رفتن به محتوای اصلی

رییس موساد در مراسم تودیع: ما به قلبِ قلب ایران نفوذ کرده‌ایم
01.06.2021 - 06:33

 

یوسی کوهن، رییس موساد، در مراسم تودیع خود گفت دستگاه اطلاعاتی اسرائیل توانسته به «قلبِ قلب» ایران نفوذ کرده و با افشای برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعتماد به نفس تهران را تضعیف کند.  

رییس موساد روز دوشنبه در پایان دوره ریاست پنج ساله خود بر این سازمان گفت: «ما به قلبِ قلب دشمن خود، ایران، نفوذ کرده‌ایم.»

او افزود: «ما به طور مدام اطلاعات آنها را جمع‌آوری و اسرارشان را برملا کرده‌ایم و غرور و اعتماد به نفس‌شان را تضعیف کردیم.»

کوهن با اشاره به اقدام سرویس‌های امنیتی اسرائیل در سرقت حجم انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران از انباری در نزدیکی تهران در سال ۲۰۱۸ گفت این عملیات «برنامه نظامی هسته‌ای ایران، حفظ قابلیت‌های هسته‌ای این کشور در عرصه نظامی و سایر تقلب‌ها و دروغ را برای همه جهان برملا کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مراسم خداحافظی یوسی کوهن، گفت: «من نمی‌خواهم و نمی‌توانم به جزییات کارهایی اشاره کنم که برای مقابله با رژیم آیت‌الله‌ها که ما را تهدید به نابودی می‌کنند، انجام داده‌ایم.»

نتانیاهو گفت وقتی کوهن در سال ۲۰۱۶ ریاست موساد را به عهده گرفت به او تاکید کرد که مهم‌ترین مسئولیت او «متوقف کردن ایران» است و خاطرنشان کرد عملیات سرقت اطلاعات هسته‌ای ایران از انباری در نزدیکی تهران «یکی از شکوهمندترین دستاوردهای موساد در تمام روزهای فعالیتش» بود.

کشتن محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه و معمار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، انفجار‌های اسرارآمیز در سایت‌های هسته‌ای ایران و سرقت انبوه اسناد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، از جمله اقداماتی است که در دوران ریاست کوهن بر موساد، به اسرائیل نسبت داده شده است.

کوهن پیش از ریاست موساد، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل بود و در تلاش‌های ناموفق اسرائیل برای جلوگیری از دولت باراک اوباما برای ورود به توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ نقش فعالی داشت.

او روز یک‌شنبه خواستار افزایش فعالیت‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی شده و تاکید کرده بود که باید با این اقدام‌ها ایران متوجه شود که اگر از خط قرمزها عبور کند باید «هزینه هنگفتی» پرداخت کند.

ریاست کوهن بر موساد روز سه‌شنبه پایان می‌یابد و داوید بارنیا، که در دو سال اخیر معاون او بوده، در این سمت آغاز به کار خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.