به اصطلاح توجیهی هستند که نظام ولایت فقیه قرار است برای آنها برگزار کند.

تحقیر جوانان و گرداندن آنها در مشهد تحت عنوان حادثه آفرینان چهارشنبه سوری

درهفته ای که گذشت خبر اعدام یک زندانی که روزهای قبل اعدام شده بود منتشر شد.

اعدام در ایران هفته اول اردیبهشت:

گنبدکاووس- روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی به نام سهراب مسگری، به اتهام قتل، در زندان گنبدکاووس به اجرا درآمد. سهراب مسگری از حدود ۴ سال قبل در زندان به‌سر میبرد.

بازداشت در ایران هفته اول اردیبهشت:

شیراز-علیرغم سپری شدن ۱۰ روز، سعید اتحاد، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی، عالیه فروتن و بهروز فرزندی اردکانی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، کماکان در سلول های انفرادی در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برند.

پیرانشهر-روز شنبه ۲۸فروردین ۱۴۰۰ مأمورین امنیتی در پیرانشهر یک مادر بنام گلاله مرادی ۴۷ ساله را به همراه دو فرزندش به نامهای متین بزازی ۱۴ ساله و طاهر بزازی ۲۱ ساله بازداشت کردند. گلاله به همراه دو فرزندش پس از کشته شدن عثمان حاجی حسینی از اعضای ارشد سپاه پاسداران که روز جمعه ۲۷فروردین ۱۴۰۰ در پیرانشهر کشته شد بازداشت شدند.

بازداشت یک مادر و دو فرزندش بدنبال کشته شدن یکی از اعضای سپاه پاسداران در پیرانشهرگلاله مرادی متین بزازی طاهر بزازی

کاشان- به دنبال درگیری با عوامل امر به معروف؛ سه شهروند در شهرستان کاشان به دلیل شرکت در یک مهمانی خصوصی و به دنبال آن دخالت و درگیری ماموران ستاد امر به معروف و نهی از منکر با آن‌ها، بازداشت شدند.

بم – پنج شهروند بلوچ که حدود ۱۶ سال پیش توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده‌اند و با وجود اثبات بی‌گناهی همچنان در بازداشت به سر می‌برند. این افراد در زندان بم محبوس هستند. گفته می‌شود؛ رئیس زندان ضمن اعتراف به بی‌گناهی افراد بازداشت‌شده، از ترس شکایت آنها علیه مأمورین امنیتی از آزادی این افراد خودداری می‌کند.

۱۶سال حبس ۴ شهروند بلوچ برغم اثبات بی گناهی، در بلاتکلیفی و فراموشی

دهلران- روز جمعه ۲۷فروردین، اکبر (هیوا) حیدرپور، ورزشکار سرشناس اهل شهرستان دهلران از توابع استان ایلام از سوی مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

خوی- دو شهروند در شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی، توسط مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نام این شهروندان ایرج علیزاده و غلامرضا علیزادە اهل شهرستان سلماس اعلام شده است.

تهران-شش نفر در تهران به اتهام با نشر یک کلیپ بازداشت شدند. رئیس پلیس پیشگیری تهران گفت: «پسر جوانی حدوداً ۲۲ ساله در منطقه پاسداران، اقدام به تهیه کلیپی کرد که در کلیپ مذکور، پسر جوان ضمن بی‌احترامی به یک روحانی معمم، زیر گوش وی زده بود!»

دزفول–شماری از نوکیشان مسیحی در شهرستان دزفول روز سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ توسط مأمورین وزارت اطلاعات بازداشت شدند. این نوکیشان مسیحی اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک شاه نام دارند.

ارومیه- روز دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ طاهر بزازی، شهروند بازداشت شده اهل پیرانشهر به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد

مشهد- ۳۴ نفر از بازداشت شدگان مراسم چهارشنبه سوری در مشهد برخلاف اصل حفظ کرامت انسانی توسط مأمورین سرکوبگر انتظامی بصورت تحقیرآمیزی در سطح این شهر گردانده شدند.

پیرانشهر-روز چهارشنبه یکم اردیبهشت‌ماه، یک شهروند به نام صفیه مامش‌پور، اهل شهرستان پیرانشهر پس از احضار به اطلاعات سپاه بازداشت شد. صفیه مامش‌پور، همسر عثمان حاجی حسینی، عضو کشته شده سپاه پاسداران در پیرانشهر است.

اشنویه- روز اول اردیبهشت‌۱۴۰۰، دو شهروند کُرد به نام‌های نورالدین و صلاح حسینی اهل اشنویه توسط مأمورین امنیتی بازداشت شدند. آنان بدون ارائه حکم قضایی این دو برادر را بازداشت و آنان را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

دزفول- حجت لطفی خلف نوکیش مسیحی، توسط مأمورین امنیتی در دزفول بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

زاهدان-روز ۳۱فروردین ۱۴۰۰ شماری از معترضان به کشتار سوختبران در روستای قلعه بید از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. یکی از بازداشت شدگان بنام حاج بیبرگ شه‌بخش از معتمدین منطقه می‌باشد. اسامی و هویت دیگر بازداشت شدگان هنوز احراز نشده است.

احضار در ایران هفته اول اردیبهشت:

بانه-جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد قدمی، فعال سیاسی اهل شهرستان بانه روز پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر برگزار خواهد شد. محمد قدمی، فعال سیاسی اهل شهرستان بانه به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

اردبیل- حسین بالاخانی عیسی لو، مصطفی پروین، مرتضی پروین، حامد حیدری باریس، محمد جولانی اوجاق، پرویز سیابی گرجان، سبحان بخشی، مهدی هوشمند، بهمن خیرجو، مجتبی پروین، عسگر اکبرزاده خضرآبادی و سجاد جولانی اوجاق، ۱۲ تن از فعالین ترک هستند که روز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شدند.

کرج- عطاباباخانی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، طی ابلاغیه‌ای به شعبه یک به دادگاه انقلاب کرج احضار شد.

زنجان-خبرنگار افشاگر زنجانی محکوم شد. مهدی سهرابی خبرنگار سایت «صدای زنجان» به علت افشاگری عملکردهای شوراهای شهر و شهرداری ها و شفاف سازی، به مراکز قضایی احضار شد.

مریوان– روز شنبه ٢٨ فروردین ماه، دو شهروند به اداره اطلاعات شهرستان مریوان احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. نام این افراد، عثمان فرهمند، ٢۴ ساله، فرزند خسرو و امید فرجی، فرزند عبدالله و هر دو آنها اهل مریوان، می باشند.

مریوان-روز شنبه ٢٨ فروردین ماه، سه شهروند به اداره اطلاعات شهرستان مریوان احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. نام این افراد، محمد جاست، محمد پروازه و محمد ارژنگی می باشد. اتهام آنان همکاری با احزاب مخالف نظام عنوان شده است.

تبریز- جلسه بازپرسی بابک کیومرثی و سعید سلطانی فعالان ترک روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز برگزار شد.

تهران- کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه وی گشوده شده به دادسرای اوین احضار شد.

مریوان- بیش از ۲۰ شهروند اهل روستای نی، از توابع شهرستان مریوان توسط اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. اسامی ۱۸نفر به شرح زیر است:

۱ـ پیام ارژنگی ۲ـ سینا جاست ۳ـ کمال گرامی ۴ـ زانیار مینویی ۵ـ عبدالرحمن افشار ۶- جمال گرامی ۷-سیروان بدخش ۸ـ کامران افسری ۹ـ بیستون ارژنگی ۱۰-امیر ارژنگی ۱۱-باسط افشار ۱۲-محمد گرامی ۱۳-دانا گرامی ۱۴-بهمن گرامی ۱۵-محمد پروازه ۱۶-امید فرجی ۱۷-محمد جاست و ۱۸-محمد ارژنگی، اتهام این افراد همکاری با حزب کردستان ایران اعلام شده است.

تهران-مهدی سلیمی نویسنده، مترجم و پژوهشگر به دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

شکنجه و فشار بر زندانیان در ایران هفته اول اردیبهشت:

سمنانزندانی سیاسی مریم اکبری از زمانی که به زندان سمنان تبعید شد، تحت فشارهای مضاعف قرار دارد، از جمله کلیه تماسهایی که این زندانی سیاسی با خانواده خود می‌گیرد در دفتر افسر کشیک زندان و با حضور یک مامور می‌باشد.

تهران- مجتبی حسینی، زندانی سیاسی پیشین در زندان اوین و از همبندان علی یونسی دانشجوی المپیادی زندانی، می‌گوید یونسی در دوران بازجویی به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و بینایی‌اش آسیب دیده است. همچنین، آیدا یونسی،‌ خواهر علی یونسی، با اشاره به اتهام نسبت داده شده به این دو دانشجوی زندانی به صدای آمریکا گفت، این اتهام از جانب مأمورین امنیتی طرح شده و دادگاه هیچ‌‌گونه بررسی نسبت به این اتهام انجام نداده است تا رد و یا تایید شود.

رشت-آتنا دائمی، زندانی سیاسی تبعید شده به زندان لاکان رشت با وجود وضعیت بحرانی کرونا از مرخصی محروم است. پدر وی آقای حسین دائمی، روز شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی ضمن اشاره به اینکه به ملاقات کابینی دخترش در زندان لاکان رشت رفته اند، در خصوص وضعیت ویروس کرونا در زندان و عدم اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرد.

بهبهان– جلسه دادگاه زندانی سیاسی مهران قره باغی پس از چند بار منتفی شدن و بلاتکلیفی در زندان بهبهان، قرار است روز ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، برگزار شود.

تهران- محمد نوری‌زاد برای سی‌ و ششمین بار به بیمارستان اعزام شد. حال محمد نوری‌زاد از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر برای کناره‌گیری خامنه‌ای، از قدرت که هم اکنون در زندان اوین زندانی است، به شدت وخیم شده و این زندانی سیاسی برای سی و ششمین بار به بیمارستان اعزام شد.

بوشهر-محمود ملاکی عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان بوشهر توسط مأمورین اداره اطلاعات این شهر، بازداشت شد.

ارومیه-روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۱۲ نفر از نگهبانان، یک زندانی عادی را که میخواست برای دیدن یکی از دوستانش به بند دیگری برود، مورد هجوم و ضرب و شتم قرار دادند.

ارومیه– مسئولان زندان مرکزی ارومیه، سهمیه غذای زندانیان را در ماه رمضان بازهم کمتر کرده اند. مسئولان این زندان زندانیان را به شیوه های مختلف شکنجه می کنند.

کرج- عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی روز سه شنبه ۳۱ فروردین ماه به بهانه تحویل دادن پای مصنوعی به سلول انفرادی قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

شیراز- سعید افکاری برادر دو زندانی سیاسی وحید و حبیب افکاری در یک پست توییتری نوشت: «در پی شکایت برادرانم بابت انفرادی، ضرب و شتم و همچنین تهدید به قتل توسط دو نفر از مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی؛ پس از ۲۲۸روز، یک جلسه بازپرسی صوری فقط با حضور وحید تشکیل شد بازپرس اجازه دسترسی به پرونده، فیلم ضرب و شتم، گزارش پزشکی قانونی از صدمات را نمیدهد».

صدور احکام در ایران هفته اول اردیبهشت:

تهران-غزل معصوم‌شاهی، از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و فعال دانشجویی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. اتهام وی، توییت‌های مربوط به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه ذکر شده است.

تهران-مجید رضایی، فعال مدنی به تحمل ۹ ماه زندان محکوم شد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام می باشد. وی علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی به ارائه خدمات عمومی رایگان به مدت سه ماه در شهرداری تهران و شرکت در دوره های مشاوره موسسه روانشناسی ماوای قم به مدت ۸ ساعت، محکوم شده است.

تهران- زندانی سیاسی محمد ترکمانی، از بهمن ماه ۹۹ دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می کند. وی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد اتهام وی توهین به خمینی و خامنه ای و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

قتل شهروندان در ایران هفته اول اردیبهشت:

بانه و اشنویه- دو کولبر جوان اهل بانه و اشنویه به نامهای ظاهر خدرزاده و فرشاد خوش مرام، با شلیک مستقیم پاسداران زخمی شدند.

بلوچستان- پنجمین سوختبر گرفتار در نقطه صفر مرزی بر اثر گرسنگی و تشنگی جان باخت. روز ۲۷فروردین۱۴۰۰، یک سوختبر بلوچ بنام فضل سبزل که از چندین روز قبل به همراه صدها سوختبر دیگر در نقطه صفر مرزی بین مرز ایران و پاکستان گیر افتاده و سپاه پاسداران راه را بر آنها بسته است، بر اثر گرسنگی و تشنگی در گرمای طاقت فرسا در حالیکه حتی یک سایه بان وجود ندارد، جان خود را از دست داد.

بانه-یک کولبر در پی تعقیب و گریز مأمورین امنیتی از کوه سقوط کرد و جانباخت. وی اهل سردشت و هیوا قادری نام داشت.

سردشت- مأموران انتظامی در بخش ربط از توابع شهرستان سردشت یک شهروند را به قتل رسانده و یک شهروند دیگر را زخمی و بازداشت کردند. یکی از آنها با نام خالد رسولی ۳۵ ساله در دم جانش را از دست داد. نفر دوم بنام ابراهیم علی نیز به شدت مجروح شد و توسط مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

کاشان- یک زندانی که برای کار اجباری در کمپ ترک اعتیاد وابسته به سپاه به کار گرفته شده و مجبور به انجام نگهبانی شده بود، بدنبال تعقیب یک زندانی متواری، با یک خودرو تصادف کرده و جان باخت.

بلوچستان- روز ۳۱فروردین ۱۴۰۰ یک سوختبر بلوچ بنام اسلم حاجی زهی در مرز کله‌گان در اثر شلیک مسقتیم ماموران سپاه پاسداران به قتل رسید.

کرونا در زندانهای ایران هفته اول اردیبهشت:

بهبهان- زندانی سیاسی مجید خادمی در شرایطی که بهبهان یکی از شهرهای قرمز استان خوزستان از نظر کرونا است، در زندان کوچک بهبهان و در محیط آلوده این زندان، در شرایطی که کرونا در محیط این شهر و خصوصا در داخل زندان بیداد میکند در حال تحمل حبس و بلاتکلیف بسر می برد.

کرج –کرونا در زندان مرکزی کرج بیش از پیش زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. در این زندان، الزامات کافی و مناسب بهداشتی و پزشکی برای رسیدگی به بیماران کرونایی وجود ندارد. در شرایطی که دستکم ۶۰۰ زندانی در یک بند با هوای بسته صبح تا شب محبوس هستند، امکانات مناسب بهداشتی و پزشکی برای مقابله با کرونا وجود ندارد.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم فروردین ماه ۱۴۰۰

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.