رفتن به محتوای اصلی

احمدی نژاد و نقش خامنه ای در رد صلاحیت ها و داستان مترسکی بنام اسم اش را نبر
01.06.2021 - 07:07

ویدوی کامل  سخنرانی و پرسش و پاسخ احمدی نژاد در کلاب هوس در ادرس زیرمی باشد:

https://youtu.be/74p8mD2vzh8

 Missing media item.

 

او در بخشی از این مصاحبه گفت که تصمیم او به برکناری حیدر مصلحی نه به دلیل اختلافات شخصی با یکی از معاونین این وزارتخانه و مقاومت وزیر در برکناری آن معاون که به این دلیل بود که وزارت اطلاعات مردم را به عنوان تهدید معرفی می‌کرد و او از نفوذ اسرائیل در میان مقام‌های این وزارتخانه مطلع شده بود.

احمدی‌نژاد گفت که معاونی که او اصرار به برکناری‌اش داشته و بعدا با دخالت علی خامنه‌ای و لغو حکم برکناری وزیر اطلاعات به کارش برگشت، چندی بعد به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر و محاکمه شد.

برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات در فروردین ۱۳۹۰ رخ داد. ساعتی پس از انتشار خبر برکناری وزیر اطلاعات، متن دستنوشته علی خامنه‌ای خطاب به مصلحی در خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن از وزیر اطلاعات خواسته شده بود که با قدرت به کارش ادامه دهد.

جدال بر سر برکناری و ابقای وزیر اطلاعات یکی از فرازهای مهم در دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و نشانه‌ای از اختلاف هردم‌فزاینده میان خامنه‌ای و رئیس‌جمهور مستقر بود. احمدی‌نژاد پس از این مداخله رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز خانه‌نشین شد و در دفترش حضور نیافت. این اختلاف و جدال نهایتا به حذف تدریجی جریان احمدی‌نژاد از قدرت رسمی در جمهوری اسلامی منجر شد.

دستگاه‌های امنیتی مردم را تهدید می‌دانند

محمود احمدی‌نژاد در بهش دیگری از این مصاحبه به انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و سرقت اسناد هسته‌ای اشاره می‌کند و آن را ناشی از ورود امنیتی‌ها به موضوعات بی‌ارتباط به آن‌ها و غفلت از وظایف اصلی شان دانست.

او در اشاره‌ای کوتاه به حوادث آبان ۹۸ و کشتار گسترده معترضان در شهرهای مختلف ایران آن را ناشی از بی‌تدبیری دولت، عدم مداخله موثر شورای عالی امنیت ملی و شلیک نیروهای امنیتی به مردم دانست.

در روایتی که رئیس‌جمهور سابق از اعتراضات آبان ۹۸ ارائه می‌دهد این است که او به علی شمخانی گفته افزایش قیمت بنزین بدون کار کارشناسی و زمینه‌سازی مناسب، سبب شورش خواهد شد.

قیمت بنزین در بامداد روز ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به یکباره سه‌برابر شد. اعتراضات به این افزایش قیمت در سراسر کشور با برخورد شدید نیروهای جمهوری اسلامی مواجه شد. سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در چند رور نخست این اعتراضات با استفاده از اسلحه جنگی به سمت معترضان شلیک کردند. رویترز و وزارت خارجه آمریکا شمار معترضان کشته شده را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشتار ۲۳۰ نفر را پذیرفته است.

به نطنز ۱۰ میلیارد دلار خسارت زدند

اما مهم‌ترین بخش این مصاحبه به موضوع حمله به تاسیسات نطنز و سرقت اسناد هسته‌ای ایران باز می‌گردد. رئیس‌جمهور سابق ایران می‌گوید انفجار نطنز ۱۰ میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است. انفجار در تاسیسات برقرسانی نطنز در بامداد ۲۲ فروردین امسال سبب شد تا تعداد زیادی از سانتریفیوژهای فعال در این مجتمع غنی‌سازی تخریب شوند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که سانتریفیوژهای آسیب‌دیده با انواع جدیدتر و پیشرفته‌تر جایگزین شده‌اند ولی هنوز رقم دقیق خسارت وارده را اعلام نکرده‌اند.

انفجار در نطنز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت داده می‌شود ولی اسراسیل به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده است.  

اما موضوعی که اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران پذیرفته هم در سخنان احمدی‌نژاد حضور داشت: سرقت اسناد هسته‌ای.

این اسناد که مشتمل بر ۵۵ هزار سند و ۱۸۳ لوح فشرده بود در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ از ایران ربوده شد و چند ماه بعد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری از آن پرده برداشت.

احمدی‌نژاد می‌گوید سرقت این اسناد با شکافتن سقف سازمان فضایی ایران و انبار تورقوزآباد رخ داده است. او دلیل وقوع این رویدادها را غفلت کامل ماموران امنیتی از وظایف اصلی و تمرکز بر سرکوب و کنترل مردم دانست

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.