رفتن به محتوای اصلی

وزیر دولت احمدی‌نژاد: وزارت اطلاعات را در اختیار قاسم سلیمانی قرار دادیم
29.05.2021 - 19:24

آقای مصلحی در یک گفت و گو با "روزپلاس" یک رسانه اینترنتی در ایران گفته است: "رابطه من با سردار دوستانه و رفاقتی بود. وقتی بنده وزیر شدم، دورانی بود که ما وزارت را در اختیار حاج قاسم گذاشته بودیم و اتفاقا بچه‌های وزارتخانه نیز خوشحال بودند. این ارتباط نزدیک بسیار روی موفقیت‌های ما و شهید سلیمانی تأثیر داشت".

وزیر پیشین اطلاعات ایران دو نمونه از این اقدامات را دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر اعدام شده گروه جندالله و آزادی یک دیپلمات ایرانی از دست طالبان و بازگرداندن وی به ایران از طریق پاکستان عنوان کرده و گفته این موضوع هرگز به طور عمومی اعلام نشد.

آقای مصلحی گفته است که "در دورانی که من وزیر اطلاعات بودم بین ما، سازمان اطلاعات سپاه و تشکیلات حاج قاسم (نیروی قدس سپاه) یک رقابت حزب‌اللهی وجود داشت. این‌طور نبود که ما روی موضوعی که در دست آنهاست ورود نکنیم یا آنها روی موضوعات ما ورود نکنند، تقسیم کار شده بود اما بالاخره کار اطلاعاتی این حرف‌ها را نمی‌شناسد".

حیدر مصلحی از شهریور ۱۳۸۸ تا نیمه سال ۹۲ وزیر اطلاعات ایران بوده است.

"مشکل" احمدی نژاد با محسنی‌اژه‌ای و مصلحی

آقای مصلحی در این گفتگوی ویدیویی همچنین گفته است که آقای احمدی‌نژاد "همان مشکلی را با من داشت که با آقای محسنی‌اژه‌ای [وزیر پیشین اطلاعات] داشت." آقای مصلحی افزوده است که دیدگاه آقای احمدی‌نژاد این است که وزارت اطلاعات "وزارت دولت است" و "توقع" داشت همه اطلاعات بدست وی برسد؛ به گفته آقای مصلحی اطلاعات با توجه به موضوعیت به دیگر قوا ارسال می‌شود و برخی از گزارش‌ها "در کلاس" آقای احمدی نژاد نبود تا برای وی فرستاده بشود. به گفته وزیر پیشین اطلاعات ایران، آقای احمدی‌نژاد در این رابطه "جر و بحث قابل توجه‌ای" با مسئولین داشت.

آقای مصلحی همچنین گفته است که آقای احمدی‌نژاد بر روی "انتخاب افراد دربدنه وزارت هم تاملاتی" داشت. آقای مصلحی به جزئیات این گزارشها و یا نظرات آقای احمدی نژاد درخصوص انتخاب افرد برای دستگاه اطلاعاتی ایران، اشاره ای نکرده است.

آقای مصلحی همچنین درباره سوال مجری درخصوص دوران سرپرستی کوتاه وزارت اطلاعات از سوی آقای احمدی‌‌نژاد و برخی ادعاها که در آن زمان آقای احمدی‌نژاد برخی از اسناد را از این دستگاه اطلاعاتی "خارج" کرده است گفت: "ساختار تشکیلاتی وزارت اطلاعات به گونه‌ای نیست ک بشود اسناد را برد (خارج کرد)." البته وی تاکید می‌کند که در زمان سرپرستی آقای احمدی‌‌نژاد البته همه گزارشها به وی داده می‌شد. آقای احمدی نژاد پس از برکناری آقای محسنی‌اژه‌ای، کمی بیش از یک ماه سرپرستی این وزارت را برعهده گرفت.

توضیح ویدئو،

جزییات مصاحبه منتشر نشده محمد جواد ظریف درباره قاسم سلیمانی و مسایل مهم سیاست خارجی ایران

اظهارات حیدر مصلحی درباره "در اختیار قاسم سلیمانی قرار دادن وزارت اطلاعات حدود یک ماه پس از افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران صورت گرفته است که در آن گفته بود دیپلماسی به معنی سیاست های دولتی در دوره وزارت او "خرج میدان" و طرح های قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه شد.

آقای ظریف در آن فایل صوتی گفته بود که "ما هزینه میدان کردیم. میدان هزینه ما نکرد". اشاره آقای ظریف به سیاست جنگی ایران در منطقه و اختلاف او با تصمیم‌گیران نظامی ایران است.

از جمله وزیر خارجه ایران گفته بود که پس از رفع تحریم از شرکت هواپیمایی ایران ایر در جریان توافق هسته ای برجام، قاسم سلیمانی با شش برابر کردن پروازهای این خط هوایی در مسیر سوریه برای انتقال نظامیان و ادوات نظامی استفاده می کرده بدون اینکه وزیر راه ایران از موضوع مطلع باشد.

اظهارات آقای ظریف باعث بروز جنجال هایی در ایران شد. با افزایش انتقاد مقام های سپاه و نمایندگان مجلس از وی سرانجام آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در یک سخنرانی عمومی از وی انتقاد کرد که مواضع آمریکا را تکرار می‌کند.

رهبر ایران در این سخنرانی گفت که تعیین سیاست های خارجی در هیج کشوری در اختیار وزارت خارجه نیست.

اظهارات اخیر وزیر پیشین اطلاعات ایران دومین نقل قول از وزرای مختلف در دوره روسای جمهوری متفاوت این کشور درباره تسلط قاسم سلیمانی بر وزارت خانه های کلیدی ایران است.

آقای سلیمانی در جریان عملیات هوایی آمریکایی که با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد در دی ماه ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که این عملیات مستقیما زیر نظر او انجام شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.