رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیون و کنش‌گران سیاسی در گیرو دار انتخابات رژیم
26.04.2021 - 20:05

 اپوزیسیون و کنش‌گران سیاسی در گیرودار انتخابات رژیم

هدف نوشته زیر چیست ۱- اپوزیسیون برانداز چه می‌خواهند ؟ ۲- همکاری میان اپوزیسیون ؟ ۳- واکنش اپوزیسیون در رابطه با انتخابات ؟ ۴-نگاه به تئوری توطئه در شرایط انتخابات. ۵-نکات مثبت اپوزیسیون  ۶-پروپاگاندای رژیم و تزریق اطلاعات برای گرم کردن تنورانتخابات

 نگاه من به اپوزیسیون 

شامل نیروهای گسترده ای از مخالفان رژیم اسلامی است که خواهان عبور از نظام  با هدف برپایی سکولار دمکراسی در چهارچوب تمامیت ارضی ایران می‌ باشند. اپوزیسیون از نهاد ها و شبکه‌های فرهنگی ،سیاسی، آموزشی ، زیست محیطی، فمینیستی ... با مانیفست ها و پلاتفرمهای گوناگون تشکیل شده است. در برون ازمرز با رساناهای آزاد بیشتر دیده می‌شوند .آنها با میلیونها همراهان مجازی با مردم ایران چه در درون و بیرون کشور پیوند دارند. اگرنگاهی به صفحات اینستاگرام شخصیت‌های چون آقای رضا پهلوی و‌ خانم مسیح علی‌نژاد بیاندازیم ,نزدیک به هفت میلیون همراه می‌بینیم که دنبال   کنندگان  مبارزات مردم ایران هستند و یا خود در مبارزه شرکت دارند.

 کنش‌گران 

بیشمارانی، بنام کنش‌گران آزاد به گستردگی ایران را در بر می گیرند، که با حضور ذهنی و عملی خود در میادین مبارزات اجتماعی  ،سیاسی، اقتصادی ،حقوق بشری ،فرهنگی، اتنیکی ..حضور پر رنگ دارند

اسناد فاجعه حضور رژیم در طی بیش از چهل سال:

دسترسی اپوزیسیون به اسناد فاجعه بار رژیم در تمام زمینه ها میتواند گوناگون  باشد . قراردادهای سیاسی ،اطلاعاتی با دولت های خارجی ، قراردادهای پشت پرده ،زده بندهای مافیایی و....‌از آنگونه اسنادی هستند که در دیدرس مردم و اپوزیسیون نیستند . تصمیمات سیاسی و توطئه‌های برنامه ریزی شده اتاق فکر رژیم از جمله انتخابات رییس جمهوری را  کسی‌ نمی‌ داند . در نتیجه  تحلیل وداوری در باره رویدادها دشوار می شود .

 دوری گزینی اپوزیسیون از داوری سطحی /گمانه زنی‌ :

امروز تلاشها با اتکا به تجربه چندین ساله فردی / گروهی، در جهت درک درست پدیده ها می باشد . خرد جمعی ایرانیان در طول مبارزات چهار دهه اخیر ، علیه اختاپوس اسلامی ، امروز بهتر عمل میکند . یک نگاه به مصاحبه ها بین تفکرات گوناگون فکری و سیاسی بخوبی این فرهنگ پیشرونده را بازگو می‌کند. در کمپین نسبتا موفق و جاری «نه به جمهوری اسلامی » ما شاهد این تلاشهای همگرایانه هستیم . اپوزیسیون از فرسایش همدیگر به سمت دیالوگ با یکدیگر توانست تا حدی مسیر مبارزه را ترمیم کند . مدارا گرایی و نزدیکی جایگزین دور شدن ها ، شده است . این را به حساب موفقیت یک سال اخیر بدانیم. حال چگونه  این اپوزیسیون بتواند در مبارزه  با فاشیست اسلامی پیش برود، در حوادث سیاسی و انتخابات آینده باید دید. اپوزیسیون در رفتار سیاسی خود با رژیم ایران زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت  .

 انتخابات بسترمبارزاتی مردم و اپوزیسیون علیه رژیم  است . همانند پاشنه  آشیل درهر دو طرف جبهه متضاد عمل میکند. راه میایی  وجود ندارد . بهترین حرف را خود خامنه ای زده است . حضور مردم و گرم کردن تنور انتخابات به معنی رای صد در صدی به رژیم است (نقل به مفهوم ).

 اشاره ای به تئوری توطئه به عنوان عامل منفی در قضاوت اپوزیسیون :

ما اپوزیسیون/ کنش‌گران مدنی و سیاسی  با توجه به نفرت و ضدیت انباشته شده علیه فاشیستهای اسلامی در طول چندین دهه, تلاش کنیم که از تئوری توطئه در تحلیل ها  و برداشت ها سیاسی مان  فاصله گیریم. ما اینرا در قضاوت فردی، لحظه ای و در کامنت ها، نظر دادنها مشاهده می کنیم. همه ما  میدانیم  که رژیم  های توتالیتروتوطئه گرراه را برای هر گونه قضاوت شفاف در رابطه با حوادث سیاسی دشوار میکنند . موجودیت رژیم  جمهوری اسلامی از آغاز تا به امروز  با توطئه و جنایت ادامه یافته است. ما در برزخ رژیم همراه با رنج میلیونها هموطن در تعقیب هیولاهایی هستیم که پوزه های خون آلود خود را بی پروا به ما نشان میدهند. آنها از تن و روان ما تغذیه میکنند وما برای زنده ماندن مجبوریم نفس بکشیم ، ما نمی توانیم زخم تاریخی خود را در زمان کوتاه ترمیم کنیم .

اتفاقات مثبت‌را فراموش نکنیم .

 به گمان من اپوزیسیون در کنار میلیونها مردم ،به جهات کیفی از فاز ساده انگاری و همه چیز را توطئه دانستن عبور کرده اند .مردم با شعار اصلاح طلب ، اصولگرا دیگر تمام شد ماجرا آنرا به خوبی نشان داده‌اند . باور به « کار کار انگلیسی ها است» به « دشمن ماهمینجاست ، بیخود میگن آمریکاست» روی دیگر عبور از ساده انگاری همگانی است. جرخش آزاد اندیشه اعتبار کمتری به فرهنگ عوام پرورانه رژیم میدهد .  اما راهی‌ است طولانی وهنوز  این دید در برخی از‌ایرانیان   خارج ازکشور  هم مشاهده  میشود .

 برجسته کردن انتخابات و تزریق اطلاعات ضروری:

رژیم در جهت گرم کردن تنور انتخابات ، اهمیت ده چندان به این برجسته سازی انتصابات خود بنام انتخابات میدهد . بویژه مشروعیت بخشیدن کل رژیم، با روند مذاکره ای که با دولت بایدن در جریان است اهمیت مرکزی یافته است .

 دامن زدن به شوق و هیجان انتخاباتی تصمیم طبیعی اتاق فکر رژیم است.

 اقدامات و ایجاد بسترسازی برای اینکار لازم است از جمله کمک خواهی از اصلاح طلبان رژیم . بده وبستان ها اینجا ممکن می‌شود. چراغ سبز به اصلاح طلبان رژیم، که راه باز است ضروری است ، یار ما باشید تا بتوانید شتر خود را بار کنید.

کلاب هاوس هم در خدمت است ، تاج‌زاده ، هاشمی وارد گود شده اند. ساده لوحانه است اگر اینگونه پنداریم که آنها مزدوران بدون مواجب رژیم هستند، نه, آنها هم از همدیگر دل خوشی ندارند .این بده و بستان ها، دو جانبه است و در سیاست کارکرد دارد . سود دوجانبه ای است که ریشه در تاریخ بشریت دارد. هم برای حاکمیت ضروریست تا با حضور دنبالچه سیاسی خود به گرمی فضای انتخابات رونق بخشد و هم شرایط بهتر مذاکره با آمریکا را فراهم سازد.

  اعتبار سازی برای اصلاح طلبان حتی اگر رد صلاحیت شوند برای بقای رژیم اهمیت دارد . اصلاح طلبان  می‌  توانند   برای سرنگونی رژیم  همانند سوپاپ اطمینان عمل  کنند . کسی که در حال غرق شدن است به هر تخته پاره ای چنگ می‌ اندازد.  

نقش کلیدی پخش مصاحبه ظریف:

 تصمیم آگاهانه پخش فایل ظریف دقیقا در خدمت اهداف انتخاباتی ، بسود رژیم و در جهت تقویت فضای تبلیغاتی بسود اصلاح طلبان ،/ استمرار گران انجام شد !

-بطور اختصاصی از طریق تلویزیون ایران اینترناسیونال در دسترس عمومی قرار گرفته است ،خود دم خروسی است که تردید برانگیز است. پخش از کانال تلویزیون پر بیننده این فایل, وارد چرخه سوسیال مدیا شد . این کار یعنی استفاده از روش حرفه ای با طرح و برنامه ریزی از قبل نه چیز دیگر . در ضمن خود این میتواند باعث تحلیل های درست تری از جانب اپوزیسیون شود و مشت رژیم را باز کند.

رژیم برای  انتخابات سناریوهای متفاوتی ساخته است  ,تا علاقه و کنجکاوی را در بین عوام به حداکثر برساند. از تاج‌زاده گرفته تا هاشمی ,ظریف  و دختران اجاره ای روتوش شده  فضای مجازی در خدمت نظام هستند .

به گمان من همه اینها جزو سناریو های مختلف هستند که همدیگر را تکمیل می کنند تا ارکستر انتخابات مضحک شان را کامل کنند.

  رشوه بزرگی است که اصلاح طلبان از رژیم گرفته اند, تا بتوانند در تبلیغاتشأن نشان دهند که رژیم ظرفیت برای تغییرات مثبت را دارد. برای بهبود شرایط نیروهای حاشیه ای دولتی، تکنوکرات‌ها ، در جهت همراه سازی آنها با اصلاح طلبان ، برگ ظریف نقش مهمی برای پروپاگاندای اصلاح طلبان بازی خواهد کرد . آنها می توانند بگویند ، انتخاب بین نظامیان قداره بند یا اینطرف ,.تا بتوانند عوام را به سمت صندوق رای بکشانند . بدون فایل ظریف اصلاح طلبان چیزی برای گفتن ندارند.

نتیجه مشخص برای اصلاح طلبان رژیم:

حیات مجدد برای بازی سیاسی در کنار قدرت و سهیم شدن در آن خواهد بود. می توان ‌گمان زنی کرد شروط  مقابل را تاجزاده و کمپانی پذیرفتند که نباید علیه رهبری خامنه‌ای چیزی بگویند . آنها با طرح ولایت انتخابی، شانس انتخاب فرزند خامنه ای را هم  به جهات تاکتیکی حمایت خواهند کرد، البته با وعده های متقابل. این گمان می‌ رود که  اصول گرایان و بیت خامنه ای به این عقب نشینی و توافق تبلیغاتی تن داده اند, مشروط به اینکه خود خامنه ای زیر سئوال نرود. که البته همانطور که اشاره  کردم یک گمان  است . حرف ظریف قبل از انتخاب روحانی را باید بیاد آورد که به وی پیشنهاد وزارت خارجه را داده بودند و این یعنی,روحانی انتخاب خواهد شد. تمام حرکات رژیم نمایشی و فرمایشی است و مردم ساده را به پای صندوق میکشند و اصلاح طلبان هم آتش بیار معرکه هستند.Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.