رفتن به محتوای اصلی

ناو خارک، یکی از بزرگترین شناورهای نظامی ایران، غرق شد
02.06.2021 - 07:50

ناو خارک، یکی از بزرگترین شناورهای نظامی ایران، غرق شد

منطقه دوم دریایی جاسک از غرق شدن ناو خارک خبر داد و اعلام کرد: تلاش‌ها برای نجات شناور خارک بی‌نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک غرق شد.

ناو خارک، یک ناو پشتیبانی و هلیکوپتربر ۳۳ هزار تنی بود که ۲۰۷ طول و ۲۶ متر عرض داشت، در بریتانیا ساخته شده بود و از زمان تحویل به ایران در سال ۱۹۸۴ میلادی، یکی از بزرگترین شناورهای نظامی ایران به شمار می‌رفت.

شامگاه سه‌شنبه درپی انتشار گزارش‌هایی درباره انفجار و آتش‌سوزی در ناو خارک و مجروح شدن شماری از پرسنل آن، منطقه دوم دریایی جاسک وقوع آتش‌سوزی در این ناو متعلق به ارتش ایران را تایید کرد و افزود که حریق در این ناو همچنان ادامه دارد.

پیشتر در نوزدهم اردیبهشت ماه نیروی دریایی ارتش اعلام کرده بود که ناو خارک مدتی پیش همراه با ناو البرز برای انجام یک «ماموریت آموزشی، اطلاعاتی و رزمی» راهی آب‌های آزاد شده است.

شامگاه سه‌شنبه یازدهم خرداد ماه اما گزارش‌هایی درباره وقوع انفجار و آتش‌سوزی در ناو خارک منتشر شد. برخی منابع نیز اعلام کردند که تعدادی از پرسنل ناو خارک در اثر این انفجار و آتش‌سوزی مصدوم شده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌های غیررسمی، روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه دوازدهم خرداد ماه با انتشار اطلاعیه‌ای وقوع «آتش‌سوزی در ناو خارک را تایید کرد اما به وقوع انفجار اشاره‌ای نکرد.

منطقه دوم دریایی جاسک در اطلاعیه خود افزود که ناو خارک، شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی ارتش که چند روز گذشته عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آب‌های آزاد شده بود، ساعاتی قبل در حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد.

این اطلاعیه افزود که پس از وقوع آتش‌سوزی در ناو خارک، تیم کنترل صدمات ناو مبارزه با حریق را آغاز کرده است و عملیات مبارزه با حریق همچنان ادامه دارد.

منطقه دوم دریایی جاسک همچنین تاکید کرد که « این سانحه تلفات جانی نداشته است» و افزود که «تمامی کارکنان تحت آموزش به سلامت از ناو پیاده و به ساحل» منتقل شده‌اند.انفجار و آتش‌سوزی در ناو خارک، دومین انفجار و آتش‌سوزی در شناورهای نظامی ایران طی کمتر دو ماه گذشته است. مورد قبلی «انفجار در کشتی ساویز، یک شناور شناسایی و اطلاعات سپاه پاسداران» بود که سه‌شنبه هفدهم فروردین ماه در دریای سرخ رخ داد و مقام‌های ایران آن را ناشی از «انفجار یک مین چسبان» اعلام کردند.

انفجار در کشتی ساویز، تنها چند هفته پس از آن رخ داد که وال‌استریت ژورنال در اسفند ماه گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای از گشوده شدن جبهه تازه‌ درگیری میان ایران و اسرائیل در دریاها گزارش داد و عنوان کرد که اسرائیل از زمستان ۹۸ تا اسفند ۹۹ دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی عازم سوریه را که بیشترشان حامل نفت بودند، و همچنین چند کشتی حامل تسلیحات ایران را در آبهای منطقه هدف قرار داده است.

علاوه بر این دو مورد، آتش‌سوزی در ناو خارک نزدیک به یک سال پس از آن رخ داد که در اردیبهشت سال ۹۹ ناوچه کنارک در آب‌های نزدیک چهابهار با آنچه «شلیک اشتباهی موشک از ناو جماران» عنوان شد، هدف قرار گرفته شد و دست‌کم ۱۹ نفر از خدمه آن کشته شدند و دست‌کم ۱۵ نفر نیز مصدوم شدند.

با وجود تاکید مقام‌های ارتش و دیگر مقام‌های مسئول از جمله مجلس شورای اسلامی درباره انتشار گزارش درباره کشته شدن ۱۹ سرنشین ناوچه کنارک، چنین گزارشی منتشر نشد.

در مهر ماه گذشته و با گذشت پنج ماه از هدف قرار گرفتن ناوچه کنارک، محسن ترکی دادستان وقت نظامی استان تهران گفت که «هرگونه خرابکاری یا دخالت عوامل امنیتی» در حادثه این ناوچه منتفی است و خود پرسنل ناوچه کنارک به دلیل «عدم رعایت برخی تدابیر ابلاغی و نکات ایمنی» مقصر بوده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.