رفتن به محتوای اصلی

فایل صوتی ظریف؛ تشکیل پرونده قضایی برای انتشار 'اطلاعات طبقه‌بندی شده'
27.04.2021 - 20:11

به گفته دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام اصلی مطرح در این پرونده که در دادسرای امنیت تهران باز شده، "انتشار و قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت" است.

اطلاعیه دادسرای تهران می‌گوید برای شناسایی "عوامل ارتکاب جرم و نحوه وقوع آن و نیز تعیین سطح طبقه‌بندی اطلاعات افشا شده" دستورات لازم به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، داده شده است.

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته بود حسن روحانی، رئیس جمهور، به وزارت اطلاعات دستور داده "عوامل انتشار" این فایل صوتی را شناسایی کند.

علی ربیعی انتشار مصاحبه چند ساعته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را "توطئه‌آمیز" خواند و گفت این فایل "توسط افرادی که هویت آنان در حال بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد."

گفته‌های وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه از جمله گلایه از نقش پررنگ قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در سیاست خارجی، خبردار بودن مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی و مخالفت روسیه با برجام، به یکی از بحث‌انگیزترین مسائل سیاسی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است.

چهره‌های و رسانه‌های محافظه‌کار و منتقد دولت آقای روحانی به شدت به آقای ظریف حمله کردند و به ویژه به خاطر سخنان گلایه‌آمیز او درباره قاسم سلیمانی و ترجیح "میدان به دیپلماسی" در نظام جمهوری اسلامی، او را به "خیانت" و "به خطر انداختن منافع ملی" متهم کردند.

اتهام "وجود نفوذی و جاسوس در مجموعه دولت"

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید در نامه‌‌ای از آقای ظریف از او دعوت شده تا در جلسه بعدی این کمیسیون حاضر شود.

ابوالفضل عمویی گفت کمیسیون امنیت ملی درباره "محتوای فایل صوتی و اینکه چرا و چگونه این فایل منتشر شده" تحقیق می‌کند.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم دولت را متهم کرده که در تشکیلاتش "نفوذی و جاسوس وجود دارد" و احتمال عمدی بودن انتشار مصاحبه خبرساز آقای ظریف را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.

آقای ذوالنوری گفت: "شاید انتشار این فایل خارج از اختیار آقای ظریف باشد، اما ایشان گفتند که دو نسخه از این مصاحبه وجود داشته که یک نسخه در اختیار وی و دیگری در اختیار مجموعه حسام‌الدین آشنا بوده است."

مصاحبه آقای ظریف با سعید لیلاز، اقتصاددان نزدیک به دولت آقای روحانی، بخشی از برنامه "آن سوی دولت" بود که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور تولید شده است.

دولت: منتظر می‌شویم ظریف برگردد

ظریف

 

هم‌زمان با انتشار مصاحبه خبرساز آقای ظریف، او از محل کشته شدن قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد دیدار کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران امروز به خبرنگاران گفت "منتظر خواهیم بود آقای ظریف به ایران بازگردد و ایشان حتما توضیحات لازم در خصوص سوء برداشت‌ها را ارائه می کند."

آقای ظریف برای دیدار با رهبران عراق به این کشور سفر کرده است. او در این سفر و هم‌زمان با انتشار مصاحبه خبرساز، از محل کشته شدن قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد هم دیدار کرد.

آقای ربیعی به رسانه‌هایی که اخبار اظهارات جنجالی آقای ظریف در این مصاحبه را پوشش دادند به شدت حمله کرد و گفت "ربایش اسناد توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهادهای کارآمد و سرافراز ما در میدان‌ها و همچنین توطئه ای علیه منافع ملی ماست."

به گفته آقای ربیعی مصاحبه‌های مجموعه "آن سوی دولت" با وزیران و معاونان رئیس جمهور "در چارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم" انجام شده و قرار بوده "با درجه طبقه‌بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه‌شونده‌ها در یک نهاد مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر (شود) و در دسترس عموم قرار گیرد."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.