رفتن به محتوای اصلی

جان کری می‌گوید، اطلاعات عملیات اسرائیل را به ظریف نداده است
27.04.2021 - 08:24

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فایل صوتی سه ساعته که به تازگی منتشر شده برای اثبات بی‌اطلاعی از اقدامات منطقه‌ای سپاه می‌گوید که از جان کری شنیده که اسرائیل ۲۰۰ عملیات علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده است.

اظهارات ظریف در این فایل صوتی بازتاب گسترده‌ای داشت تا جایی که گروهی از جمهوریخواهان در آمریکا خواستار برکناری جان کری به دلیل درز اطلاعات به ظریف شدند.

اما کری با انتشار یک توییت، مدعی شد که این اطلاعات غلط است.

کری در این توییت نوشت: «می‌توانم بگویم که این داستان و اتهامات مطرح در آن غلط است. هیچگاه چنین اتفاقی نیفتاده، نه زمانی که وزیر امور خارجه بودم و نه پس از آن.»

او این توییت را در واکنش به توییت نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل منتشر کرد که کری را متهم کرده بود با درز اطلاعات محرمانه از پشت به اسرائیل خنجر زده است.

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صدد حمایت از کری برآمده است. او در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت اگر به عقب بازگردیم واضح است که این اطلاعات محرمانه نبوده است. ند پرایس همچنین گفت که نمی‌توان در مورد صحت و  اعتبار اطلاعات مطرح در این فایل صوتی درز کرده و انگیزه‌های پشت پرده انتشار آن صحبت کرد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفت که در مورد فایل صوتی منتشر شده صحبت نمی‌کند.

هرچند حمله به اهداف جمهوری اسلامی در سوریه از سوی اسرائیل در سال‌های اخیر همواره در رسانه‌ها مطرح بوده است، دیدارهای متعدد کری با ظریف پس از پایان کار او به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا قابل انکار نیست.
گزارش‌ها حاکی از آن است که کری و دوستانش در زمانی که دولت ترامپ روی کار آمده بود با ظریف و نمایندگان جمهوری اسلامی ملاقات کرده‌اند و ایده مذاکره نکردن تهران با دولت ترامپ به امید به قدرت رسیدن دوباره دمکرات‌ها را مطرح کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر این باور است که قابل صوتی ظریف نشان می‌دهد که روابط ظریف و کری ادامه داشته و باید از جان کری درباره درز اطلاعات تحقیق شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.