رفتن به محتوای اصلی

یک هفته سرکوب برای حفظ نظام ولایت - آنچه گذشت
01.05.2021 - 12:19

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۳اردیبهشت۱۴۰۰ تا روز جمعه ۱۰اردیبهشت۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

مادران دادخواه شهیدان و جانباختگان راه آزادی و همچنین برخی از بازداشت شدگان در بیانیه ای نسبت به تخریب مزار خاوران اعتراض کردند. مادران دادخواه در بیانیه خود نوشتند: «ما امضا کنندگان این بیانیه، مراتب اعتراض‌مان‌ را نسبت به این عمل غیرانسانی اعلام می‌کنیم. خاوران باید به عنوان نمادی از مبارزه ما مردم ایران برعلیه فراموشی، دست نخورده باقی بماند.»

-زندانی سیاسی آرش صادقی، در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل، مواردی از فشار نهادهای امنیتی به خانواده زندانیان سیاسی از جمله پرونده‌سازی، آزار کودکان و توقیف حقوق و اموال را برشمرد. این زندانی سیاسی اعلام کرد که علاوه بر زندانیان اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷، در سال‌های اخیر اجساد تعدادی از زندانیان کرد و عرب از جمله زانیار و لقمان مرادی، رامین حسین‌پناهی، جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان به خانواده آنها تحویل نشده است.

-کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی خواستار تحریم مقامات صادرکننده حکم زندان برای گلرخ ایرایی شد. کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای، صدور حکم مضاعف برای گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و نویسنده زندانی را محکوم کرد.

-در پی بسته شدن مرز سراوان بر روی سوختبران، قریب به دو هفته است که تعداد زیادی از آنان در آن‌سوی مرز بدون آب و غذا مانده‌اند و امکان ورود به کشور را ندارند.

-محدودیتهای جدید و بی سابقه در زندان مرکزی ارومیه هر روز توسط عوامل زندان ارومیه بر روی زندانیان اعمال می‌شود. به زندانیان ابلاغ شده که حق رفت و آمد به سایر بندها بخصوص بند زندانیان سیاسی را ندارند. زندانیان تهدید شده اند که اگر کسی این قانون را نقض کند توسط حفاظت اطلاعات و اداره اطلاعات، مورد بازجویی و پرونده سازیهای مجعول قرار خواهد گرفت و اسامی آنها به مراجع بالا ارسال و از بعضی تسهیلات (نداشته!!) محروم می‌شوند.

-آقای حسن جعفری در خصوص  اعتصاب غذای سه روزه همسرش زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد، محبوس در زندان سمنان، طی مصاحبه ای گفت: « در این مدت فشارهای زیادی به ایشان وارد کرده‌اند، بعد از دوازده سال او را به زندانی که دور از خانواده‌اش است تبعید کرده و در آنجا اجازه تماس با دخترانش را  نیز محدود کرده ‌اند و تمامی تماس هایش در حضور یک مامور انجام می‌شود و هر روز که ماموری برای تماس او نیاید، ما از او بی‌خبر می‌مانیم و این موضوع هم برای او و هم برای خانواده مصداق کامل شکنجه است».

-براساس آخرین خبرهای رسیده از برادران افکاری در زندان عادل آباد شیراز، یک مقام عالی‌رتبه کشوری در ملاقات با وحید افکاری به او گفته است: «هر چه را که آنها از او می‌‌خواهند، از جمله اعتراف به ارتکاب جرم یا همان قتل، را به عهده بگیرد تا پس از یک سال از زندان آزاد شود و شرایط زندگی در خارج و یا داخل از ایران برای او فراهم گردد. این منبع مطلع می‌گوید که آنها وحید افکاری را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم پذیرش این درخواست، او نیز «اعدام» خواهد شد.»

مقام کشوری خطاب به وحید افکاری: هرچی ما میگوییم قبول کن اگرنه اعدام میشویبرادران افکاری

-سینا شکیب دانشجوی ترم ۴ رشته آمار و کاربردها در دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار دانشگاه اصفهان، به دلیل اعتقاد به آئین بهائی از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.

-برخی از اعضای خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه در واکنشی تند، به اظهارات محمدجواد ظریف درباره این حادثه واکنش نشان دادند. جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی یکی از جانباختگان این هواپیما روز یکشنبه در واکنش به این فایل صوتی در توئیتر خود نوشت: «هواپیمای اوکراینی را وارد سیرک انتخابات تان نکنید، دهانتان را ببندید در این‌ مورد تا خانواده ها به زحمت نیفتند برای تو دهنی زدن به شما…»

-زندانی سیاسی آتنا دائمی ۴۵ روز بعد از تبعید به زندان رشت در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد و از حق مرخصی در این شرایط خطرناک محروم شده است.

-دادستان اصفهان، اعلام کرد هرگونه تجمع تحت عنوان مطالبات حوزه کشاورزی و زاینده‌رود ممنوع است. علی اصفهانی گفت: «مطالبات کشاورزان در سال‌های اخیر، موضوع سوءاستفاده جریان‌های معاند قرار گرفته و عوامل نفوذی مترصدِ جهت‌دهی اعتراضات در راستای نیل به اهداف سیاسی و خرابکارانه خویش برآمده‌اند».

-محمد حسین‌پناهی و شرافت زرینی (دایه شریفه)، پدر و مادر زندانی سیاسی اعدام شده رامین حسین‌پناهی، به دستور وزارت اطلاعات ممنوع‌الخروج شدند. وزارت اطلاعات گذرنامه‌های این پدر و مادر داغذار را گرفت و به مدت پنج سال آنان را ممنوع‌الخروج کرد.

پدر و مادر سالخورده و داغدار رامین حسین پناهی ممنوع الخروج شدندمحمد حسین‌پناهی و شرافت زرینی

-فرمانده یگان ویژه ناجااعلام کرد واحد زنان یگان ویژه عملیاتی می‌شود. حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در جمع کارکنان واحد زنان یگان‌ های ویژه ناجا از عملیاتی شدن تعدادی از واحدهای زنان در یگان‌ های ویژه سراسر کشور خبر داد.

-نیروی سرکوبگر انتظامی در محله حیدرآباد کرج یک پدر و پسر را در مقابل چشمان اهالی محل مورد ضرب و شتم و هتک حرمت قرار دادند. تعدادی از نفرات نیروی انتظامی سلاح آماده به شلیک نیز در دست داشتند که حین ضرب و شتم این پدر و پسر گلوله‌ای نیز شلیک شد.

اعدام در ایران هفته دوم اردیبهشت:

سبزوار- حکم اعدام یک شهروند بلوچ به‌نام حبیب الله شیخ حسینی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود در زندان سبزوار به اجرا در آمد. وی اهل شهرستان زهک بود.

بازداشت در ایران هفته دوم اردیبهشت:

سنندج- نیروهای اداره اطللاعات سنندج چهار فعال مدنی و از اعضای کمپین ژیانه‌وی کوردستان (کمپین احیای کُردستان) را به نام‌های عطاالله رضاربابی ۶۳ ساله و مرضیه غلام‌ویسی و فرزند وی به نام «سیروان عبداللهی»و مهدی صیفی بازداشت کرده‌اند.

تهران–گرداننده یک صفحه اینستاگرامی به دلیل آنچه «انتشار تصاویر غیراخلاقی»در فضای مجازی خوانده شد توسط پلیس فتا در شرق استان تهران بازداشت شد.

بانه-یوسف احمدی شهروند ۳۱ ساله اهل بانه از سال گذشته توسط مأمورین اداره اطلاعات این شهرستان در حالی که با شلیک این نیروها زخمی شده بود، بازداشت و کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود.

پیرانشهر-یک شهروند کُرد به نام رسول عبدالله‌نژاد ساکن پیرانشهر از سوی مأمورین امنیتی بازداشت شد. آقای عبدالله‌نژاد را پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کردند.

سنندج- روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، سه شهروند کُرد به نام‌های آرام مرادیان، امیر رضایی و آرش احمدی، اهل توابع منطقه ژاورود سنندج از سوی مأمورین اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

اراک–علاوه بر ۲ محکوم به اعدام پیشین پرونده متهمین به «سب النبی» در اراک، نام و مشخصات چهار تن دیگر از ۱۱ شهروند بازداشت شده در این پرونده روشن شد. اسامی این شهروندان سمیرا (سلدا) رضایی، شهروند ساکن مشهد، کبری (دیبا) ایمانی اورتاکد، شهروند ساکن تهران، فرهاد(نام خانوادگی نامشخص) شهروند ساکن رشت، محمدامین (نام خانوادگی نامشخص) می باشد.

اصفهان-شمار شهروندان بهایی بازداشت شده در اصفهان به ۹ تن رسید. در جریان بازداشت گروهی و تفتیش منازل شماری از شهروندان بهائی مریم خورسندی، شهروند بهائی ساکن اصفهان بازداشت شد. همچنین، سارا شکیب، فیروزه راستی نژاد، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی افشین وجدانی و نوشین همت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اصفهان- در جریان بازداشت گروهی و تفتیش منازل شماری از شهروندان بهائی بهارستان اصفهان، رویا آزاد خوش، بازداشت شد.

شیراز – در ادامه بازداشت و تفتیش منازل شماری از شهروندان بهائی در شیراز روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه، دو شهروند بهائی به نام‌های وحید دانا و سعید عابدی توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شدند.

گنبدکاووس – لطیف ایزدی، خبرنگار ساکن گنبدکاووس بازداشت شد. لطیف ایزدی روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، توسط ماموران پلیس فتا در منزل شخصی خود بازداشت شد.

ارومیه- مأموران امنیتی در شهر ارومیه دو نوجوان کُرد بنامهای آرمین احمدی و نیما حسن پور را بدون رعایت هرگونه الزامات قانونی در رسیدگی به اتهامات اشخاص زیر ۱٨سال بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

کرمان-روز ۸ اردیبهشت‌ماه، دادستان مرکز استان کرمان از بازداشت ۱۰ شهروند تحت عنوان «عناصر تکفیری و ضد انقلاب» در این استان خبر داد و عنوان کرد، این افراد با حکم قضایی دستگیر شده‌اند و پرونده آن‌ها در دستگاه های قضایی در حال رسیدگی است. در این گزارش به نام و هویت افراد بازداشت شده اشاره ای نشده است.

ارومیهیک شهروند اهل روستای گنبد از توابع شهرستان ارومیه به نام نیما حسین پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اعمال فشار و شکنجه زندانیان در زندانهای ایران هفته دوم اردیبهشت:

کرج- عبدالرسول مرتضوی از امضاکنندگان نامه‌ی درخواست ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای علی خامنه‌ای در زندان رجایی شهر به سلول انفرادی منتقل شد.

مهاباد- جمال یوسفی اهل روستای مشیرآباد و حسین ابراهیم حمزه فرزند عبدالله اهل روستای قره‌گل از توابع بوکان در زندان شهرستان مهاباد همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. این دو شهروند روز یکشنبه ۵ اردیبهشت‌۱۴۰۰ جهت محاکمه به دادگاه انقلاب مهاباد احضار شدند اما جلسه محاکمه آنان برگزار نشد.

ارومیه- روزیکشنبه شب ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دانیالی مشاور بند مشاوره زندان مرکزی ارومیه،در یک اقدام تحریک آمیز تلویزیون اتاق زندانیان سیاسی این بند را بدون هیچ توضیح و دلیلی برداشت. این اقدام با اعتراض زندانیان روبرو شد. دانیالی در برابر اعتراض زندانیان که علت برداشتن تلویزیون را جویا شده بودند، اقدام به فحاشی و توهین به زندانیان نمود و آنها را تهدید کرد که سایر زندانیان را هم علیه زندانیان سیاسی به کار خواهد گرفت.

شیراز-سعید افکاری، برادر شهید نوید افکاری در صفحه توییتر خود نوشت:« خانواده ما هر مجموعه ای از ج.ا را جنایتکار میداند؛ به گواه بیگناهی نوید و تمام خونهای به ناحق ریخته شده.» حکومتی که مشروعیت ندارد و مردم بارها این مسئله را با خون خود در دی ۹۶، مرداد ۹۷، آبان ۹۸ و … نشان دادند.

تهرانعالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین که دوران محکومیت دو ساله خود را سپری میکند، روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، در پی ثبت دادخواست و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در دفتر دادستانی این زندان، از حق تماس تلفنی محروم شد.

صدور احکام در ایران هفته دوم اردیبهشت:

شهرهای استان کردستان- براساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا در فروردین‌ماه ١٤٠٠ در مجموع ٨٣ سال حبس علیه شهروندان کُرد صادر شده است. حکم ١٥ سال زندان ٣ شهروند کُرد اهل پیرانشهر به نام‌های نجم‌الدین سخنور، شورش ‌عبدالله‌نژاد و صلاح آجی در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

اراک-حکم اعدام دو زندانی با اتهام «سب النبی» در زندان مرکزی اراک به ایشان ابلاغ شده است. این دو زندانی در یک پرونده مشترک محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند. نام یکی از این زندانیان یوسف مهراد، اهل اردبیل و نفر دوم سیدصدرالله فاضلی زارع اعلام شده است.

شاهرود میلاد ناظری و شبیر حسینی نیک از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود به اتهام نشر مطالب انتقادی در کانال تلگرامی رسمی انجمن اسلامی این دانشگاه به ۳۶ ضربه شلاق محکوم شدند

تهران- دادسرای اوین اقدام به صدور وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی موقت سمیه کارگر، فعال اجتماعی کرد. اما به گفته یکی از نزدیکان این فعال بازداشتی، خانواده وی تا کنون موفق به تامین این وثیقه سنگین نشده‌اند.

کرج- حامد عاشوری، نوکیش مسیحی توسط دادگاه انقلاب کرج به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. آقای عاشوری در اسفندماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به صورت موقت آزاد شده بود.

مهاباد – ارسطو (رسول) ملارحیمی، فعال مدنی در شهرستان مهاباد به زندان محکوم شد. براساس حکم دادگاه بدوی، این فعال مدنی به اتهام «عضویت در یکی احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» به ٣١ ماه و ١٦ روز حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ٧ ماه و ١٦ روز حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.

سقز- زندانی سیاسی فرخ پژوهنده جهت رفتن به بهداری فراخوانده شد. اما به جای بهداری او را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل کردند. و به ۱۵ سال و یک روز زندان محکوم شد. اتهام وی همکاری با گروههای مخالف نظام اعلام شده است.

تهران- به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل، توسط دادگاه کیفری این شهر به اعدام محکوم و سپس این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.

شهرستان کارون – شش پزشک در شهرستان کارون به احکام جایگزین حبس بدل از یک سال حبس تعزیری برای هر کدام، محکوم شدند. بر اساس حکم صادره هر یک از این پزشکان به ویزیت رایگان به مدت ۲ سال محکوم شدند و باید گزارش معاینه و ویزیت یکصد نفر از مددجویان را به واحد اجرای احکام کیفری این شهرستان ارائه کنند.

تهران- نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی در پرونده جدیدش توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوع الخروجی محکوم شد.

قتل شهروندان در ایران هفته دوم اردیبهشت:

ماکو- مأموران اطلاعات سپاه پاسداران در یکی از روستاهای اطراف شهرستان ماکو یک شهروند کُرد را به قتل رساندند. در نتیجه این شلیک احمد ارسن ۴۰ ساله به شدت زخمی شد. شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که احمد ارسن در حالی که به شدت زخمی شده توسط نیروهای سپاه با یک پتو پیچانیده شده و وی را با خود بردند و پس از دو روز به خانواده‌اش اعلام کردند احمد جانش را از دست داده‌ است.

مریوان-دست‌کم پنج کولبر در یکی از نقاط مرزی مریوان با شلیک مستقیم مأمورین هنگ مرزی مجروح و به مراکز درمانی این شهر منتقل شدند. این کولبران زحمتکش بنامهای زانیار حاتم‌پناه، کاروان منوچهری، صلاح وطن‌دوست، آرام منوچهری و سوران وطن‌دوست اهل مریوان هستند.

پنج کولبر در مریوان با شلیک مستقیم ماموران مسلح حکومتی زخمی شدند

سردشت-روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت۱۴۰۰ یک کولبر اهل سردشت با شلیک مستقیم پاسداران به شدت زخمی شد. نام این کولبر جوان را سامان رسول‌زاده است.

دالاهو-روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، یک شهروند کُرد به نام صحبت صمدی‌نسب اهل شهرستان دالاهو از توابع استان کرمانشاه بر اثر شلیک پاسداران زخمی شد.

کرونا در زندانهای ایران هفته دوم اردیبهشت:

کرج – ویروس کرونا در سالن ۱۰ زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) به شکل فراگیری شیوع پیدا کرده است. با توجه به در دسترس نبودن حداقل های ضروری بهداشتی و همچنین دارو و درمان برای رسیدگی به بیماران، شیوع بیماری در سالنهای دیگر با جمعیت های بالا، مرگ بصورت وسیعی در این زندان، بر سر زندانیان سایه افکنده است.

میناب- خبرهای رسیده حاکی از شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان میناب و مرگ یک زندانی در اثر کرونا در این زندان است. روز سه شنبه ۷ اردیبهشت۱۴۰۰، یک زندانی بنام کامران رستاخیز که به ویروس کرونا مبتلا شده بود در این زندان جانباخت.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.