رفتن به محتوای اصلی

ستاد مقابله با کرونا: به واکسن آمریکایی، اگر در جای دیگر تولید شود، اجازه خرید می‌دهیم
03.05.2021 - 13:14

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

با وجود اعلام مخالفت شدید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد: «اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری تولید شود، ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم.»

او اضافه کرد که «به عنوان مثال بخش خصوصی می‌تواند واکسن آمریکایی مدرنا را از آلمان یا هلند خریداری کند و فقط واردات واکسن تولید شده در آمریکا و انگلیس ممنوع است.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که علی خامنه‌ای در سخنان خود دو کشور آمریکا و بریتانیا را به «امتحان» کردن واکسن روی «ملت‌های دیگر» متهم کرده و گفته بود که «به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست.»

این در حالی است که واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به میلیون‌ها نفر در این دو کشور و همچنین کشورهای دیگر که داوطلب شده‌اند تزریق شده است.

علیرضا رئیسی روز دوشنبه با اشاره به موضوع محدودیت خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی (به خاطر مخالف آیت‌الله خامنه‌ای) و بسته بودن دست بخش خصوصی گفت: «ما روی برند واکسن بحثی نداریم و ما فقط از آمریکا و انگلیس واکسن نمی‌خریم و بدانید که واکسن آکسفورد استرازنکا هم به نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره جنوبی خریداری کردیم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت که «بنابر سند ملی واکسیناسیون برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۶۰ درصد واکسن‌ها را از تولید داخل و ۴۰ درصد واکسن‌ها را از مسیر واردات تأمین کنیم.»

آقای رئیسی همچنین از خرید سه میلیون دوز واکسن کرونای چینی خبر داد که به گفته او شرط فروشندگان واکسن این است که شرکت هیچ تعهدی دربارهٔ عوارض واکسن و زمان تحویل واکسن نداشته باشد.

وی تأکید کرده که ایمنی واکسن چینی مشخص نیست و ممکن است تنها ۸ ماه تا یک سال ایمنی ایجاد کند.

روز دوشنبه سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران هم گفت که بسیاری از پیش‌فاکتورهایی که شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن به این سازمان ارسال کرده‌اند نشان می‌دهد قیمت واکسنی که می‌خواهند از خارج وارد کنند، بعضاً ۱۲ برابر بیشتر از ارزش واکسن است.

کیانوش جهان‌پور دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در برنامه‌ای که به ابتکار روزنامه همشهری در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس برگزار شد در ادامه گفت: «در پروفورم (پیش‌فاکتور) ۱۲ برابری قیمت واکسن باید پرسید که واقعاً دنبال چه چیزی هستیم؟ نباید انتظار داشت که وزارت بهداشت مجوز سفته‌بازی و فساد ارزی را بدهد. اگر برای واکسن ۴ دلاری، پروفورم ۵۰ دلاری بیاید، علامت سؤال جلوی آن وجود دارد و ما حق نداریم مجوز واردات این چنینی بدهیم».

وی نامی از این شرکت‌های خصوصی نبرد، اما گفت کارگروه و مأموریت برخی شرکت‌ها در حوزه واکسن نیست و مشخص نیست که رابطه آنها با شرکت‌های واکسن‌ساز چیست.

ادعای کیانوش جهان‌پور در ارتباط با این شرکت‌های خصوصی تأیید نشده است و پیش از این هم موارد ادعایی مشابه رد شده بود.

آقای جهان‌پور روز شنبه گفته بود که شرکت‌های خصوصی تنها از منابعی می‌توانند واکسن خریداری و وارد کنند که دولت توان خریداری از آنها را ندارد. سازمان غذا و دارو از آذر ۹۹ تاکنون سه بار به شرکت‌های خصوصی فراخوان داده است و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم ۲۶ فروردین از شرکت‌های خصوصی خواسته بود تا برای واردات واکسن خارجی با دولت همکاری کنند.

دولت ایران در میانه مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی، همچنین تبلیغات گسترده نهادها و رسانه‌های وابسته به نهاد رهبری و سپاه پاسداران برای عدم واردات واکسن از خارج و تکیه بر تولید واکسن داخل کشور، نهایتاً با تعلل و تأخیر زیاد اقدام به واردات واکسن کرد.

آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد در حالی که در ایران تنها کمی بیش از یک میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده و کمی بیش از نیم درصد جمعیت ایران دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند، کشورهای همسایه ایران بخش قابل توجهی از جمعیت خود را با واکسن کرونا تأمین کرده‌اند.

در ترکیه تاکنون ۲۳ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده که با توجه به نیاز برای دو دوز واکسن برای هر فرد جهت ایجاد ایمنی مقابل ویروس کرونا، این رقم معادل تزریق هر دو دوز واکسن برای ۱۴ درصد جمعیت ترکیه است. این رقم برای بحرین ۳۸ درصد، امارات ۵۵ درصد، آذربایجان بیش از ۷.۵ درصد، عربستان نزدیک ۱۴ درصد، قطر ۳۰ درصد و کویت ۱۲ درصد است.

جان باختن ۳۹۱ ایرانی دیگر بر اثر کرونا طی یک شبانه‌روز

براساس گزارش وزارت بهداشت ایران، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار دیگر کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

همچنین بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران کرونا در کشور به بیش از دو میلیون و ۵۵۵ هزار رسید.

محافل کارشناسی، از جمله سازمان نظام پزشکی، آمار واقعی کرونا در ایران را بسیار بیشتر از آمار رسمی می‌دانند.

در حال حاضر ۱۹۸ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.