رفتن به محتوای اصلی

پایان کار احمدی‌نژاد فرا رسید؟
30.05.2021 - 09:36

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران،  درباره رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان تذکر قانون اساسی داد.

بر اساس این گزارش، روحانی «در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامه ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است».

به نوشته ایسنا، شورای نگهبان تاکنون پاسخی به نامه روحانی نداده است.

بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رییس جمهوری «مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود برعهده دارد». در سال‌های گذشته محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، در مواردی به شورای نگهبان تذکر قانون اساسی داده بود.

حسن روحانی روز پنجم خرداد، هم گفته بود که می‌تواند درباره رد صلاحیت نامزدها، به عنوان رییس جمهوری بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی تذکر نقض قانون اساسی دهد؛ شورای نگهبان در موارد قبلی اعلام کرده بود که رییس جمهوری نمی‌تواند تذکر قانون اساسی دهد.

روحانی چند روز پیش نیز گفته بود که درباره رد صلاحیت نامزدها به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته است.

با این حال یک روز پس از آن علی خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود پس از رد صلاحیت‌ها از «رویه» شورای نگهبان قاطعانه حمایت کرد.

ماه گذشته نیز به دنبال ابلاغ دستورالعمل جدید شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم امینی، عضو شورای شهر تهران، از حسن روحانی خواسته بود که به شورای نگهبان تذکر قانون اساسی بدهد.

در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی، از رسانه‌های اصولگرا به مدیرمسئولی مسیح مهاجری، روز شنبه با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی نوشت که تکلیف انتخابات ریاست جمهوری «از هم اکنون روشن» است و «کسی در اینکه برنده نهایی این انتخابات کیست ابهامی ندارد».

پیشتر نیز محمدجواد حجتی کرمانی، عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری، در اعتراض به رد صلاحیت نامزدها پیشنهاد کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی، با حکم حکومتی، ابراهیم رئیسی را به عنوان رییس جمهور منصوب و  مردم را از «زحمت شرکت در انتخابات صوری نمایشی - فرمایشی معاف» کند تا «از مصرف بیهوده و مسرفانه» ده ها میلیارد تومان در انتخابات جلوگیری شود.

محمود احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیتش، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرد، اما اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی، دو نامزد دیگر رد صلاحیت شده، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند.

در همین حال، علیرضا پناهیان، از روحانیون اصولگرا، گفته است: «این روزها برخی می‌گویند که فلان نامزدها رد صلاحیت شده‌اند بنابر این مشارکت کم می‌شود؛ در صورتی که چرا باید حضور برخی نامزدها که مثل خروس جنگی به نامزدهای دیگر می‌پریدند و به یکدیگر بی‌ادبی می‌کردند موجب رونق انتخابات شود.»

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس هم گفته که مشارکت بالا در انتخابات ریاست‌جمهوری به انتخاب نادرست منجر می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.