رفتن به محتوای اصلی

فرمانده نیروی قدس سپاه: در جنگ اخیر هزاران «موشک» به اسرائیل «شلیک کردیم»
29.05.2021 - 12:46

تصویری از رهگیری راکت‌های شلیک شده به سوی اسرائيل توسط سامانه گنبد آهنین

تصویری از رهگیری راکت‌های شلیک شده به سوی اسرائيل توسط سامانه گنبد آهنین

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز شنبه گفت در جریان درگیری نظامی اخیر اسرائيل با سازمان‌های مسلح فلسطینی، هزاران «موشک» به سوی اسرائيل «شلیک کردیم».

اسماعیل قاآنی که روز شنبه، ۸ خرداد، در یک مراسم مذهبی سخن می‌گفت، تعداد «موشک»های شلیک‌شده به سوی اسرائيل را در سه روز نخست درگیری نظامی، «سه هزار موشک» اعلام کرده که به گفته او «در فلسطین تولید شده‌اند».

اما او در عین آن که می‌گوید که این موشک‌ها تولید خودِ فلسطینی‌ها بوده، به گفته رهبر جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که «دست این بچه‌ها را حاج قاسم پُر کرد»؛ اشاره‌ای به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، که به دست آمریکا در خاک عراق کشته شد.

ارتش اسرائيل روز ۳۱ اردیبهشت اعلام کرده بود که در جریان درگیری ۱۱ روزه، چهار هزار راکت از غزه به اسرائيل شلیک شد که از این تعداد ۳۲۰۰ راکت به اسرائيل رسید و سامانه «گنبد آهنین» این کشور حدود ۹۰ درصد از راکت‌های شلیک شده به این کشور را رهگیری و منهدم کرد.

اسماعیل قاآنی روز شنبه همچنین به مردم اسرائيل گفت که باید خانه‌های قبلی خود در اروپا و آمریکا را که فروخته بودند، «مجددا» بخرند و به فکر «ترک» سرزمین فلسطین باشند.

در جریان درگیری نظامی اخیر بین اسرائيل و سازمان‌های مسلح فلسطینی که ۱۱ روز به طول کشید، ۲۷۰ نفر در غزه و ۱۲ نفر در اسرائیل که دو نفرشان نظامی بودند و ۱۰ نفر غیرنظامی بودند کشته شدند و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

دولت اسرائيل می‌گوید که در جریان این درگیری‌ها، «۲۰۰ تروریست» که ۲۰ نفر آنها «از نیروهای ارشد شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین» بودند کشته شدند، ولی سازمان‌های مسلح فلسطینی این آمار را رد می‌کنند و می‌گویند افراد غیرنظامی از جمله کودکان کشته شده‌اند.

میشل باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، نیز روز پنج‌شنبه، ششم خرداد گفته است که دفتر او کشته شدن ۶۸ کودک را در جریان این درگیری‌ها در نوار غزه، ساحل غربی رود اردن و شرق اورشلیم (بیت المقدس) ثبت کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز از تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای تحقیق به ظن «ارتکاب جنایت جنگی» خبر داد.

در روزهای گذشته و پس از شروع آتش‌بس نانوشته و شکننده‌ای بین طرفین، محموله‌های کمک‌ انسان‌دوستانه به منطقه غزه وارد شده و دولت آمریکا نیز وعده است که در بازسازی این منطقه مشارکت کند ولی تاکید کرده است که گروه حماس در بازسازی مشارکت داده نخواهد شد.

شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین از حمایت حکومت ایران برخوردار هستند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس بین اسرائیل و غزه، از کمک « پول و تسلیحاتی» جمهوری اسلامی ایران به گرو‌ه‌های فلسطینی تشکر کرد.

یحیی سنوار، رهبر حماس نیز روز ۶ خرداد در یک سخنرانی گفت که این گروه بودجه و منابع مالی کافی دارد که «بخش عمده آن از ایران می‌آید».

میزان دقیق کمک‌های جمهوری اسلامی به این گروه‌ها مشخص نیست، ولی این کمک‌ها با مخالفت‌هایی در داخل ایران همراه بوده است. در اعتراضات اخیر در ایران از جمله در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و آبان سال ۱۳۹۸، معترضان شعارهایی مانند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده و به کمک‌های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی به گروه‌های فلسطینی و حزب الله اعتراض کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.