رفتن به محتوای اصلی

وزیر دفاع اسرائیل : هر توافقی باید مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود
04.06.2021 - 06:31

 

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که برای دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا به این کشور سفر کرده، در اظهارنظری متفاوت با مواضع دولت اسرائیل که علنا با هرگونه بازگشت آمریکا به برجام مخالف بوده، گفت هر توافق آمریکا با ایران باید از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.   

وزیر دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در دیدار با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، گفت اسرائیل می‌خواهد اطمینان حاصل کند هر توافق آمریکا با ایران، به هدف اصلی که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، می‌رسد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قبلا بارها به صورت علنی با هرگونه بازگشت آمریکا به برجام مخالفت کرده بود.

گانتر همچنین خاطرنشان کرد اسرائیل خواستار این است که درباره ایران با آمریکا پشت درهای بسته و به صورت خصوصی گفت‌وگو کند، نه اینکه به گونه‌ای تحریک‌آمیز این مذاکرات را در برابر رسانه‌ها انجام دهد.

وزیر دفاع اسرائیل پیش از دیدار خود با آستین به خبرنگاران گفته بود که برنامه‌ هسته‌ای ایران و سایر اقدام‌های این کشور «تهدیدی وجودی» علیه اسرائیل به شمار می‌آید و جلوگیری از فعالیت‌های ایران را «نیاز استراتژیک مشترک اسرائیل و آمریکا» خوانده بود.

وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در دیدار خود همچنین درباره همکاری‌ نظامی دو کشور و چالش‌های امنیتی منطقه‌ای، از جمله تهدید پهپادها گفت‌وگو کردند. آستین در این دیدار بر حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل و کمک به برقراری امنیت پایدار برای مردم اسرائیل و فلسطین تاکید کرد.

آستین خاطرنشان کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، «حمایت کامل» خود را از تقویت سیستم پدافند هوایی گنبد آهنین در اسرائیل، که جان بسیاری از مردم این کشور را نجات داده، اعلام کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین اهداف سفر گانتز به آمریکا رایزنی درباره تقویت سیستم گنبد آهنین اعلام شده است.

گانتز روز پنج‌شنبه همچنین با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز دیدار کرد. بلینکن دیدار خود با گانتز را «سازنده» خواند و گفت در این گفت‌وگوها بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل و اهمیت افزایش اقدامات برای ایجاد امنیت، رفاه و کرامت برابر برای مردم اسرائیل و فلسطین تاکید کرده است.

بلینکن پیش از این دیدار به خبرنگاران گفته بود که علاوه بر مسائل امنیتی اسرائیل، درباره ارسال کمک به غزه و بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌هایی که در جنگ ۱۱ روزه اخیر تخریب شده‌اند نیز با گانتز گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین در دیداری دیگر، وزیر دفاع اسرائیل و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نگرانی‌های خود را نسبت به تهدیدات ناشی از رفتارهای خشونت‌آمیز ایران در خاورمیانه با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و بر عزم خود برای مقابله با این تهدیدها تاکید کردند.

وزیر دفاع اسرائیل پس از دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که در این دیدار درباره مسائلی از جمله لزوم بهبود ثبات در منطقه‌ با متوقف کردن پرخاشگری‌های ایران و تقویت اتحاد میانه‌روها گفت‌وگو کرده است.

گانتز در حال حاضر بخشی از ائتلافی است که قصد دارد با تشکیل کابینه جدید، به ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو پایان دهد و انتظار می‌رود پس از تغییر دولت در سمت خود باقی بماند.

او در این سفر اعلام کرده بود که قصد دارد در دیدارهای خود با مقام‌های آمریکایی یک «طرح کامل» برای پایان دادن خصومت‌ها با فلسطین از طریق دیپلماتیک را ارائه کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.