رفتن به محتوای اصلی

"رئیسی را ضایع کردند، او را سوزاندند و نباید این کار می‌شد"
28.05.2021 - 22:10
سردار سیدعلی صنیع خانی، از فرماندهان سابق سپاه، درباره‌ی نتیجه‌ی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری معتقد است: الان رئیسی را ضایع کردند، رئیسی را باز برای جاهای دیگر هم درنظر داشتند اما همه از دست رفت؛ واقعا رئیسی سوخت، رئیسی را سوزاندند و نباید این کار می‌شد.

این رزمنده‌ی دفاع مقدس در گفت‌وگویی با انصاف نیوز گفت: رهبری تاکید داشتند که باید انتخاباتی پرشور داشته باشیم و همه‌ی اقشار با همه‌ی سلائق در آن حاضر باشند که اگر همه‌ی مردم بیایند پای کار و شرکت کنند و امکانی باشد که هر گروهی با هر تفکری بتواند در بین کاندیداها نماینده داشته باشد، مشکلات حل خواهد شد. اینهایی که ثبت نام کرده بودند شاید می‌توانستند تحولی بوجود آورند. راهی غیر از این نداشتیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی درباره‌ی تصمیم شورای نگهبان تاکید کرد: شرایطی است که باید چپ و راست و میانه‌رو و همه‌ی اینها کنار هم باشند تا مملکت بتواند به نقطه‌ی خوبی برسد و از این پیچ سخت عبور کند. اما اتفاقی که افتاد چیز دیگری است؛ در گذشته و شاید از انتخابات نهم به بعد، آنچه اتفاق افتاد و در اذهان مطرح بود این بود که انتخابات دارد مهندسی می‌شود و هرچه هم جلو رفت این موضوع شدیدتر شد تا کشید به انتخابات مجلس که یکدفعه طیف بزرگی از کسانیکه برای نمایندگی مجلس کاندیدا بودند از گروه‌های مختلف را کنار زدند.

صنیع‌خانی در مورد انتخابات پیش رو ادامه داد: این بحث در مورد انتخابات مطرح بود و چنین هم نبود که این مهندسی تنها از طریق دوازده نفر شورای نگهبان باشد؛ اما به هرجهت بحث مهندسی انتخابات بود؛ در گذشته می‌گفتند مهندسی بشود تا نفر مورد نظرشان انتخاب شود و یا افرادی در جایگاه مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری قرار نگیرند؛ بعضی وقت‌ها موفق می‌شدند و گاهی هم موفق نمی‌شدند، مثل دو دوره‌ای که آقای روحانی انتخاب شد. اما این دوره به‌نظرم اتفاق دیگری افتاد و آن مهندسی انتخابات برای دور کردن مردم از پای صندوق‌های رای است.

حتی داد اصولگراها هم درآمده

صنیع‌خانی تاکید کرد: خیلی‌ها در گذشته می‌گفتند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اما با ثبت‌نام برخی کاندیداها یک مقداری تمایل پیدا کردند که شرکت کنند ولی با این ردصلاحیت‌ها تعداد بیشتری از انتخابات روی گرداندند؛ اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد، حتی داد اصولگراها هم درآمده که «چرا این اتفاق افتاده و نباید چنین می‌شد». اقدامی که اینها کردند ظاهرا در راستای خواست رهبری نبوده است؛ ما شنیده بودیم از ایشان -بارها هم شنیده بودیم- و این هم نبوده که ایشان ظاهرا این حرف را بزند اما باطنا توقع دیگری داشته باشند، اما حالا به هر جهت چنین شده است.

سردار صنیع‌خانی در پاسخ به اینکه چرا اینبار رهبری از اختیار حکم حکومتی استفاده نکرد، گفت: چرایی این مطلب را نمی‌دانم.

او درباره‌ی اینکه چشم‌اندازی که برای سال‌های آینده خواهیم داشت و رد صلاحیت کنندگان می‌خواهند داشته باشند چیست، گفت: بهترین اتفاق عبرت گرفتن آنهایی است که باعث این رویداد شدند. اینها بحث‌شان این است که آقای رئیسی انتخاب شود، خب آقای رئیسی با همان وضعیت هم می‌توانست انتخاب شود اما این رئیسی الان دیگر در اذهان مردم آن رئیسی یک هفته پیش نیست؛ کسانی می‌گویند که شبیه انتصاب است. از رییس جمهور انتصابی که برخوردار از حمایت مردمی نباشد چه کاری برمی­‌آید؟! ، مگر اصلا شدنی است؟! آن هم کسی که هیچ سابقه‌ی اجرایی ندارد -ایشان سابقه‌ی قضایی دارند اما در دستگاه اجرایی نبوده‌اند- با همه‌ی این حرف‌ها، اگر پشتوانه‌ی مردمی هم نداشته باشد و او را انتصابی تلقی کنند، حتی چنین رئیس جمهوری در جامعه جهانی هم نمی‌تواند جایگاه مناسبی داشته باشد.

صنیع‌خانی گفت: نمی‌دانم چکار می‌شود کرد. وقتی مردم پای کار نباشند وضعیت این خواهد بود؛ انشاالله کاری کنند که وضعیت عوض شود. شاید هم رهبری تصمیمی بگیرند و تغییری کند. اما نمی‌دانم چه اتفاقی بیافتد؛ نمی‌دانم که حتی اگر رهبری هم در این شرایط از اختیارات‌شان استفاده کنند چه اتفاقی رخ خواهد داد.

در راستای خواست رهبری نبود

وی درباره‌ی لیست تایید شدگان گفت: کاش این کار را نمی‌کردند. کاش حداقل چند نفر از جناح‌های مختلف را می‌گذاشتند که بیایند پای کار تا این اتفاق رخ نمی‌­داد. بنظرم می‌توانستیم انتخابات پرشوری داشته باشیم که نشد. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که حالا چه خواهد شد اما می‌خواهم بگویم که این تصمیمی که اینها گرفته‌اند در راستای خواست رهبری نبوده است. نفهمیدند چکار کردند. چرایش را هم من متوجه نمی‌شود. حداقل این است که گویی اندیشه‌ای در کار نبوده است.

رئیسی را سوزاندند

صنیع‌خانی در پایان گفت: مهم رئیسی است یا مهم مردم‌اند؟ اگر مردم مهم‌اند که حالا آقای رئیسی هم می‌رفت و سرجای خود می‌نشست. الان رئیسی را ضایع کردند، رئیسی را باز برای جاهای دیگر هم درنظر داشتند اما همه از دست رفت؛ واقعا رئیسی سوخت، رئیسی را سوزاندند و نباید این کار می‌شد. می‌توانست قوه قضاییه‌اش را به جایی برساند، ممکن بود حتی رئیس جمهور هم بشود اما رئیس جمهوری می‌شد که حداقل از سوی ۵۰ میلیون رای دهنده انتخاب می‌شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.