رفتن به محتوای اصلی

معترضان عراقی دیوار کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند
10.05.2021 - 08:11

 

کنسولگری ایران در شهر کربلا شامگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت مورد حمله شماری از معترضان عراقی قرار گرفت که در جریان این حمله دیوار کنسولگری و اتاقک نگهبانی آن به آتش کشیده شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده که معترضان در واکنش به ترور یک فعال مدنی به نام ایهاب جواد در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا تجمع کردند.

ایهاب جواد الوزنی، از فعالان سرشناس مخالف دولت عراق، روز یکشنبه در شهر کربلا به ضرب گلوله کشته شد. طبق گفته مقامات امنیتی عراق، چندین موتورسوار آقای الوزنی را در بیرون خانه وی هدف گلوله قرار دادند که دوربین‌های شهری تصاویر این موتورسواران را ثبت کرده است.

این رخداد واکنش هواداران ایهاب جواد الزونی را به دنبال داشت که به خیابان‌ها ریختند و خواستار پایان دادن به کشتار مخالفان حکومت عراق و چهره‌های جنبش ضدفساد در این کشور شدند.

خبرگزاری فارس به نقل از یک رسانه عراقی دیگر گزارش داده که نیروهای امنیتی در کربلا به مقابله با معترضان پرداخته و از دو طرف نیز تعدادی مجروح شده‌اند.

این گزارش شمار معترضان را ده‌ها نفر عنوان کرده است و می‌گوید که آنها همچنین اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو در اطراف کنسولگری ایران کرده‌اند.

پیش از این کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا قتل ایهاب جواد الوزنی را رخدادی «تروریستی» نامیده و آن را محکوم کرده بود. بیانیه کنسولگری ایران در این رابطه می‌گوید که این گونه اقدامات در چارچوب «ناامنی و بی ثبات کردن» جمهوری عراق است.

جنبش موسوم به اعتراضات ملی در عراق از دو سال قبل در واکنش به فساد گسترده و ناکارآمدی دولت عراق شکل گرفته است. از آن زمان تاکنون حدود ۶۰۰ نفر از اعضای این جنبش کشته شده‌اند که بسیاری از آنها در اطراف خانه‌هایشان هدف قرار گرفته شدند.

ایران از دولت‌های صاحب نفوذ در عراق محسوب می‌شود که با ویژه با دولت‌های شیعه مذهب آن پیوندهای بسیاری دارد. معترضان عراقی در این دو سال نیز بارها شعارهای خود را متوجه ایران کردند. کنسولگری ایران در شهر نجف نیز آذر ماه ۱۳۹۸ هدف حمله معترضان قرار گرفت که آنجا را به آتش کشیدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.