رفتن به محتوای اصلی

محاکمه سیزده نفر در فرانسه به اتهام تهدید دانش‌آموز 'منتقد اسلام'
03.06.2021 - 16:26

متهمان ده مرد و سه زن ۱۸ تا ۳۰ ساله هستند که امروز در دادگاهی در پاریس حاضر خواهند شد. هشت نفر از این افراد به تهدید به قتل این نوجوان متهم هستند.

وکیل میلا می‌گوید موکل او پس از منتشر کردن یک ویدیو در اینستاگرام که در آن از اسلام انتقادهایی شده یکصد هزار پیام توهین و تهدید دریافت کرد.

وی در ماه نوامبر ویدیوی دیگری را در TikTok منتشر کرد.

میلا که هنگام انتشار اولین فیلم خود ۱۶ ساله بود و اکنون ۱۸ ساله دارد، تنها با نام کوچکش در فرانسه شناخته می‌‎شود. ماجرای این پرونده به بحث‌های مربوط به آزادی بیان و همچنین حفاظت از دانش‌آموزان در برابر آزار و اذیت در محیط تحصیلی دامن زده است.

در اکتبر سال گذشته، یک معلم فرانسوی تنها چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیغمبر اسلام در کلاسی در مورد آزادی بیان در نزدیکی پاریس به قتل رسید.

ریچارد مالکا، وکیل میلا، به رادیو فرانس‌اینفو گفته است: "این اولین بار در تاریخ فرانسه است که یک زن نوجوان در این سن مجبور است ۲۴ ساعته تحت حمایت پلیس قرار گیرد."

وی افزود که موکلش پس از دریافت پیام‌های توهین و تهدید‌آمیز اینترنتی ناگزیر شد مخفی شود. به گفته او، بسیاری از این پیام‌ها حاوی نفرت پراکنی جنسیتی و جنسی هم هستند.

آقای مالکا در مورد متهمان گفته است "آنچه در این پرونده باعث وحشت و نگرانی شدید است این است که متهمان پرونده افراد بزهکار یا متعصب نیستند بلکه سابقه آنها کاملا پاک و بی عیب است."

وی گفته است بسیاری از این افراد از اینکه "فقط برای یک توییت" تحت پیگرد قرار گرفته‌اند متعجب شده‌اند هرچند برای ابراز نظرات خود از نام جعلی و برای پنهان کردن آدرسشان از شبکه‌های خصوصی استفاده کرده‌اند.

در ماه اکتبر، یک جوان ۲۳ ساله به خاطر تهدید میلا به قتل، به سه سال حبس محکوم شد.

به گزارش روزنامه دپش، میلا پس از به اشتراک گذاشتن فیلم خود در اینترنت مجبور شد مدرسه‌اش را تغییر دهد و پس از انتشار دومین کلیپ در TikTok هم به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناگزیر از مدرسه نظامی که در ماه نوامبر به آنجا منتقل شده بود خارج شد. او از آن موقع درس‌هایش را به صورت آنلاین دنبال می‌کند.

پس از آنکه میلا در فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گفت که اسلام "دین تعصب و نفرت پراکنی" است، دو هشتگ مخالف در این مورد راه‌اندازی شد: یکی در دفاع از او با نام "من میلا هستم" #JeSuisMila و دیگری در مخالفت با عنوان من میلا نیستم #JeNeSuisPasMila.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مورد لزوم حمایت از این نوجوان سخن گفته و تاکید کرده است که در فرانسه مردم "حق کفرگویی هم دارند."

قرار است میلا در اواخر این ماه کتابی را با عنوان "من بهای آزادی تو را می‌پردازم" منتشر کند که حاوی تجربه او در این مدت است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.