رفتن به محتوای اصلی

تجزیه، مرده شور و ترکیب!
19.05.2021 - 22:55
 
سعید حجاریان یادداشتی نوشته با عنوان " دنیا های موازی" که سایت ایران امروز هم آنرا در ستون مقاله های خواندنی بازنشر کرده است . لینک آنرا در کامنت اول گذاشته ام.
حجاریان مطلبش را با گریزی نظری به " ارزش" و " هنجار" و تفاوت های آنها می آغازد و با تحلیلی کوتاه از وضعیت امروز ، با این فراز ،درک و دریافتی از حاکمیت دوگانه بدست می دهد :
"اگر پیش‌تر حاکمیت دوگانه در درون سرای قدرت تعیّن می‌یافت، از این پس در بیرون از سرای قدرت و ذیل دو گفتمان «امام-امت» و «ملت-دولت» نمود پیدا می‌کند. این دو گفتمان اساساً تقارن و تقاربی با یکدیگر نداشته و زبان یکدیگر را فهم نمی‌کنند....به‌نظر می‌رسد قطب‌های «امام-امت» و «ملت-دولت» با وجود اثربخشی‌شان به‌لحاظ کمّی، اکثریت جامعه ایران را نمایندگی نمی‌کنند چرا که اولاً، قادر به حذف دیگری نیستند و ثانیاً، به‌گواه داده‌های کمّی نمی‌توانند کارگزار/وضعیت مطلوب خود را به جامعه تحمیل کنند."
تا اینجای مطلب، حجاریان تحزیه و تحلیلی درست و منطقی بدست داده، صف آرایی " جمهوری اجتماعی" و " حکومت اسلامی" در مقابل هم را به خوبی ترسیم کرده و خواننده را امیدوار می کند که در ادامه، اصلاح طلبان پیشرو را به پیوستن به " ملت-دولت" فراخواهد خواند. متاسفانه اما، حجاریان بجای این کار ، از آنها می خواهد که "میانه" را بگیرند و می نویسد : " می‌توان تمرکز اصلی اصلاح‌طلبی پیشرو را حول گفتمانی نو مبتنی بر نیروهای بدیل قرار داد؛ نیروهایی محذوف که صدای آن‌ها انعکاس کافی ندارد.....به‌عنوان ضلع مکمل و به‌منظور بسط بال سیاسی گفتمان اصلاح‌طلبی پیشرو نیز می‌توان در دو جبهه دیگر گفت‌و‌گوهای انتقادی-کارکردی را آغاز کرد و اولاً بسطِ قهریِ ایده «امام-امت» را تعدیل کرد و ثانیاً، اعتراضات برآمده از ایده «ملت-دولت» را در قالبی موجّه‌ و معطوف به نتیجه دنبال کرد."
به این ترتیب حجاریان به یارانش توصیه می کند که میان گفتمان " ملت- دولت" و " امام-امت" به وادی خیال بافی پرواز کنند و جبهه سومی بگشایند که هدفش " تعدیل بسط قهری ایده امام-امت " و تعدیل اعتراضات برآمده از ایده ملت-دولت" و چپاندن آنها در "قالبی موجه" است! دقت کنیم : تعدیل بسط قهری ایده " امام-امت" !
هفت شهر عشق را عطار گشت و سعید آقا حجاریان هنوز از ورود به کوچه " ملت-دولت" میترسد و اصلاح طلبان پیشرو را به بازی در زمین ناکجا آباد گفتمان نوین و " تعدیل بسط قهری " فرا می خواند !
در مثل مناقشه نیست! تجزیه اش خوب و امیدوار کننده بود، مرده شور اما، ترکیبش را ببرد!
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.