رفتن به محتوای اصلی

افزایش نفوذ روسیه در خاورمیانه؛ بمب‌افکن‌های توپولف در سوریه مستقر شدند
29.05.2021 - 06:12

سه‌شنبه گذشته بمب‌افکن‌های سنگین و دوربرد توپولف تو۲۲ ام‌تری برای اولین بار در حمیمیم فرود آمدند و دیروز پنج‌شنبه ۲۷ مه دومین عملیات هوایی خود را انجام دادند.

روزنامه نیزاویسیمایا گازتا گزارش داده که روسیه می‌تواند به این ترتیب بمب‌افکن‌های دیگر خود را که قابلیت حمل سلاح اتمی دارند، در سوریه مستقر کند.

کارشناسان نظامی آمریکا در فوریه سال جاری میلادی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه حمیمیم خبر داده بودند ساخت‌وسازهایی در آن پایگاه هوایی در جریان است که احتمالا بتواند باندهای مناسبی برای فرود ناوگان نظامی هوایی روسیه فراهم کند.

پایگاه حمیمیم در جنوب شرقی سوریه از سال‌ها پیش در اختیار روسیه بوده است. در همان زمان هم بعضی کشورهای ناتو از گسترش حضور روسیه تا خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بودند.

وزارت دفاع روسیه سه روز پیش خبر داد که سه فروند بمب‌افکن دوربرد خود را با توانایی حمل سلاح اتمی، در پایگاه خود در سوریه مستقر کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران نوشته از زمان جنگ سرد با آمریکا، این اولین بار است که روسیه جنگنده‌های اتمی خود را در خاورمیانه مستقر کرده است.

مانور توپولف تو-۲۲ام در آسمان مسکو

 

مانور توپولف تو-۲۲ام در آسمان مسکو

کارشناسان نظامی آمریکا ارتقای فرودگاه حمیمیم و استقرار جنگنده‌های روسیه در آن را یک "پیروزی نظامی ژئوپولتیک مهم" برای مسکو توصیف کرده بودند.

هواپیماهای روسیه در زمان جنگ داخلی سوریه از خاک روسیه بلند شده و بعد از عبور از حریم هوایی ایران و عراق به منطقه می‌رسیدند.

توپولف‌های تو ۲۲ام‌تری که نمی‌توانستند در باندهای پروازی حمیمیم فرودآیند، مقدار محدودی مهمات حمل می‌کردند؛ چون مجبور بودند مقداری از ظرفیت حمل و نقل خود را به انبار کردن سوخت برای بازگشت اختصاص دهند.

در سال ۲۰۱۷ برای مدتی بمب‌افکن‌های توپولف روسیه، برای حمله به مواضع مورد نظرشان در خاک سوریه، از پایگاه هوایی همدان استفاده ‌کردند. ایران بعدا اعلام کرد که این عملیات‌ها متوقف شده است.

پوتین متحد بشار اسد است. او از اولین سران جهان است که پیروزی بشار اسد در انتخابات را تبریک گفت

منبع تصویر،ANADOLU AGENCY

توضیح تصویر،

پوتین متحد بشار اسد است. او از اولین سران جهان است که پیروزی بشار اسد در انتخابات را تبریک گفت

اکنون مواضع نظامی خاصی برای روسیه در منطقه وجود ندارد اما به گفته وزارت دفاع این کشور، پایگاه حمیمیم فرصتی برای نیروهای هوایی ارتش این کشور است تا در منطقه خاورمیانه تمرین نظامی کنند.

کارشناسان آمریکایی با هشدار درباره اینکه جنگنده‌های سوریه توانایی حمل موشک کروز دارند، درباره گسترش حوزه نفوذ نظامی روسیه به سوی اروپا هشدار داده بودند.

به این ترتیب توپولوف‌های نظامی روسیه نه تنها بر آب‌های مدیترانه تسلط دارند بلکه می‌توانند پایگاه‌های ناتو در جنوب اروپا و شمال آفریقا را هم تحت نظر داشته باشند.

روسیه متحد نزدیک بشار اسد در طول جنگ با مخالفان داخلی بوده است.

دو ماه پیش شماری از گروه‌های حقوق بشری روس در گزارشی موارد نقض حقوق بشر توسط دولت روسیه را در سوریه منتشر کردند و از دولت کشورشان خواستند در مورد بمباران‌های ارتش در سوریه تحقیقات مستقل کنند و به قربانیان غرامت بپردازند. در این تحقیق به موارد نقض حقوق بشر توسط نیروهای آمریکایی هم اشاره شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.