رفتن به محتوای اصلی

"میراث اقتصادی دولت دوازدهم تاکنون، و پیش بینی چگونگی تواوم آن در آینده"
29.05.2021 - 07:59

فایل صوتی جلسه تلگرامی جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲ꓥ ماه مه ۲۰۲۱

میهمان برنامه: سیامک طاهری - روزنامه نگار، نویسنده و فعال حوزه مطبوعات

ساعت ۲۱:۰۰ به وقت ایران

لینک برنامه: https://t.me/joinchat/pvuwHm5TgMwyMGIx

سوالات طرح شده در جلسه:

سؤالات طرح شده در جلسه

- رفیق سیامک با درود و خوشامد؛ دولت حسن روحانی تنها دولتی بود که براساس دیدگاهی روشن که حاصل پژوهش های او و یارانش در مرکز استراتژیک نظام که اعضای آن همگی بعد از تشکیل دولت به عضویت در دولتش درآمدند؛ تفکر مشخصی برای اقتصاد ایران داشت . دیدگاه نظام اقتصادی او مبتنی بر امنیت ملی توضیح داده شده است ( کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران - دکتر حسن روحانی ) چنانچه او در این کتاب بیان می کند که بین توسعه و امنیت ، تعامل و رابطه ی متقابل وجود دارد . چرا در دولتهای روحانی نه توسعه ایجاد شد و نه برای مردم امنیت شغلی و اجتماعی حاصل شد؟

- اقتصاد ایران در زمان دولت اصلاحات توسط رییس جمهور وقت آقای خاتمی اقتصادی بیمار اعلام شد و این در حالی بود که حداقل مردم از امکان استفاده ازسوبسید (یارانه)برای دریافت نیاز های روزمره یعنی خورد و خوراک و انرژی برخوردار بودند در ادامه با هرچه بیشتر جا افتادن سیاست های تعدیل و خصوصی سازی و در دولت احمدی نژاد آزاد سازی قیمت ها این اقتصاد بیمار دیگر به احتضار کشیده شد و موضوع تشدید تحریم ها دولتی را که نفت گران نیز میفروخت در رفع نیاز مردم ناتوان تر از همیشه نشان داد . رهبری نظام و روحانی در صدد برداشتن تحریم ها برآمدند ولی دوران پسا برجام هیچ نشانه ای از سلامت اقتصاد ایران را هم فراهم نکرد حالا با انتخابات پیش رو و وجود همه رویداد های پس از تغییر رییس جمهور امریکا و بازگشت به میز مذاکره ، شما چه ارزیابی ازآینده ی اقتصاد ایران پیش بینی می کنید؟

- آیا این درست است که در دولت دوازدهم خصوصی سازی و کالایی کردن ، آموزش و بهداشت و ... سیر بسیار صعودی (حدودهفتاد درصد ) داشته است؟ و پیآمدهای آن چه بوده است؟

به نظر شما چه میزان از این مصایب ناشی از تحریمها و خروج ترامپ از برجام بوده است ؟

- برخی معتقدند چون شرایط انقدر فاجعه بار است باید نیروهای نظامی قدرت را به دست بگیرند و جامعه را تحت کنترل شدید داشته باشند تا شرایط بهبود یابد - نظر شما در این مورد چیست؟

- در مورد اینکه این فجایع ناشی از سیاستهای نئولیبرالی است عده ای معتقد هستند که این نگرش مشکل ایجاد کرده و آنچه حاکم است کلیپتوکراسی و اقتصاد غارتگری ست - شما در این مورد چه فکر میکنید؟

- رفیق طاهری به نظر می‌رسد ساختار نظام سیاسی ایران گرایش به تک قطبی شدن با محوریت بلامنازع ولی فقیه را دارد بطوریکه در اعلام کاندیداهای صلاحیت یافته نیز این گرایش آشکارا مشخص هست . در عین حال که سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی نئولیبرالی است این گرایش بیشتر تمایل دارد که نئولیبرالیسم را نیز باسیاستی متمرکز و ساختاری متمرکز پیش ببرد . گروهی اعتقاد دارند با توجه به ویژگی های نظام ولایت فقیهی , نئولیبرالیسم خرافه ای بیش نیست . شما این گرایش و رابطه ی آن با نئولیبرالیسم را چگونه توضیح می‌دهید؟

- با درود به رفقا راحله وفروغ وسیامک عزیز چرا وبه چه علت دلالیسم هر روز فربه تر میشود وبر عکس تولید به این روز افتاده است که اکثر شهرک های صنعتی تعطیل شده است؟

- بادرود؛ آیا درست است که طبق برخی آمار گویا ایران دارای۱۰٪ثروت به القوه جهان است؟ درحالیکه تنها دارای ۱٪ جمعیت جهان است،اگراین آمار درست باشد ،باید رفاه مردم ایران حداقل ۱۰برابر رفاه استاندارد جهانی باشد، کدام عوامل باعث شده که ما درقعر جدول رفاه جهانی قرارداشته باشیم؟

- این واقعیت‌ها ناامیدی بسیاری ایجاد کرده و امید لازمه تغییر است - شما چه امیدی به تغییر این شرایط دارید و چرا؟

- رفیق سیامک با درود. آیا به نظر شما فساد سیستماتیک حاکم بر کشور تابع سیاست های دولت ها تدارکاتچی است یا معطوف به ساختار حاکم جمهوری اسلامی فراتر از این و آن دولت؟ پاسخ به این سوال کاملا به موضوع انتخابات فرمایشی و اینکه اصولا چه هاشمی، چه خاتمی، چه احمدی نژاد و چه روحانی و امروز گزینش کاندیدای ریاست جمهوری هیچ تغییر اساسی در ماهیت ساختار حاکم ایجاد نمی کند و به تعبیری فساد سیستماتیک موجود هم چنان به بقای خود ادامه داده و مشارکت در هر انتخاباتی هم موضوعیت ندارد، پس این سوال هم مطرح می شود که وظیفه نیروهای چپ، دمکراتیک و ملی در این خصوص چیست؟

- با درود جناب اقای طاهری فرمودید صادرات هندوانه به ترکیه وکشورهای همسایه نه تنها به سود ما نیست بلکه چون این محصول اب زیادی می برد به ضرر ما نیز هست رییس جمهور اینده که به نظر میرسد ربیسی هست روشن است که از پس این مشکل برنخواهد امد. کم ابی بخصوص سیستان وبلوچستان رو به شدت تهدبد میکند وشهرهای دیگر هم چنین قرار بود از خلیج فارس لوله های اب شیرین کن تا سمنان درست کنند چه شد ؟ ایا این فساد که سرا پای حکومت را بر داشته قادر هست چنین برنامه پر هزبنه ای را انجام دهد؟ با سپاس

- اگر چه مستقیم به موضوع جلسه نیست ولی در شرایطی که حتی احمدی نژاد انتخابات را تحریم کرده ، شما چشم انداز را چه می بینید ؟ آیا ما خرداد خونین دیگری خواهیم داشت؟ یا رژیم با خیال راحت با رئیسی به ادامه سیاستهای ضد مردمی خود ادامه خواهد داد؟

- ایران پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، جنگ و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات است که با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد- بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ایران در سال 2017 رتبه هجدهم تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید را به خود اختصاص داده است- این دو آمارمربوط به سئوالم ازرفیق طاهری است که خواسته بودند.

- رابطه و یا تقابل سرمایه داری تجاری مالی ایران و سرمایه داری صنعتی ایران رو چطور می بینید.؟ فعالیت سیاسی هر کدام رو چگونه ارزیابی می کنید؟

- با درود. آیا ممکن است مذاکرات وین به سازش بزرگ منجر شود و در همین ازتباط قلع و قمع نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ با هدف کنترل و سرکوب هرگونه غیرخودی ادامه یابد؟

- دعواهای درون حاکمیت را ناشی از چه خواستگاه طبقاتی می بیند؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.