رفتن به محتوای اصلی

ابراز تمایل غیرمنتظره ولیعهد عربستان به بهبود روابط با ایران 'به منظور تهدید آمریکاست'
30.04.2021 - 11:29

در حالیکه تلاش ایالات متحده برای بهبود روابط با ایران جهت بازگشت به برجام با ابراز نگرانی و مخالفت برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مواجه شده، ابراز تمایل محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ابهاماتی را در پی داشته است.

برخی رسانه‌های منطقه این تغییر نگرش را ناشی از موفقیت تلاش جو بایدن برای کاهش خصومت منطقه ای علیه حکومت ایران و جلب نظر مساعد حکومت این کشور دانسته‌اند.

در مقابل، برخی دیگر گفته‌اند که بهبود روابط بین اسرائیل و چند کشور عرب و افزایش احتمال همکاری اقتصادی و امنیتی آنها، چشم انداز ایجاد یک قدرت منطقه‌ای و در نتیجه کاهش وابستگی این کشورها به ایالات متحده را در پی داشته و نادیده گرفتن نگرانی این کشور توسط آمریکا در تلاش برای بازگشت به برجام این چشم انداز را تقویت می‌‎کند.

ژاسپر همن، تحلیلگر نشریه مراکشی موروکو ورلد نیوز در تحلیلی تحت عنوان "عربستان سعودی با ارائه چشم انداز صلح، آمریکا را تهدید می‌کند" نوشته است که هدف ولیعهد سعودی از طرح احتمال کاهش تنش با ایران در واقع هشداری به ایالات متحده بوده است.

به نوشته این نشریه، آمریکا طی دهه‌های اخیر همواره تهدید ایران علیه کشورهای عرب منطقه را به عنوان عاملی برای وابستگی این کشورها به حمایت خود مورد استفاده قرار داده در حالیکه در مواردی از جمله امضای برجام، نگرانی و دیدگاه این کشورها را نادیده گرفته است.

تحلیلگر این نشریه می‌افزاید که ولیعهد سعودی در صدد است به دولت جو بایدن هشدار دهد که قادر است سیاست منطقه‌ای مستقلی را دنبال کند و ایالات متحده دیگر نمی‌تواند تبعیت آن کشور را امری قطعی تلقی کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.