رفتن به محتوای اصلی

از خط قرمز وعده درباره سربازی تا نامه‌‌ای که شورای نگهبان پاسخ نداد
30.05.2021 - 04:08

وی در گفت‌وگو با سایت دفاع‌پرس افزود که این موضوع «نیازمند کار کارشناسی در ستاد کل نیروهای مسلح است.» وی موضوعات اینچنینی را مربوط به قدرت دفاعی و جزو وظایف ستاد کل نیروهای مسلح برشمرد.

 
 

وی تصریح کرد: «کاندیداهای ریاست جمهوری به هیچ عنوان مجاز نیستند که برای جذب رای به موضوعاتی مانند سرباز حرفه‌ای بپردازند. آنان می‌دانند که نباید بعضی کلیدواژه‌هایی که صرفاً کاربرد انتخاباتی دارد را استفاده کنند.»

شورای نگهبان به نامه روحانی جواب نداد

در حالی که پیش‌تر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرده بود در موضوع رد صلاحیت‌ها به رهبری جمهوری اسلامی نامه نوشته است اما امروز ایسنا اعلام کرد که علاوه بر این نامه، حسن روحانی به شورای‌ نگهبان نیز نامه نوشته اما پس از گذشت سه روز پاسخی دریافت نکرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران پنجشنبه گذشته از عملکرد شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها حمایت کرده بود.

با این حال ایسنا در خبری نوشت که حسن روحانی طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان نامه‌ای به شورای نگهبان ارسال کرد. اصل ۱۱۳ قانون اساسی می‌گوید که «پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد.»

 

سخنگوی جبهه اصلاحات: کاندیدا نداریم

از سوی دیگر امروز گفته شد که جمعی از اصلاح‌طلبان ستادی در حمایت از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرده‌اند اما آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت که «بارها گفته ایم که همه نامزدهای این جبهه رد صلاحیت شده اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نداریم.»

وی افزود: «این جبهه متشکل از ۳۱ حزب است و احزاب عضو نیز همراهی خود را با مواضع جبهه اعلام کرده‌اند.»

مسعود پزشکیان که هم اکنون نماینده مجلس است اما صلاحیت وی برای انتخابات ریاست جمهوری تایید نشد در توییتی نوشت که قصد حمایت از هیچ کدام از کاندیداهای تایید صلاحیت شده را ندارد و روز دوشنبه در مجلس در اینباره نطقی خواهد داشت.

وعده‌های نامزدها

اما کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات خود را با برخی وعده‌ها ادامه دادند. به طوریکه عبدالناصر همتی که هم اکنون رئیس بانک مرکزی ایران است گفت که «در دولت آینده فقر را از بین می‎‌بریم. مردم واقعا گرفتارند، ما باید به مردم مبالغ قابل توجهی یارانه مستقیم بدهیم. با ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان مشکل مردم حل نمی‌‎شود.»

محسن رضایی که این دوره نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است گفت که «دولت من، دولت اقدام و تحول» است و در آن «خانه‎‌داری را شغل می‌دانیم و به بانوان خانه‌‎دار حقوق خواهیم داد.»

علیرضا زاکانی نیز در سخنانی به خبرگزاری مهر گفت: «دولت من دولت غلامان حلقه به گوش و ژنرال‌های خسته نیست دولت من دولت جوان انقلابی خواهد بود که در برابر رانت‌خواران خواهد ایستاد همانطور که دوره بزن در رو برای اسرائیلی‌ها تمام شده است، دوران بخور در رو هم برای رانت‌خواران را خاتمه می‌دهیم.»

ابراهیم رئیسی که از هم اکنون بسیاری او را رئیس دولت آینده می‌دانند نیز برنامه‌های خود در حوزه سلامت را معرفی کرد که در بخشی از آن گفته است: «ما در اسرع وقت واکسیناسیون همه مردم را مدنظر داریم و کسانی که در معرض آسیبند باید در اولویت قرار گیرند و در این امر از واکسن داخلی و اگر امکانش نبود از واکسن خارجی مورد اعتماد و معتبر که نظام سلامت تامین شود باید استفاده کرد.»

انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار خواهد شد. هفته گذشته شورای نگهبان در تصمیمی بحث برانگیز اسامی هفت کاندیدای نهایی را اعلام کرد که شامل سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصر همتی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
یورو نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.