رفتن به محتوای اصلی

ند پرایس: برجام مانع تحریم‌‌ ایران در مواردی چون حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نیست
11.05.2021 - 07:19

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت توافق هسته‌ای مانع اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با سایر حوزه‌ها از جمله حقوق بشر، حمایت از تروریسم و نیروهای نیابتی و نیز برنامه موشکی بالستیک نخواهد شد.

پرایس در نشست خبری روز دو‌شنبه خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران اینترنشنال مبنی بر اینکه دولت بایدن برای لغو تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه جمهوری اسلامی چه توجیحی دارد، گفت: «حتی اگر طرفین برجام به پایبندی به تعهدات خود بازگردند، آمریکا همچنان با قاطعیت ایران را در حوزه‌های دیگر همچون حمایت از تروریسم و نیروهای نیابتی و نقض حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد.»

او افزود: «برجام در هیچ جایی مانع استفاده از تحریم به عنوان ابزاری برای رسیدگی به این حوزه‌ها نشده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «پایبندی به تعهدات هسته‌ای لازم است، اما به تنهایی کافی نیست. علاوه بر اینکه مفاد برجام باید مفصل‌تر و قوی‌تر شود، به دنبال مذاکره درباره توافق‌های بعدی هستیم که موضوعاتی را از جمله موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و نیروهای نیابتی و سایر نگرانی‌های منطقه‌ای در بر بگیرند.»

ند پرایس در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایران اینترنشنال مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن قصد دارد در گفت‌وگوهای هسته‌ای درباره انقضای تحریم تسلیحاتی ایران مذاکره کند، گفت: «در حال حاضر، در وین در حال آزمودن پیشنهاد پایبندی در برابر پایبندی هستیم»

او گفت: ‌«با فاصله گرفتن ایران از پایبندی به تعهدات برجامی خود، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی سرعت گرفته است. ایران با نصب سانتریفیوژها و استفاده از فناوری‌های جدید فاصله خود را تا دستیابی به سلاح هسته‌ای کوتاه‌تر کرده است.»

پرایس افزود: فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجامی خود باعث شده، برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدودیت‌های بیشتری به وجود آید. آمریکا می‌خواهد مطمئن شود تهران دوباره مشمول همان سطحی از راستی‌آزمایی و بازرسی خواهد بود که در اوایل به امضا رسیدن برجام وجود داشت.

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه نسبت به روند گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «پنجره فرصت دیپلماسی تا یک ماه دیگر باز خواهد بود، اما در زمان کوتاه، کار‌های زیادی باید انجام شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران گفت: «همه مسائل طی چند هفته حل نمی‌شوند و در زمان باقی مانده باید به اجرای برجام بازگشت. او افزود: موضوع‌های بسیاری باقی خواهند ماند که در آینده روی میز مذاکره قرار خواهند گرفت.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.