رفتن به محتوای اصلی

از هر دری سخنی
03.06.2021 - 21:50

 از هردر، سخنی  ( ضیا مصباح)

& این رویا ی نا بخردانه با واقعیات جامعه ایرانی فاصله بسیار دارد، ساختن خانه بر شن های روان است و پایگاهی در دلهای یک ملت تاریخ ساز ندارد. همچنانکه این ملت به امت تبدیل نشد، حاکمان اسلامی نیز خلیفه نخواهند شد.

این ملت در سده های گذشته خلافت را با رنج بسیار به تاریخ سپرد و از درون مکتب ایرانشهری سر برون آورد و با اهدای خون های زیاد «استبداد» را به بند کشید و مشروطیت را بنا نهاد ، گرچه سالیانی بعد در یک خودزنی تاریخی مسیر را گم کرد و گرفتار طوفان شد ،ولی  درسهایی آموخت و بر  اسراری  دست یافت که  امروز همه آن آموخته ها، دستمایه مبارزات این ملت در تداوم مشروطیت است.

این ملت در آتش چهل سال گذشته آبدبده شده  و راه خروج از طوفانها را شناخته ،تا آنجا که با آگاهی و هوشیاری موفق شده رژیم  را وادار به خودزنى های پی در پی و در نهایت خودکشی نماید.

&: جماعت خود محور بیگانه با منافع ملی و آلوده به فساد و رانت .....بتوصیه سپاه معتقد ند مشارکت حداکثری امنیت ملی را به خطر می اندازد و جامعه (با تفسیر به رای انانکه عملکردی چنین بطول 4 دهه دارند ) ظرفیت مشارکت حداکثری را   ندارد .

 اتفاقاتی از حضور در کف خیابان انهم بسیار ارام  مشابه سال 88 که اتش به اختیاران و عوامل مزدور به کشتار کشاندند ش را - بعنوان دلیل می آورند و با نگاهی بسیار محدود و مرتجعانه ملک و ملت را مطیع انگاشته و بهتر دیده اند مشارکت حداکثری نباشد .

&   «کارل رایموند پاپر ۱۹۰۲ - ۱۹۹۴ فیلسوف علم، منطق و ریاضی‌دان ، اندیشمند اتریشی-انگلیسی  » میگوید : در سیاست و طبابت، هرکس وعده زیاد بدهد، شارلاتان است و ایدئولوژی‌هایی که وعده ایجاد بهشت در زمین می‌دهند، عاقبت راه به جهنم می‌برند و جز رنج اضافی، چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند!ﮐﺴﺎنی ﮐﻪ میﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ، قاﺩﺭﻧﺪ بشرﻳﺖ ﺭﺍ ﺳﻌﺎﺩﺗﻤﻨﺪ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎکی ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭼﺮﺍﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪتی ﺑﺎﻭﺭ می‌کنند ﮐﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ بی‌شماری ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﺮﻭﺭ (از نظر آنان) ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ، تا ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺳﻌﺎﺩتمند ﮐﻨﻨﺪ!

& انتخابات زمان شاه چنین میبود  ؟ آیا مردم نمایندگان‌ مشروع خودرا نامزد‌ و انتخاب میکنند؟ آیا کسانیکه انتخاب میشوند می‌توانند تاثیری بر صحنه سیاست کشور داشته باشند؟ وظیفه ملی و اخلاقی مردم برای شرکت در انتخابات زمانیکه کاندیداها توسط آنها معرفی نشده اند چیست؟  اگر مردم  امروز ببینند رهبران سیاسی از تعهدات خود و اهداف انقلاب سرپیچی کرده اند، حق دارند به انها اعتماد نکنند؟ چگونه میتوان از مردمیکه انتخاباتی را آزاد و عادلانه نمیدانند خواست که در یک انتخابات مهندسی شده شرکت کنند؟

& « دن اریلی » متولد  ۱۹۶۷ دانشمند آمریکائی فعال در حوزه روانشناسی و اقتصاد رفتاری «استاد دانشگاه دوک» در بخشی از کتاب مشهور و پرفروش خود با عنوان «پشت پرده ریاکاری» میگوید :یک درصد از مردم  همیشه درستکار هستند!! و تحت هیچ شرایطی ریاکاری نمی‌کنند. بقیه تا زمانی درستکارند که، همه چیز درست باشد !

اکثر یت  اگر شرایط به نحوی رقم بخورد که به حد کافی وسوسه شوند، آنها نیز ممکن است دست به خطا بزنند .قفل‌ها برای جلوگیری از نفوذِ دزدان  نصب نمی‌شود، دزدها بلد هستند که چگونه قفل‌ها را باز کنند!!قفل‌ها برای حفاظت از مردم ِ نسبتاً درستکار، نصب میشوند تا آنها وسوسه نشوند و درستکار باقی بمانند!!در واقع  تمام آدم‌ها، پتانسیل کج‌ روی را دارند، اما قیمت هر کسی، با دیگری فرق دارد!! و آستانه وسوسه هر کسی، با دیگری متفاوت است!!

نویسنده در کتاب «پشت پرده ریاکاری!!» آزمایش های جالبی انجام داده است :

اوبه عده‌ای از مشتریان رستورانی چند سؤال می‌دهد تا  در ازای گرفتن 10 دلار به این سؤالات پاسخ دهند، اما هنگام دادن پول به جای 10 دلار 20 دلار می‌دهد!! و به گونه‌ای تظاهر می‌کند که حواسش نیست وزیادی  داده است!!

 برخی از مشتریان صادقانه 10 دلار اضافه را برمی گردانند اما عده‌ای هم به روی خود نیاورده و  دلاراضافی  را در جیب می‌گذارند و رستوران را ترک می‌کنند!! در آزمایش دیگری همین کار تکرار می‌شود با این تفاوت که « دن اریلی »در هنگام گفت‌ و‌ گو با مشتریان، تلفن همراهش زنگ می‌خورد و چند دقیقه‌ای با تلفن صحبت می‌کند و در انتها از مشتری برای اینکه وسط گفت‌ و‌ گو با آنها، به تلفن همراهش جواب داده عذرخواهی نمی‌کند و به نوعی بی احترامی میکند!!در این آزمایش تعداد کسانی که 10 دلار اضافه را برمی‌گردانند کمتر از آزمایش اول است!!وقتی مشتریان احساس می‌کنند نویسنده، وقت آنها را بدون عذرخواهی گرفته، درصدد انتقام بر آمده و پول بیشتری که اشتباهاً نویسنده به آنها داده را باز نمی‌گردانند!! این آزمایش حاوی نکته جالبی است که می‌توان از آن برای توجیه اینکه چرا در بعضی مناطق جهان آمار بالایی از ریاکاری و دزدی و ناهنجاری وجود دارد، استفاده کرد .

& مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی دستگاه حاکم ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی نا دیده گرفته  می‌شود، سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی این حق ضایع  شده را جبران کنند!!در واقع این سطح از دزدی ، ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعاملِ  دولت ها با مردم باز می‌گردد!

& رفتار دولت‌ها بشد ت روی شکل‌ گیری اخلاق در جامعه تأثیر گذار بوده و بسادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند!!  در صورتی که الگوهای رفتاری حاکمیت به شکلی باشد که مردم احساس ظلم کنند، مردم خود را محق به نادیده گرفتن هنجارهای اخلاقی خواهند دانست ، ریاکاری ، دزدی ، تقلب و ... در جامعه پر رنگ شده و بعد از یک دوره زمانی از اخلاق، تنها نامی باقی خواهد ماند!

& بنیان گذار فلسفه سیاسی مدرن فرانسه «آتین دولابوئسی» ( 1530-1563 ) که «در 18 سالگی در دوران دانشجویی در رشته حقوق اولین کتاب خود بنام «علیه یک تن»  را نوشت » میگوید :

  « نیازی نیست که به جنگ خودکامه رفت و او را شکست داد، او خود به دست خویشتن شکست می‌خورد ، اگر مردم تن به بردگی او نسپارند و سلامت رفتار خویش را حفظ کنند ، نیازی نیست چیزی از او برگیرند ، کافی است چیزی به او ندهند، نیازی نیست که به خود سختی دهند تا کاری برای خود بکنند ، کافی است بر ضد خود کاری نکنند، کافی است از خدمتگزاری دست بکشند تا از بندگی رهایی یابند. »        

& در حوزه فرهنگ و هنر ، آموزش  ،اقتصاد، اجتماع، محیط زیست و هر انچه تصور رود «مخصوصا امنیت که توان برنامه ریزی و آینده نگری نیز از تعاریف ان میباشد »در طی 4 دهه اخیر دچار نا هماهنگی شدید با استمرار حکومت مانده در جهل و فساد روز افزون ،شده ایم .

همزمان  بحران های  غیر قابل انکار در تمامی زمینه ها از جمله :  بیکاری، فقر و محرومیت شدید، فرار مغزها ، نابودی ارزش وجه رایج و اعتبار پاسپورت این اسناد ملی هر جامعه ای  ،کم شدن آب‌های زیر زمینی، نابرابری و نا ملایمات اجتماعی ،تورم ، عدم تامین اینده  ،فساد شدید ،افت اخلاق و منزلت های انسانی ، تشدید انحرافات گوناگون بتبع معاش و دغدغه فردا .... رو بتوسعه می رود .

  مهمترین عامل رفع این نابسامانی  تعامل سازنده‌ با جامعه جهانی  یعنی  زدودن  تنش ، دشمن پنداری وترک  شعارهای عوامانه و تفکر توهم گونه موفقیت در پیشبرد جامعه اسلامی است .

 & تحریم‌ها ،اقتصادوجامعه را به سمت شرایط «شبه جنگی » میبرد« میانگین رشد سالیانه صفر» ومنتج به انباشت بحران‌ها شده ، حکومت نمیتواند از تحولات تکنولوژیکی که در جهان رخ می‌دهد، بهره ببرد.

&لابی‌های در رانت رشد یافته ،بدلایل منافع گروهی ، اجازه نمی‌دهند اهداف تعریف شده محقق شود. مثلا به متصدیان فشار آورده می‌شود مجوزی که نباید صادرو وامی که نباید بانک مجبور به پرداخت آن ‌شود ،هر چند اصل ماجرا صوری ،روی کاغد و آن پروژه بدون توجیه اقتصادی  باشد.

& & اجزای سیستم یا نظام ،هماهنگی لازم را ندارند و موجب می‌شود که فردی که به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب می‌شود،  در ابتدا خوش بین و امید وار ، اما در پایان دوران ۸ ساله ،پی به بیهودگی برده  عملا داستان دوباره تکرار می‌شود، بعنوان نمونه به «تضاد باورها وعملکرد متولیان پر مدعا عنایت ویژه بفر مائید:

  *روحانی دریکی از سفرهای استانی:   دیپلماسی عرصه ی مذاکره، ارتباط و احترام متقابل کشورهاست، ما آمده ایم که در این عرصه سیاست خارجی را متحول نمائیم.   ** خامنه ای  در جمع  طلاب حوزه علمیه (دو روز بعد)

اینکه عده ای میگویند دیپلماسی عرصه ی ارتباط و احترام متقابل است سخنی ست که یا از سر نافهمی و نداشتن شعور انقلابی  و یا خیانت و وطن فروشی ست. در تاریخ ج ا  اینطور نبوده و نباید اینطور باشد.

*روحانی در جمع مدیران  موسسات سرمایه گذاری  و بانکها:

 اقتصاد با شعار درست نمیشود، باید در این عرصه گامهای عملی و واقع گرایانه در جهت جذب سرمایه گذاری های خارجی برداشته و امنیت برای سرمایه گذار فراهم شود که بیاید و سرمایه گذاری کند.

**خامنه ای در جمع  بسیجیان: بعضی آقایان صحبت از سرمایه گذاری خارجی میکنند، چراغ سبز میدهند به دشمن برای نفوذ که بیائید اینجا امن است...این حرفها  درست نیست، ملت ایران دندان طمع سرمایه گذار خارجی را در دهانش خرد خواهند نمود.

*روحانی با دانشجویان دانشگاه آزاد:  فضا  باید به سمت دوستی و تفاهم و گذشت برود، اگر اتفاق تلخی در کشورافتاده باید مسائل را حل کرد، با گذشت و  با بزرگواری   **خامنه ای  با دانشجویان / اینها که در تریبون های رسمی صحبت از گذشت میکنند، اگر به این رویه ادامه دهند بزودی نیازمند گذشت و بخشش  خواهند شد.

*روحانی در جمع استانداران:ما نمیدانیم که با انانکه اسکله دارند و جنس قاچاق وارد میکنند چه باید بکنیم...بعد همینها می آیند و بعنوان مدعی در رسانه هایشان علیه دولت مینویسند و میگویند این رونق اقتصادی پس چه شد؟...شما دست از قاچاق بردارید، رونق خواهد امد .

**خامنه ای دو ساعت بعد در جمع سران سپاه :   سپاه  دلسوزترین و لایق ترین نیروی نظام و اسلام است... حالا یک عده ای پیدا شده اند که میگویند سپاه نباید در امور اقتصادی دخالت کند.

*روحانی :باید در داخل مانند عرصه بین المللی  همدلی ، اعتماد و دوستی تحکیم شود.(برجام 2-3 و4)  ** خامنه ای  (ساعتی بعد)  : این حرفهایی که در مورد برجام دو ، سه و چهاربیان میشود خواست آمریکا و ایادی داخلی اش میباشد  و تبلیغ چنین چیزهایی قطعاً از روی نادانی .

& شعار یکی از نامزدهای انتخاباتی مجلس الجزایربسیار گویاست :

زندگیِ شما که تغییر نمی کند، لااقل رأی دهید تا زندگی من تغییر کند!.

 &&& ایا از این لغات استفاده مینمائید ؟نمیدا نم / نمیتوا نم / تا حالا نشنیدم  /  اطلاعاتی و تخصصی در این باره ندارم.        چقدر از این جملات استفاده میکنید؟اگر فکر میکنید گفتن این جمله ها نشا نه اعتماد به نفس پایین و ضعف شماست اشتباه میکنید،گفتن این جمله ها نشانه اعتماد به نفس بالای  و داشتن این باورکه،   قرار نیست همه چیز را بدانم،ارزش من با ند ا نستن و نتوا نستن کاهش نمی یابد این گونه بینش یعنی : به دانش ومیزان  اطلاعات خود  بینش دارید و خوب میفهمید که اطلاعات شما در چه حدیست ، از گفتن کلمه نمیدا نم نترسید .

گفتن نمیدا نم  شرافتمندانه بوده  و مطمئن باشید چیزی از ارزش های شخصیتی شما کم نمیکند .

& «قاسمی» نامی که  مشخص نیست از نیروهای سپاه باشد و درجه او  چیست، در یک سخنرانی انتخاباتی (بعمد تکثیر شده ) تهدید می‌کند  معترضین  به خیابان بیایند تا آنها  «جمعشان» ‌کنیم  و انها  را به «دلسترخورده ها  با الکل » تشبیه می کند.  

& در همین نزدیکی ها  از حق اعتراض خیابانی مردم سخن می‌گفتند و شورای شهر حتی محل‌هایی را برای برگزاری تجمع تصویب کرد و اخیر محل برگزاری نماز جمعه را برای این کار مناسب اعلام کردند ، اما  انقلابی‌نما خود را «در اوج قدرت»  و خیابان را عرصه اعتراض مسالمت‌آمیزندانسته ، بلکه میدان جنگ می‌دانند.

& این قماش آنهم در این روزگا ر«با صندوق رای » می‌خواهند به قدرت برسند وهمگان را به اطاعت بی‌ چون و چرا وادارکنند و تسویه حساب با مردم در کف خیابان ابزار اعمال قدرتشان است، زیرا  برای افکارعمومی ارزشی قائل نیستند.

&  بارها همه فعالان سیاسی بر قانونی بودن حق اعتراض مردم در خیابان (که قانون اساسی نیز آن را به رسمیت شناخته) تاکید کرده، اما  معتقدند: «راه حل حضور خیابان در ایران قابل اجرا نیست. نه به این دلیل که مردم حق این کار را نداشته باشند. بلکه به این علت که طرف مقابل آن را به عرصه خونین تبدیل می‌کند»

& این جماعت تشنه به خشونت کشیدن هر نوع اعتراضی هستند . تصور کنید معترضان تصمیم بگیرند بدون هیچ حرکت و حتی شعاری در خیابان بنشینند. تفکری   این اعتراض را بر نمی تابد و با حمله به مردم آنها را وادار به خشونت می‌کنند، در عرصه خشونت نیز آنها دست برتر را خواهند داشت زیرا دارای پول امکانات،‌ سلاح، نیرو و تجهیزات هستند   ،با این وجود همواره باید بر این حق مردم تاکید کرد.

& جماعتی که خود را مالک جان ، مال و ناموس ملت می‌دانند و در این مسیر آوردن «رای حداقلی »هم برایش بی‌اهمیت ، تشنگانی هستند که فکر می‌کنند بار دیگر قرار است به قدرت برسند.

& در آخرین رتبه‌بندی« بنیاد هریتیج » از شاخص« آزادی اقتصادی »عملکرد حکومت ایران در میان ۱۷۸ کشور در مقام ۱۶۸ و چین در رتبه ۱۰۷ قرار دارد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ «موسسه فریزر» از آزادی اقتصادی کشورهای جهان نیز  در میان ۱۶۲ کشور در رتبه ۱۵۸ قرار داشتند .

&& ساختار مصیبت آفرین :

در حوزه فرهنگ و هنر ، آموزش  ،اقتصاد، اجتماع، محیط زیست و هر انچه تصور رود «مخصوصا امنیت که توان برنامه ریزی و آینده نگری نیز از تعاریف ان میباشد »در طی 4 دهه اخیر دچار نا هماهنگی شدید با استمرار حکومت مانده در جهل و فساد روز افزون ،شده ایم .

همزمان  بحران های  غیر قابل انکار در تمامی زمینه ها از جمله :  بیکاری، فقر و محرومیت شدید، فرار مغزها ، نابودی ارزش وجه رایج و اعتبار پاسپورت این اسناد ملی هر جامعه ای  ،کم شدن آب‌های زیر زمینی، نابرابری و نا ملایمات اجتماعی ،تورم ، عدم تامین اینده  ،فساد شدید ،افت اخلاق و منزلت های انسانی ، تشدید انحرافات گوناگون بتبع  دغدغه معاش و فردا .... رو بتوسعه می رود .

  مهمترین عامل رفع این نابسامانی  تعامل سازنده‌ با جامعه جهانی  یعنی  زدودن  تنش ، دشمن پنداری وترک  شعارهای عوامانه و تفکر توهم گونه موفقیت در پیشبرد جامعه اسلامی است .

 تحریم‌ها ،اقتصادوجامعه را به سمت شرایط «شبه جنگی » میبرد و میانگین رشد سالیانه صفر ومنتج به انباشت بحران‌ها شده ، حکومت نمیتواند از تحولات تکنولوژیکی که در جهان رخ می‌دهد، بهره ببرد ولابی‌های در رانت رشد یافته ،بدلایل منافع گروهی ، اجازه نمی‌دهند اهداف تعریف شده محقق شود، مثلا  به متصدیان فشار آورده می‌شود مجوزی که نباید صادرو وامی که نباید بانک مجبور به پرداخت آن ‌شود ،هر چند اصل ماجرا صوری ،روی کاغد و آن پروژه بدون توجیه اقتصادی  باشد.

& اجزای سیستم یا نظام ،هماهنگی لازم را ندارند و موجب می‌شود که فردی که به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب می‌شود،  در ابتدا خوش بین و امید وار ، اما در پایان دوران ۸ ساله ،پی به بیهودگی برده  عملا داستان دوباره تکرار می‌شود.

 & نکته های اقتصادی :* ایرانمان علاوه بر سرمایه‌ انسانی از دانش فنی برخوردارست ؛  چرا پیشرفت نداریم  و پیوسته دور خود می‌گردیم؟! دلیلش این است که  به انباشت، جمع‌بندی و بهره‌گیری از تجارب گذشته خود یا تجارب ملت‌های دیگر، اعتقاد نداشته‌ایم.

-* اقتصاد ایران «به‌شدت مصرفی» و راهبرد دولت باید واژگون‌کردن این روش باشد تا استقلال، اقتدار ملی و عدالت اجتماعی تحقق یابد.

-* در شرایط فعلی، فعالیت‌های تولیدی دولت به تشکیل مازاد اقتصادی، «سود خالص» و انباشت سرمایه برای «توسعه بعدی» منتهی نشده ،چار‌ه‌ای نمی‌ماند جز اینکه توسعه صنعت در میان مردم و جامعه، ایجاد ارزش افزوده (از طریق سرمایه‌گذاری )صورت گیرد تا توسعه اقتصادی کشور بر مبنای توسعه صنعت خصوصی استوار شود.

* هزینه تولید در سطح جامعه به نحو چشمگیر و تعیین‌کننده‌ای بالا رفته و رقابت را از دست داده‌ایم ،در این رابطه باید الگوی آنان که در سیاست، «توسعه‌ مرحله‌‌ای» را جایگزین «واردات» و تکوین ساختار صنعتی در جامعه نموده و با موفقیت این پروسه را طی کرده و به بازار جهانی وارد شده‌اند ، مورد مطالعه جدی قرار داد.

-* کاهش سطح مصرف در جامعه ساده نیست و به مراحل و تدابیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، آن هم غیرمستقیم نیاز دارد،در مسیر کاهش سطح مصرف دولتی، اولین اقدام دولت باید کاهش هزینه‌های جاری، ریخت ‌وپاش‌ها و بذل و بخشش‌ها باشد.

- *ناگزیریم برای «حراست از استقلال ملی» هرچه سریعتر به«ساختار اصولی و علمی در اقتصاد» دست یابیم؛ درحالی‌که فاقد ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و صنعتی هستیم.

-* دولت موتور حرکت توسعه اقتصادی و اجتماعی و از سویی ضامن عدالت اجتماعی از طریق کنترل قیمت‌ها، نظارت بر حسن و صحت جریان امور، برنامه‌ ریز، سیاست‌گذار، جهت‌ دهنده روندهای اقتصادی و ... است.- اگر این موتور محرک، ناظر و سیاست‌ گذار، ناکارآمد و فاقد بهره‌ وری باشد، به جای عرضه خدمات دولتی و محور توسعه‌ و پایگاه انباشت سرمایه ملی، به عاملی برای اتلاف منابع و ضد پیشرفت بدل خواهد شد و ...

&& نکته های اجتماعی : * در جامعه‌های واقعی، همه افراد مساوی نیستند؛ تفاوت فکری، سلیقه‌ای، اخلاقی و استعدادهای بسیاری دارند، روی این تفاوت‌ها تکیه کردن و بهانه‌ای برای تفرقه و جدایی جستن شرک بشمار میرود و ارتباط، همزیستی، مسالمت و تحمل یکدیگرتقوایی است که سعادت جامعه را تضمین مینماید.

  • این خصلت‌های جمعی که موجب وحدت و پیوند قلوب مردمان می‌شوند را باید تقوای اجتماعی دانست و خصا ئلی میباشد که «در قرآن با لغت متقین آمده‌ » چون کارکرد اجتماعی دارند.

& وظیفه شورای نگهبان تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع، تطبیق ویژگی‌های داوطلبین مجلس و ریاست جمهوری با قانون و نظارت بر انتخابات است. در وظایف شورای نگهبان موضوعی به نام مصلحت اندیشی پیش‌بینی نشده.

مدت هاست که شورای نگهبان به جای انجام این وظیفه معین در انتخابات، خود را مسئول مهندسی انتخابات پنداشته و به جای مردم تصمیم می گیرد.

این روند منجر به تشکیل مجالسی ضعیف و ناکارآمد و البته با اختیارات وسیع و بدون هرگونه مسئولیت و پاسخگویی شده است . *وجه سلبی انتخابات بر وجه اثباتی آن غلبه کرده و محصول آن نتوانسته  مجرای اراده مردم در اداره کشور و مالاً منشاء اصلاح و خدمت به جامعه باشد، رای سلبی نمی تواند انرژی مثبت برای پیشبرد امور ایجاد نماید.

& چرا باید به گونه ای عمل شود که احساس عمومی در انتخابات آن باشد که قرار است افرادی تحمیل شوند؟چرا باید عبور از فیلتر شورای نگهبان به یک رانت برای مهندسی انتخابات و کنار گذاشتن افراد واجد صلاحیت و مورد قبول مردم و یا به ابزاری برای تحمیل افراد خاص تبدیل گردد؟

& در سالهای اخیر در ارزیابی و رسیدگی به قوانین نیز بعضاً ملاک های سیاسی مورد توجه قرار گرفته که منجر به ایجاد ساختارهای موازی و نامتوازن در نظام تصمیم گیری و انباشت اختیارات در یک سو و مسئولیت ها در سوی دیگر و تعمیق ناکارآمدی نظام شده است.

*دائماً با قوانین عادی، اختیارات مجلس و قوه قضاییه و نهادهای وابسته بر خلاف قانون اساسی گسترش یافته و اختیارات دولت کاهش یافته ، ساختار تصمیم گیری کشور  در هم ریخته و ناکارآمد  است.

& میدل ایست نیوز  :  در باره  دور پنجم مذاکرات هسته‌ای / عراقچی میگوید  در برخی مسائل اختلافاتی  باقی ودرباره آنها مذاکره می‌شود.

«رابرت مالی»، مدیر میز ایران در وزارت خارجه امریکا و مسئول پیگیری مذاکرات  تأکید کرد که هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام شود.

& منابع ایرانی به «العربی الجدید» گفته‌اند که امریکا حاضر به برداشتن «همه تحریم‌ها»  نیست ،هر چند دولت امریکا در دوره‌های قبلی مذاکرات بر باقی ماندن تحریم‌های مربوط به تروریسم ، حقوق بشر و برنامه موشکی ایران پافشاری می‌کرد، اما موافقت کردکه تحریم‌های وضع شده علیه شبکه نفتی و بانک مرکزی در ذیل قوانین «کاتسا» را به تعلیق درآورد.

براساس این گزارش، اقدام دولت ترامپ در گنجاندن این تحریم‌ها ذیل «قانون کاتسا »باعث شده که برداشته شدن این تحریم‌ها از جمله اختیارات کنگره و رئیس جمهور فقط بتواند آنها را حداکثر به مدت ۶ ماه با امکان تمدید به تعلیق درآورد.

علاوه بر این، دولت امریکا با رفع ۷۰۰ تحریم از ۱۵۰۰ تحریم وضع‌شده موافقت اما  «برداشته شدن همه تحریم‌ها را مشروط به مذاکره درباره همه پرونده‌های فیمابین می‌داند»وتأکید می‌کند که برای رسیدن به توافق، ازسرگیری عمل به تعهدات ازجانب حکومت ایران کفایت نمی‌کند و وضعیت سانتریفیوژهای پیشرفته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده باید  معلوم شود ،این منابع میگویند  حکومت ایران با کاهش ذخایر اورانیوم موافقت کرده اما حاضر به نابودکردن سانتریفیوژهای پیشرفته نیست هر چند چین و روسیه پیشنهاد نظارت دقیق آژانس بر عملکرد و انتقال آنها به نقطه‌ای امن زیر نظر آژانس را مطرح کرده‌اند اما امریکا  بر برداشتن بخشی از تحریم‌ها و اطمینان از عمل کردحکومت ایران به تعهداتش و سپس برداشتن بخش دیگر تأکید می‌کند.

«اروین دیوید یالوم»متولد ۱۹۳۱، واشینگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا ، روانپزشک هستی‌گرا و نویسنده فعال آمریکایی میگوید :وقتی دلواپس اجاره خانه وصورتحساب قصاب هستی ( البته در ان دیار گوشت میتوان خرید و مصرف کرد حتی نسیه !) دیگر نگرانی چندانی برای آزادی و مبا رزات مدنی نخواهی داشت !                                                                 شعارهای انتخاباتی این روزها بطور آزار دهنده ای احتمالا بر مبنای توصیف  اقای دیوید ....فهم و شعور ملت را مورد خطاب قرار داده و به آن آسیب می رساند 

 یکی از این جماعت میگوید     * مشکل ملت اقتصاد و معیشت است نه آزادی و حق انتخاب .* پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان وام ازدواج پس از تشکیل صندوق رفاه جوانان *حل مشکل بازار سرمایه    *پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی- *تامین ۹۰ درصد هزینه خرید مسکن از سوی بانک ها- * به زنان خانه دار حقوق می‌دهیم *سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی در قالب طرح «وان»- *برنامه سفر  برای تمام خانواده‌ها و..انوقت  آمریکایی ها به التماس می افتند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند و  اقتصاد ایران در یک برنامه  شش ماهه به رشد بالای ده درصدی می رسد.

    && گویندگانی از این دست فاقد حداقل  شعور و فهم بوده، ترهاتشان حتی برای عوام گرفتار معاش که با تمهیدات حکومت روز بروز فقیرتر و تهی از اخلاق میشوند ،مضحک بنظر میرسد .

     البته شرایط اقتصادی طاقت فرسا ست ،اما هر گونه تغییر در اوضاع اقتصادی از طریق احترام به فهم ، شعور ، اراده وتقویت شئونات اخلاقی واز همه مهمتر  رعایت حق آزادی ملت در انتخاب است .

&آسوشیتد پرس میگوید  : « آژانس اطلاعات انرژی امریکا»  هفته گذشته از فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران در ماه مارس خبر می‌دهد ، قبلا  منابع مطلع گزارش داده بودند  که  ایالات متحده درصد د توقیف نفت‌کش «آشیلاس» با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت در بندر فجیره امارات متحده عربی است که با پرچم لیبریا حرکت می‌کند .

اسناد  هم‌ چنین نشان می‌‌هد که دولت آمریكا این محموله نفتی را ابتدا به (هیوستون تگزاس ) برده و بیش از دو میلیون بشكه نفت خام آن را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار( هر بشكه حدود ۵۵ دلار) فروخته است .

      وزارت دادگستری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که پول فروش این محموله به صندوقی که در آمریکا در سال ۲۰۱۵  با نام (حمایت از قربانیان تروریسم دولتی ) برا ی  پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، تاسیس شده، واریز میگردد 

&چه اتفاقی افتاده که « طائب» نامی می‌گوید "دیگر کار تمام است و وارد مرحله ناب سازی (بخوانید حذف هرکس از ما نیست) می‌شود.

چه اتفاقی افتاده «طیبی فر» در سپاه می گوید: «امروز کشور وارد صحنه یک تغییر و خانه تکانی می شود و انتخابات 28 خرداد یک انتخابات سرنوشت ساز در کشور است ؟

محافظت خاصی که زندگی مردم را مختل کند،در ذامد و شد مقامات ارشد اروپائی  دیده نمی‌شود و کسی هم برای گرفتن امضا  مزاحمشان  نمی‌شود. رفتار مردم و پلیس هم در جای خود کاملا عادی و قابل تأمل است*آنها ادعای اتصال به دین، مذهب و خدا هم ندارند ، اما می‌دانند که همه با هم برابرند، همان چیزی که آموزه‌های دینی ما بر آن اصرار دارد. * اگر کسی از مردم عادی با نخست‌وزیر کاری داشته باشد، می‌تواند او را در قطار ملاقات کند.

بوریس جانسون مسافر هر روزه مترو لندن ، فرمانده هشتمین نیروی نظامی در دنیاست وسالانه امور مربوط به هزار میلیارد دلار بودجه انگلیس را انجام می‌دهد، مقایسه کنید با بودجه ۳۹ میلیارد دلاری کشورمان که بسیاری از مسؤلان را از خدا هم جدا کرده است.

 برای مقابله با کرونا ۴۳۵ میلیارد پوند بودجه در نظر گرفتند  در حالی‌که سرنوست یک میلیارد دلاری که قرار بودبرای مقابله با کرونا هزینه شود  نامعلوم است.

&&کشور ما با داشتن یک درصد از جمعیت جهان، بیش از نه درصد کل منابع دنیا را در اختیار دارد و این نا بخردان حداقل های امکانات موجود را جزو خدمات برجسته خود دانسته مرتبا تبلیغ میکنند !!

&  آزادی، برابری، رفاه و کرامت انسانی بدون هیچ تبعیض و پیش شرطی هدف ماست ، لازمه پاسداشت این مهم این استکه انتخابات فرمایشی را که طی این 4 دهه سابقه ای بااین گستاخی نداشته !بر نتابیم.

آیا حاکمان ایران به شرایط خطیر فعلی و سرانجام مسیری که مردم را به سوی آن سوق می دهند، آگاهی دارند؟           

   &&   «مایک ولاس  » خبرنگار حرفه ای غربی نقل می کرد : از فرودگاه مهر اباد   عازم محل مصاحبه  شدم .خیابان همچون سیلی از اتومبیل و راننده بطرزی هولناک رانندگی می کرد و در سبقت بارها رو در روی اتومبیل جلویی قرار میگرفت و بطرز معجزه آسایی می پیچید و نجات می یافتیم !!

 مترجم گفت نگران نباشید اینها مهارت دارند در آخرین لحظه کنار می گیرند و خطر رفع می شود / سپس هنگام مصاحبه طرف  ؟ چنان سخن میگفت که بوی جنگی وحشتناک از آن می آمد !

 هیچگاه حتی در زمان جنگ سرد هم چنین رجزخوانی هایی را ندیده بودم ، نگرانی ام را به مترجم گفتم / نظر داد نگران نباشید !!! سیاست ایرانیان نیز مانند رانندگی شان است ( البته بعد از سال 57 که نبود دغدغه معاش و تامین بودن نیازهای اولیه  ،همراه با پنداری نیک و خواسته ها ئی که مطلقا تحقق نیافت انان را بکف خیابانها فرستاد و دست به انتحاری عجیب زدند ...)

خیلی پر مخاطره می رانند اما در آخرین لحظه با کنار گرفتن ، از خطر اجتناب میکنند /                                                               البته این توصیف مربوط به حدود   12 سال قبل است که رسانه های مجازی عملکردی چنین نداشتند و جامعه در این حد اگاه و معترض نمی بود      

&&   مسئول جشنواره عمار:  انتخابات را باید به «بیعت» تبدیل کنیم!اصولگرایان فقط یک تاکتیک می شناسند و آن هم ” النصر بالرعب” است.                            

&&  ‏وضعیتی بحرانی، هولناک و شرورانه دربخشی از  رسانه ها دیده میشود ، جماعت نان بنرخ روز خور «که  قبلادر مطلبی به ان اشاره شد  »ناشی از تامین نبودن زندگی ، به بلندگوهائی برآمده از  جبر مسلط، تبدیل شده و رسانه‌ها نیز قادر به تشخیص «صداهای_جعلی و تفکیک‌شان از ‎صداهای_واقعی » نیستند و برده‌ی دست‌آموز قدرتند، این خود فروشان هرگز یاد نگرفته‌اند صدای مردم باشند!  اما میدانیم که : مکن در این چمنم سر زنش به خود روئی .....چنانکه پرورشم  داده اند میرویم  !هر یک باید از خود اغاز کنیم ، محافظه کاری ، مصرف کنندگی ، نبود احساس مسئولیت و عرق ملی  چنین نتیجه ای دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
اخبار و گفته ها ییکه در وسایل ارتباط جمعی آمده است

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.