رفتن به محتوای اصلی

آمریکا و بریتانیا انجام توافق بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی در ازای پول را رد کردند
04.05.2021 - 07:22

 

 

وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه گزارش‌های منتشر شده درباره توافق با ایران برای مبادله زندانیان در ازای پول یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده را رد کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز تاکید کرد که این کشور همه تلاش خود برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی در ایران را به کار خواهد گرفت اما تاکید کرد که این موضوع و با اختلاف حقوقی ایران و بریتانیا بر سر ۴۰۰ میلیون پوند، «دو مساله جداگانه» هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

پیشتر شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی و همچنین المیادین، از توافق ایران با بریتانیا برای آزادی احتمالی نازنین زاغری در ازای دریافت پول از بریتانیا و همچنین توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانیان در ازای رفع توقیف از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده خبر داده بودند.

المیادین و شبکه خبر گزارش داده بودند که قرار است ایران چهار شهروند آمریکایی محبوس در ایران را آزاد کند و در مقابل، آمریکا هم چهار زندانی ایرانی را رها کند و هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را آزاد کند.

این خبر روز یک‌شنبه بلافاصله با تکذیب مقام‌های دو کشور روبه‌رو شد و روز دوشنبه نیز در بالاترین سطوح نیز آنتونی بلینکن و دومینیک راب وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا و همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا آن را تکذیب کردند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، که روز دوشنبه میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده بود. جلسه آنها یک روز قبل از اولین جلسه وزرای خارجه گروه هفت برگزار شد که موضوع اصلی آن شیوع ویروس کرونا است. سفر بلینکن به لندن، اولین سفرش به بریتانیا از زمان انتخاب به عنوان وزیر خارجه آمریکا است.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از پایان جلسه‌اش با وزیر خارجه بریتانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «گزارش‌های منتشر شده از تهران دقیق نیستند.» او اضافه کرد: «هیچ اولویتی بالاتر از آوردن همه آمریکایی‌های زندانی به خانه وجود ندارد.»

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر رد گزارش‌های منتشر شده درباره توافق بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی ایرانی‌آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای پول، تاکید کرد: «ما باید در مقابل بازداشت خودسرانه شهروندان‌مان برای اهداف سیاسی موضع بگیریم.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، هم با رد گزارش‌هایی که درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند در قبال آزادی نازنین زاغری منتشر شده، گفت: « دولت بریتانیا  به صورتی جدی در حال تلاش برای آزادی شهروندان بازداشت شده‌اش در ایران است.»

وزیر خارجه بریتانیا اضافه کرد: «من تاکید می‌کنم این وظیفه ایران است که بدون قید و شرط کسانی را که به‌صورت خودسرانه و غیرقانونی در زندان هستند، آزاد کند.»

جمهوری اسلامی در جریان توافق هسته‌ای و همچنین طی دو سال گذشته شماری از زندانیان آمریکایی، ایرانی آمریکایی و استرالیایی و فرانسوی را با زندانیان مورد نظر خود یا در ازای برخی اقدامات از جمله دریافت پول آزاد کرده بود.

دست‌کم چهار دوتابعیتی آمریکایی ایرانی شامل  سیامک و باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. همچنین نازنین زاغری‌رتکلیف و انوشه آشوری دو شهروند بریتانیایی ایرانی و ارس امیری فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا به هنگام سفر به ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی علاوه بر این، شماری از شهروندان دو فرانسوی، فرانسوی ایرانی، آلمانی ایرانی و سوئدی ایرانی و شمار شهروندان دو تابعیتی از کشورهای دیگر در این زندانی هستند و دست‌کم یکی از آنها، احمدرضا جلالی به اعدام محکوم شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.