رفتن به محتوای اصلی

دوتابعیتی زندانی: دولت‌های اروپایی با ایران مماشات می‌کنند
30.04.2021 - 14:41

در حالی که مذاکرات احیای برجام در وین با وساطت اتحادیه اروپا در جریان است، خانواده‌‌های شهروندان دوتابعیتی بازداشتی در ایران، دولت‌های اروپایی را به مماشات با ایران در زمینه آزادی نزدیکانشان متهم کردند. 

بستگان پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی-اروپایی و یک شهروند فرانسوی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی که روز جمعه منتشر شد، تلاش دولت‌های اروپایی برای پایان دادن به بازداشت نزدیکانشان در ایران را بی‌نتیجه توصیف کردند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از آنان بر این باورند که کشورهای اروپایی در این زمینه در برابر ایران مماشات می‌کنند. آنها از دولت‌های اروپایی خواستند که شجاعت بیشتری داشته باشند. 

شری ایزدی، همسر انوشه آشوری، زندانی ایرانی-بریتانیایی با اشاره به دولت لندن گفت: «نمی‌دانم چرا آنها [دولت‌های اروپایی] نمی‌خواهند ایران را خطاب قرار دهند. نمی‌دانم چرا رفتار آنان در برابر ایران بیشتر مماشات است تا رویارویی، زیرا چنین رفتاری نتیجه‌بخش نیست.»

 

 

آشوری که یک مهندس بازنشسته‌ است نزدیک به چهار سال پیش در سفر به تهران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی برای موساد به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

همسر آشوری با «گروگان‌گیری» خواندن رفتار ایران در زندانی کردن زندانیان دوتابعیتی، تاکید کرد که این زندانی دوتابعیتی بی‌گناه است و قربانی یک «بازی ژئوپولیتیک» شده است. 

با این حال، شاهرخ ناظمی، مسئول رسانه‌ای دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، عنوان «گروگان‌گیری» را رد کرده و گفته است که تعدادی از شهروندان ایرانی در آمریکا و دیگر نقاط جهان زندانی هستند در صورتی که «هیچ گناهی ندارند».

او در مکاتبه ایمیلی با ان‌بی‌سی نوشت: «آمریکا با کارزار فشار حداکثری شامل تحریم‌های غیرقانونی و دستگیری‌های خودسرانه ایرانیان، سعی کرده است ایران را تسلیم خود کند و این امر برابر با گروگان‌گیری است.»

ان‌بی‌سی اضافه کرده که گفت‌وگو با برخی از اعضای خانواده این زندانیان پیش از آغاز مذاکرات کنونی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین صورت گرفته، اما از زمان آغاز این مذاکرات، تعدادی از خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی در ایران و اتباع خارجی یا دوتابعیتی‌هایی که پیشتر خود در ایران زندانی بودند، از آمریکا و اروپا خواسته‌اند که به موضوع آزادی «گروگان‌ها» در مذاکراتشان با تهران اولویت بدهند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی که به تازگی بار دیگر به زندان محکوم شده، پیش از آغاز مذاکرات با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ابتدا گروگان‌ها باید آزاد شوند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.