رفتن به محتوای اصلی

نقش واژه هایی نظیر غیر اینها در قانون اساسی
28.05.2021 - 23:28

واژه های نظیر"غیر اینها"، "نظایر اینها" و نظایرش در قانون اساسی جمهوری اسلامی راه بر هر گونه تفسیری غیر از تفسیرشورای نگهبان می بندد!! 

از فصولی مانند"اصل‏ چهارم: ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏،اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.این‏ اصل‏ بر اطلاق‏ یا عموم‏ همه‏ اصول‏ قانون‏ اساسی‏ و قوانین‏ و مقررات‏ دیگرحاکم‏ است‏ و تشخیص‏ این‏ امر بر عهده‏ فقهای شورای‏ نگهبان‏ است‏." و یا دراصل‏ "هفتم: طبق‏ دستور قرآن‏ کریم‏: "و امرهم‏ شوری‏ بینهم‏" و "شاورهم‏ فی‏الامر" شوراها، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، شورای‏ استان‏، شهرستان‏، شهر، محل‏، بخش‏،روستا و نظایر اینها از ارکان‏ تصمیم‏ گیری‏ و اداره‏ امور کشورند. موارد، طرزتشکیل‏ و حدود اختیارات‏ و وظایف‏ شوراها را این‏ قانون‏ و قوانین ناشی‏ از آن‏ معین‏ می‏ کند. " چه برداشتی می توان داشت؟ 

من بخصوص از این واژه "غیراینها" و یا " نظایر اینها" که در این دو فصل و مشابه شان که در فصول دیگر قانون اساسی جمهور اسلامی دیده می شود" خوشم" می آید. چرا که این واژه ها راه برهر گونه تفسیر دلبخواهی از قانون اساسی، برای کسانی که هنوز امید به این قانون سرتا پا ارتجاعی، مبتنی بر قوانین عصر حجر دوران اولیه اسلام دارند، از جمله ی برای  طرفداران شعار" اجرای بدون تنازل قانون اساسی " می بندد. با وجود این واژه ها دیگر نمی شود بهانه آورده شود که مثلا" مضمون آمده در این فصل، ربطی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400ندارد. یا در بندهای دیگر چنین و چنان آمده است واگر فصول و بندها اجرا گردد، فرجی حاصل می گردد. واژه هایی مانند"غیر اینها" ( نقش جوکر را در بازی با ورق دارند) برای این آمده است که هر جایی که لازم شد تفاسیر مفسران قانون اساسی ( یعنی شورای نگهبان) ، متناسب با شرایط زمانی، مکانی و برای هرموضوعی که مورد نظرشان باشد، جایگزین گردد. تا از این طریق درهمه شرایط نقض حقوق بشر، با استناد به این فصول وبراساس این واژه ها " قانونی" شود. آیا واژه "غیر اینها" به روشنی نمی گوید ، هرآن چیزی که ما (شورای نگهبان) تشخیص دهیم، قانونی است!! فصول متعددی درساختار قانون اساسی به صراحت بر این امر صحه می گذارد که : هر تفسیری که شورای نگهبان دارد و هر تصمیمی که بگیرد، همان اجرای بدون تنازل قانون اساسی است. علاوه بر این واژه "غیر اینها" یا "نظایر اینها" واژه ای مشابه دیگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی مانند " رعایت موازین اسلامی" در فصل 3 اصل بیست و یا " مخل به مبانی اسلامی" در جابجای این قانون دیده می شود. این اصول و وجود چنین واژه های دست نظام را برای تصامیم حقوقی، سیاسی و قضایی و " قانونی" نشان دادن آنها کاملا باز می گذارد. و به راحتی برکاربرد شعار" اجرای بدون تنازل قانون اساسی " خط بطلان می گذارد.

اصل چهارم یکی از اصول بنیادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی است. این اصل به صراحت می گود که: هر گونه قانون و مقرراتی  ودر هرزمینه ی که ممکن است و فکر می کنید ( همه زمینه های احتمالی که نیاز به قانون دارد و می شد در آن مطقع ردیف شود، در این فصل ذکر شده است. و برای محکم کاری که نکند " خدای نکرده" زمینه ای فراموش شده باشد و یا در آینده زمینه دیگر بوجود آید که در زمان تدوین قانون اساسی نمی توانست دیده شود، با آوردن واژه "غیر اینها" تکمیل شده است.) می باید بر اساس موازین اسلامی پایه گذاشته شود وتا کنون هم چنین شده است. روشن است که تنها روحانیونی که در شورای نگهبان جمع شده اند، حق دارند تا کدام قانون و یا مقررات بر موازین اسلامی منطبق است و کدام نیست؟ کدام برداشت از قانون و اجرای آن اجرای بدون نتازل است و کدام نیست. 

بازی در میدان چنین قانون اساسی، بازی در میدانی است که تنها یک برنده دارد. و آنهم نظام جمهوری اسلامی و روحانیون حاکم براین نظام می باشد. جای تاسف دارد که هنوز کسانی پیدا می شوند که فکر می کنند در این میدان شانسی برای برنده شدن دارند. 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.